Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade11
Mobilspel
Pågående21 659

Forumkategorier

Användare Inlägg  
GM Flash - Ej medlem längre2006-03-02 16:57
Antal inlägg: 255

Greedy fukkaz
Blir man inte förbannad på folk som lägger ord som hindrar spelet från att byggas ut på andra halvan av spelplanen, så att man stängs in?! Nä, dom ska ha det där lilla extra ordet på 3 poäng. Särskilt när den andra leder med en sisådär 100 poäng. Är det girighet, idioti eller vad handlar det om? Det drabbar ju båda. Så arg att man bara vill skalla sönder skärmen...
 
Papiljott - Ej medlem längre2006-03-02 16:58
Antal inlägg: 6

Det kallas annars taktik. Väl? :-P
 
GM Flash - Ej medlem längre2006-03-02 17:02
Antal inlägg: 255

Visst kan jag förstå det när det är en jämn match, självklart. Men när människan kommer att vinna med 100+ poäng? Då brukar i alla fall jag vara lite juste och lägga så att den andra kan ta en och annan bonusruta och sånt. Eller spelar alla stenhårt?
 
anduin - Ej medlem längre2006-03-02 17:03
Antal inlägg: 273

Man vill väl för att vinna, och då försöker man ju få så mycket poäng som möjligt.
 
GM Flash - Ej medlem längre2006-03-02 17:29
Antal inlägg: 255

Då är du girig
 
anduin - Ej medlem längre2006-03-02 18:35
Antal inlägg: 273

Är man girig för att man vill vinna? Då kan man ju ge upp efter första ordet för att vara snäll mot motspelaren.
 
GM Flash - Ej medlem längre2006-03-02 19:08
Antal inlägg: 255

Nä du är inte girig för att du vill vinna. Du är girig om du medvetet sabbar ett spel när du ändå vinner med 100+ poäng.
 
skittish2006-03-02 19:40
Antal inlägg: 20

vetifan om det resonemanget håller annat än i kompissammanhang..
 
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2006-03-02 19:47
Antal inlägg: 2977

flyttad till frågor... tveksam rubrik men låter den gå just nu
 
Måns_E2006-03-02 19:50
Antal inlägg: 11969

Om man tycker att den andra gnetar för mycket så får man försöka öppna upp själv. För att det skall bli ett låst spel så räcker det inte med att EN person lägger två/tre bokstavsord ;)
 
GM Flash - Ej medlem längre2006-03-02 20:14
Antal inlägg: 255

Nä oftast inte, men i just detta gjorde det det. Dessutom var det helt onödigt eftersom personen redan hade fått in J åt två håll på en 2xbok-ruta och ville få in ett extra ord på 3 poäng i samma läggning, som blockerade den sista vägen ut. Om inte det är girigt vet jag inte vad?!

Brukar oftast försöka att bygga ut lite ord, och unvika att lägga extra ord för att inte blockera. Men i just detta parti gick det inte att göra det.
 
Blue Ztar2006-03-02 21:56
Antal inlägg: 1065

För det första så tycker jag inte att det finns nåt som heter 'girig' i betapet. Idén med spelet är att få flest poäng och på så sätt vinna. Man kan välja att avstå från det men man kan inte kräva att motståndaren också ska göra det.

För det andra så beror det precis som Måns_E säger på båda spelarna om det ska bli låst eller inte. Själv märker jag att min spelstil passar bätte ihop med vissa spelare än andra. Mot vissa spelare så blir det ofta bara trebokstavsord och låst bräde medans det mot andra spelare oftast blir ett mer öppet spel.
 
Perpersa - Ej medlem längre2006-03-02 22:03
Antal inlägg: 2193

Så länge inte folk gnäller så är det okej för mig hur de än väljer att spela.

För två dagar sen hade jag oturen att inleda ett slumpspel med cirka 250 poäng, vilket gjorde att att motståndaren genast börjat passa. Jag trodde då att han hade en rullning på G och bytte därför så han blev tvungen att lägga eller förlora.

Efter det så fortsatte spelet med att jag lade och han passade.. jag passade på att byta ibland eftersom han bara passade hela tiden. Spelet slutade någonstans vid 1000-100 cirka.. och då fick jag lägga många ord i rad eftersom personen vägrade ge upp men ville att jag skulle med på att passa mig ut, vilket jag inte ville. Så han blev totalt passiv och fick cirka 30 min i minus i slutet...

Jaja... jag klagar inte på honom för det. Han får väl spela hur fan han vill... Det finns regler... de är svåra att bryta (om man inte vill ta till otidigheter), och om man håller sig till reglerna borde man inte behöva stå ut med gnäll å klagan från såna som anser sig spela juste och "öppet".

Påpeka gärna saker, men tjat är bara jobbigt... En del väljer att spela taktiskt (på gott eller ont).
 
GM Flash - Ej medlem längre2006-03-02 22:05
Antal inlägg: 255

Så många spelar stenhårt alltså? Trodde jag faktiskt inte...
 
Måns_E2006-03-02 22:50
Antal inlägg: 11969

Jag spelar för att vinna. Ibland spelar jag väldigt öppet andra gånger så låser jag extremt mycket. Beror mycket på vem jag möter, vad jag får för brickor och på vilket humör jag är på.

I IRL-sammanhang så låser de flesta skickliga spelare när de har en komfortabel ledning, jag tycker inte att det är ett dugg konstigt, och det är inte alltid en bra taktik.

Nu senast i örebro så förlorade jag en viktig match genom att jag försökte låsa brädet när jag hade en skaplig ledning (ca 50-60p), min motspelare kom dock i kapp, och då hade jag istället låst brädet för mig själv och kunde inte få ut någon av de rullningar som jag hade då.

Sedan finns det en del riktigt duktiga spelare, som är taktiskt defensiva, och nästan aldrig rullar. Varför de skulle öppna upp brädet kan jag absolut inte förstå.
 
HumbleBug2006-03-02 23:19
Antal inlägg: 1836

Håller med Måns E.

Tidigare tyckte jag att spelare ofta blockerade planen, men nu har jag upptäckt att en hel del beror på mitt eget spel och mina egna prioriteringar. Nu försöker jag alltid öppna upp planen mycket redan fån start och spelar öppet. Numera blir ena planhalvan sällan stängd. Så titta inte bara på andras spel utan se över ert eget spel istället!
 
Perpersa - Ej medlem längre2006-03-02 23:22
Antal inlägg: 2193

Jag tänkte inte på det själv från början.... men man får ju tänka på att det är mycket(!) större skillnade på att öppna slumpade spel än standardspel...

 
GM Flash - Ej medlem längre2006-03-02 23:43
Antal inlägg: 255

I riktiga tävlingar är det ju en sak, då skulle man ju göra allt för att vinna med så mycket som möjligt. Men i ett vanligt spel här på sidan? Vi spelar ju ändå för att det är roligt. Eller?
 
GM Flash - Ej medlem längre2006-03-02 23:45
Antal inlägg: 255

Eller det kanske bara är jag. Jag får dåligt samvete när jag vinner med mycket och det går dåligt för den andre...
 
Måns_E2006-03-02 23:46
Antal inlägg: 11969

Jag spelar främst för att träna mig. Ibland vinner man stort ibland så förlorar man stort. Men roligast matcher är när man vinner och det är rätt så jämnt :)
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?