Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
36
Inloggade74
Mobilspel
Pågående21 683

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lily2005-09-24 17:42
Antal inlägg: 39

Ny spelplan?
För ca ett år sedan så skrev ni på Betapet att man kunde skicka in förslag på nya spelplaner. Fler alternativ till "Standard" "Special" och "Slumpad" alltså.
Men vad hände? Fick ni dåligt med förslag?

Det skulle vara kul med lite fler spelplaner.
 
pelikanen - Ej medlem längre2005-09-24 17:56
Antal inlägg: 2670

Jag tycker man kunde ha en spelplan där rutorna var uppochnedvända/slumpade och så fick man se efteråt vilken poäng det blev. På detta sätt skulle man tänka mer på att göra långa härliga ord än att vinna på att lägga ly och fy.
 
Koste2005-09-24 18:00
Antal inlägg: 423

En tom spelplan vore ball! Då vinner den som har flest poäng.
Alternativ vore en maxiplan, 2 rutor bredare och högre än normalt med tex 5 X ordpoäng i hörnen...
 
Blue Ztar2005-09-24 18:03
Antal inlägg: 1065

Kom på en variant nu, vet inte om den är så genomtänkt: Ett bräde utan kanter. Dvs samma 15x15 rutor men höger om kolumnen längst till höger kan man fortsätta på kolumnen längst till vänster. Och motsvarande så ligger översta raden "under" den understa raden.

Om man tex vill lägga ordet "spelplan" så kanske det inte får plats på ett standardbräde eftersom man stöter emot nederkanten på brädet, men då fortsätter man genom att lägga resterande bokstäver högst upp på brädet. Motsvarande för ord som stöter emot högerkanten, de fortsätter längst till vänster.

Ex på en rad (där - är tom ruta): "lplan-------spe"

Detta kräver dock att bonusrutorna inte ligger som på standardbrädet eftersom då hamnar 3x-rutorna "bredvid" varandra.

Nån som fattade nåt?
 
pelikanen - Ej medlem längre2005-09-24 18:04
Antal inlägg: 2670

kantlöst tänkande är min specialitet =)
 
odin - Administratör2005-09-24 18:07
Antal inlägg: 7442

Jag tror jag förstår "wrapp-around" dvs att man kan fortsätta bygga utanför och att det går över nedre kanten till övre t ex? så i nedre kan det stå TJ
och övre UV?

Grejen med nya spelplaner är att de måste vara nyskapande och dra folk, som t ex Slumpad, jag är faktiskt tveksam till om någon vill lira på en spelplan utanbonusrutor. Maxiplan kan man dock fundera på, helst vill vi dock inte ändra storleken på brädet pga ren lathet för då måste man göra om grafik et c :)

 
pelikanen - Ej medlem längre2005-09-24 18:12
Antal inlägg: 2670

ja men Odin rutor uppochned kunde innehålla bonus. Jag gillar tanken på att få lägga låååånga ord och därmed hoppas få orden på t ex två bonusbrickor, istället för att nödgas utnyttja bonusruta med korta poänggivande ord. Det är ju svårt att låta bli att lägga sitt Y på en grå ruta och bilda ord åt två håll, men i längden förstör detta kreativiteten. Detta skulle vara ett riktigt skönt slumpspel.
 
singla2005-09-24 18:29
Antal inlägg: 118

Du kan spela slump din plump för där lönar det sig ett lägga långa härliga ord, men då får du hålla tand för tunga mer än jag gjorde då motståndaren fick 908 p. i första lägget.

Jag vädjar igen till administratörerna: Tag bort dubbel ordpoäng i slump.
Det är inte befogat där.
 
singla2005-09-24 18:36
Antal inlägg: 118

Kanske kunde vara kul med en variant som tillåter att ett ord som är för långt, dsv går utanför spelplanen får dyka upp(fortsätta upp på motsatta sidan): Tex. Jag vill lägga astronom men bara astro får plats. Fortsättningen blir då på exakt motsatta sidan med: nom(det måste naturligtvis passa med annat om det redan ligger ord där)

Knäppt va? jag kom inte på något bättre.
 
pelikanen - Ej medlem längre2005-09-24 18:37
Antal inlägg: 2670

det har ju någon redan skrivit längre upp din ouppmärksamma get, hehehe
 
pelikanen - Ej medlem längre2005-09-24 18:39
Antal inlägg: 2670

Vill bara artigt meddela att Singla är min mosters faster styvpappa så jag tror hon tål mitt påhöpp. Förresten heter hon Märta-Lars.
 
Mindfire2005-09-24 19:28
Antal inlägg: 32

En variant på det Pelikanen syftar på, om jag nu syftar rätt med att man inte ska veta om var bonusrutorna ligger (dvs dolda), är att man kan ha ett par frågetecken utsatta. Dessa frågetecken har en slumpad bonusruta som avslöjas först när man lagt sitt ord över det. Dock ska dessa frågetecken kunna vara negativa också, dvs att man kanske får -20 på det som det utlagda ordet gav (ex 32-20=12 poäng). Eller att det kanske är andra saker än just poäng som det handlar om, så som att man får mer tid eller tar tid från motståndaren osv osv. Allt för din lille gamblern inom sig.

Ännu en fortsättningsvariant på detta tema är att ha 1-2 personliga rutor på spelplanen, som bara ger dig fördelar om du lägger där (pluspoäng eller så), även om din motståndare lägger över denna ruta. På detta vis får man ordbyggandet att ske åt flera håll, då man strävar mot olika rutor. Man kan då också kanske försöka tänka flera steg framåt. Givetvis kan det locka att bygga mot den andres personliga rutor för att dels förstöra eller får att man kan få massa poäng på något ord där, men då får man ta den risken.
För att detta ska kännas rättvist bör de personliga rutorna hamna på samma avstånd från mitten, och spelplanen i övrigt ha bonusrutorna oslumpade (så att inte en får en väldigt klar fördel av att byggandet sker mot dennes rutor).

Ett tips är att titta på Hoyle Board Games, och där spelet DoubleCross som har så som jag menar för båda förslagen, även om det spelet i sig har massa andra spelidéer än vanligt Scrabble.
 
seas2005-09-24 19:33
Antal inlägg: 89

Jag skulle gärna se ett slumpat bräde där det inte går att få x-ord på de rutor som går att lägga på första gången, dvs inga x-ord på mittenraderna (förutom längst mot kanterna)

En tom spelplan vore kul att prova. Sen om det är kul i längden vet jag inte.
 
singla2005-09-25 09:36
Antal inlägg: 118

Kan man inte ha ett spel där allting är i blindo? Först när spelet är avslutat visas alla bokstäver och bonuspäng samt var spelplanen befinner sig.
Även motstånderan skulle kunna vara blind för att förhöja spänningen en smula.
 
Jo-na-tan - Ej medlem längre2005-09-25 09:51
Antal inlägg: 1955

En spelplan utan bonusrutor vore helt klart ballt
 
annica2005-09-25 09:58
Antal inlägg: 220

En spelplan med dolda rutor vore kul som tidagre föreslagits i inlägget.
 
HappyU2005-09-25 11:02
Antal inlägg: 6836

Singla - ditt sista förslag var precis vad jag behövde en morgon som denna, Tack! =)

I övrigt håller jag med förslaget om dolda poängrutor.
 
myran_64 - Ej medlem längre2005-09-25 11:38
Antal inlägg: 3157

JAg håller nog med om att det skulle vara kul med spelplan utan bonus, för som det är nu verkar alldeles för många bara bry sig om poängen och inte hur kul man kan ha när man spelar med orden. Jag bryr mig inte så mycket om poäng, tänker bara på det ibland när det minskar mycket, utan försöker spela med bra uttänkta ord men ibland måste man ju lägga korta ord, eftersom jag å andra sidan tycker att man inte ska få byta bokstäver, åtminstone inte fler än typ 3 ggr. Har mött folk som gör kanske 10 eller fler byten vilket gör att de "trista bokstäverna", i deras ögon, till slut ändå hamnar hos mig..Och då är alla bonusbrickor fyllda av ja, oj, fy osv..
 
Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2005-09-25 19:07
Antal inlägg: 4814

Man kanske kan ha slumpat bräde där de ofångade bonusrutorna fortfarande flyttar sig i en okänd riktning i varje drag?
 
Thessi2005-09-25 19:39
Antal inlägg: 3

Bamsefar - precis min idé också (]:
 
Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?