Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 638 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lisli668 | 2008-12-04 16:42 | |
![]() | Ordlista Hej! Jag undrar lite över ordlistan. Jag vet var den kommer ifrån och allt och jag har försökt läsa i vanliga frågor men inte hittat det svar jag letade efter, nämligen om det går att be om att få nya ord godkända. Så det undrar jag alltså nu, går det och i så fall, vart ska man vända sig? | |
| Mimikryp | 2008-12-04 16:45 | |
![]() | Du vänder dig till Svenska Akademien som ger ut Svenska Akademiens ordlista. Det är deras senaste utgåva (13) vi går efter. | |
| Q-tile - Ej medlem längre | 2008-12-04 21:59 | |
![]() | SAOL 11 utkom 1986 SAOL 12 utkom 1998 SAOL 13 utkom relativt nyligen. Med detta vill jag har sagt att det kan dröja innan det utkommer en ny upplaga av ordlistan. Jag personligen gillar initiavet, och det finns en del diskussion att läsa här på betapet och scrabbleförbundet om ord vi saknar i ordlistan. (Det finns diskussioner på andra ställen också givetvis, men börja gärna där.) | |
| vindsus86 | 2008-12-04 22:03 | |
![]() | men har det inte kommit lite nya ord till SAOL13 sedan första utgåvan kom också? så har jag förstått det. att det finns fler ord i en saol13 man köper nu än en som kom när de var helt nya och så. finns väl listor på scrabbleforbundet.se med tilläggsord eller något? isf läggs väl ord fortfarande till... | |
| Q-tile - Ej medlem längre | 2008-12-04 22:29 | |
![]() | Nja, det som tillkommit i efterhand i senare tryckningar har väl främst varit korrigeringar av rena misstag och sådant som av någon anledning uteblivit. (Alternativformer, böjningsformer och annat.) En större bearbetning av ordlistan i form av att acceptera helt nya uppslagsagsord borde dröja till nästa utgåva. | |
| Q-tile - Ej medlem längre | 2008-12-04 22:30 | |
![]() | Att stava till uppslagsord var mig visst övermäktigt. *DUMSTRUT på! | |
| Nemi | 2008-12-04 23:20 | |
![]() | lisli668: Det du söker svar på finns att läsa i spelreglerna, där står det (precis som Mimikryp och Q-tile skrivit) att det är SAOL13 som gäller som ordlista här på Betapet och att Betapet följer Svenska Scrabbleförbundets regler. Betapet kan inte lägga till egna ord i den ordlistan men givetvis kan det skickas förslag till Svenska Akademien om nya ord, jaghar för mig att det finns en diskussion om sådana ord hos Scrabbleförbundet och även här i någon gammal tråd. | |
| Nemi | 2008-12-04 23:21 | |
![]() | Flyttar denna tråd till Support | |
| lisli668 | 2008-12-05 17:28 | |
![]() | Hej allihop. nu har jag skickat in ett nytt ordförslag till SAOL. Jag saknade nämligen ordet axon vilket jag tycker används hyfsat mycket (i alla fall i jämförelse med många andra ord som jag sett när jag spelat betapet). Men nu får jag väl vänta på avgörande därifrån helt enkelt. Tack för hjälpen allihop! /Lisa | |
| andarv962 - Ej medlem längre | 2008-12-06 12:03 | |
![]() | Jag har föreslagit många ord till SA: HÄLA, som man gör när man köper stöldgods. NÖTT, som en gammal möbel kan vara. GON, som är ett vinkelmått 1/400-dels varv. KRON som ex.vis Rönnerdahl blandar i kaffet... OK KRON kanske är ett varumärke, men det är ju JEEP också, som finns med. Skulle kunna fortsätta med många fler exempel på ord som saknas i SAOL 13. | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2008-12-06 21:44 | |
![]() | Häla fick mig att tänka på slanga! :D | |
| Nunnelunan | 2008-12-06 21:52 | |
![]() | Jag har kommit över Ordlista över Svenska språket utgiven av Svenska Akademien, åttonde upplagan,3:e utgåvan, 1930. Avundsjuk någon??? | |