Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
5
Grisen
Böjningslistan
36
Inloggade72
Mobilspel
Pågående21 556

Forumkategorier

Användare Inlägg  
HumbleBug2006-03-17 14:00
Antal inlägg: 1836

BTDT - Dags för ny flik?
Dags för en ny flik: Been there, done that

Jag tycker om Betapets forum med alla galna infall och upptåg. Men alla upprepningar i forumen är inte bara allmänt tröttsamt utan stoppar upp läsningen. Skulle uppskatta om alla upprepningar flyttades över alla till ett särskilt forum med egen flik.
. . . d.v.s. om det nu är tekniskt möjligt i denna sajt (vilket jag antar eftersom ni redan ändrat om bland flikarna en gång:) ). Vet att ni gör ett fantastiskt jobb med sajten redan och menar inte att gnälla över detaljer, men en liten fjuttig detalj som denna skulle verkligen lyfta forumet.

(synd också att man inte kan redigera sina egna inlägg, men då kanske det behövs en helt annan modell för forumet?)
 
monk - Administratör2006-03-17 15:10
Antal inlägg: 2370

Har du något exempel på ett forum där de använder en "BTDT"-funktion och att det fungerar bra?

Att redigera sina egna inlägg är inget problem att ordna rent tekniskt, frågan är dock om det gör forumet bättre? För mig är ett "forum" ungefär som en diskussion i det "verkliga livet", och där kan man ju inte ändra vad man sagt tidigare. (förutom politiker :-). Finns inte risken att inlägg som ändras kan få nästkommande inlägg att verka obegripliga?
 
vulcan2006-03-17 15:17
Antal inlägg: 7666

Att kunna se vilka trådar under en viss flik som innehåller för en själv olästa inlägg vore en bra funktion. Det tror jag rentav skulle kunna vara den enskilt största kvalitetshöjaren rent funktionellt för forumet.

En redigeringsfunktion känns lite överspänt. Det mesta som skrivs här är ändå inte så där vansinnigt seriöst. Skulle man råka slinta på tangenterna och i ilska eller annan stark känsla skriva nåt man totalt ångrar så tror jag det är bättre att man kontaktar en forumadmin och ber dem ta bort/editera inlägget.

BTDT-funktionen undrar jag hur den skulle styras. Vem avgör vad som är upprepning och inte? Det skulle väl möjligen vara om alla användare hade möjlighet att själva dynamiskt flytta trådar mellan olika flikar. Frågan är bara om nyttan med en så pass avancerad lösning verkligen uppväger tidskostnaden om man jämför med andra aktiviteter relaterade till själva spelet som utvecklargänget kunde syssla med istället. Däremot har jag på en del forum sett en "Slask"-kategori dit forumadmin kan flytta trådar de tycker har spårat ur eller som är helt off-topic för alla övriga kategorier.
 
monk - Administratör2006-03-17 15:32
Antal inlägg: 2370

Funktionen med lästa/olästa inlägg håller jag med om är vettig. Den är dock väldigt krävande prestandamässigt eftersom datumet för varje forumtråd måste sparas inviduellt för varje användare när han/hon läser tråden. Detta skulle bli dödsstöten för våra servar :D
 
HumbleBug2006-03-17 17:38
Antal inlägg: 1836

"BTDT-funktionen undrar jag hur den skulle styras. Vem avgör vad som är upprepning och inte?"

Det är sånt som övervakare/moderatorer brukar syssla med i forum.
 
myran_64 - Ej medlem längre2006-03-18 04:11
Antal inlägg: 3157

Men dom kanske har LITE annat att syssla med än att bara läsa och bedöma? däremot håller jag med Vulcan om någon typ av slask. Man kanske kan ta bort inlägg och trådar där ingen skrivit något på 2 månader, eller som är "helt av banan".
 
odin - Administratör2006-03-18 12:39
Antal inlägg: 7442

Jag håller med er fullständigt, vi skall klura ut något :)
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?