Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade1
Mobilspel
Pågående19 547

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sa fröken - Ej medlem längre2008-10-19 23:24
Antal inlägg: 353

Sökfunktionen = resultat??
Nu vill jag faktiskt veta om jag helt enkelt inte fattar hur sökfunktionen på dethär forumet ska användas: jag skrev in "lika som bär" på raden för sökord UTAN att få upp tråden med samma namn. Vad gjorde jag för fel?! =(

Ett nytt försök med "look alike" hjälpte mig att hitta dit...

vindsus862008-10-19 23:33
Antal inlägg: 3785

tycker också det är dumt när trådar som heter det man söker på inte kommer upp.

om man söker något man läst tidigare tycker jag oftare man kommer ihåg trådnamnet än något exakt citat ur tråden.

fjortisnet - Ej medlem längre2008-10-19 23:46
Antal inlägg: 361

Hålle me. Sökfunktionen e dock de bästa på beta.

-Lala-la2008-10-19 23:54
Antal inlägg: 1825

Jag tycker sökfunktionen är det allra bästa på betapet.

emmylicious2008-10-20 09:00
Antal inlägg: 4501

tror man hittar lika som bär om man bläddrar fram nån sida, men håller med om att sökfunktionen inte riktigt fungerar som den borde.

ANDERStG2008-10-20 09:03
Antal inlägg: 7560

Ja, sökfunktionen är bra. Släng allt annat. Bort med spel och forum bara vi har sökfunktionen. Sökfunktionen ftw.

monk - Administratör2008-10-20 10:14
Antal inlägg: 2379

Måste instämma med trådskaparen att sökfunktionen för forumet inte fungerat optimalt. Problemet har varit att den databas vi använder inte har stöd för att effektivt söka i flera fält samtidigt (trådtitel och meddelandetext). Därför har sökningarna tidigare ignorerat trådens titel och endast sökt i inläggstexten.

Hur som helst, om ni kollar på sökfunktionen nu så finns ett nytt alternativ (Sök inom: Ämnesrubrik eller Meddelandetext). Detta innebär att det nu är enklare att hitta en tråd som man vet namnet på.

Testa gärna och säg vad ni tycker... :)

sa fröken - Ej medlem längre2008-10-20 10:16

varför ska man bläddra framåt "nån" sida om man har formulerat sökfrasen exakt som en existerande trådrubrik?

det är ju bara fjantigt med alla de trådar som startas som får en unisont yl till svar att det redan finns x antal trådar om ämnet - om de inte kommer upp när man söker så är det knappast bara i användarändan det brister.

sa fröken - Ej medlem längre2008-10-20 10:18

monk: sen att trycka iväg senaste inlägget...

monk - Administratör2008-10-20 10:30

Fröken: du menar att trådar som stängts eftersom en liknande tråd redan finns, borde plockas bort från sökresultatet?

Problemet är att administrera det. Alternativet vore i såfall att ta bort "alla" stängda trådar helt från sökresultatet, men det tror jag inte är någon bra idé.

sa fröken - Ej medlem längre2008-10-20 10:33

monk: Nej, jag tänkte ungefär såhär att jag kunde ha startat upp en ny tråd med namnet "lika som bär" eftersom den som redan finns inte kom upp på det sökkriteriet; många trådar som startas kanske det har varit just på det sättet med och det är lite dumt att den som i god tro gjort det bemöts med allt från "orka, det finns ju tusen andra..." till att de stängs (att dubletter stängs med en hänvisning till de trådar som redan existerar är dock i sig inte dåligt).

Nu fungerade sökningen på det i startinlägget angivna exemplet. Saken verkar ha alltså ha fått en klar förbättring, tack för det!

vindsus862008-10-20 14:47
Antal inlägg: 3785

:)

Basta - Ej medlem längre2008-10-20 15:48
Antal inlägg: 3528

Man skulle kunna lägga in en funktion som "varnar" ts när man skapar en ny tråd om att det finns x antal trådar i ämnet.
Alltså att på något sätt aktivera sökfunktionen innan man kan posta ny tråd.
Har ingen aning om detta är en svår historia att ordna men det skulle spara en del forumpoliser en hel del tid. ;-)

monk - Administratör2008-10-20 15:53

Basta: Idén är god, men det är i princip omöjligt att bygga en sån "intelligens"... :D

Basta - Ej medlem längre2008-10-20 15:58
Antal inlägg: 3528

Jag har tydligen en sån "intelligens" ;-)
Tackar

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?