Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 565 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Blue Ztar | 2009-01-09 13:22 | |
![]() | Förslag: Poänggraf efter match Vissa älskar statistik, andra bryr sig inte ett skvatt om det. Själv tillhör jag den första kategorin, vilket kanske märks av följande förslag: Det vore intressant om man kunde se hur poängen för respektive spelare fördelar sig under en match. Alltså en graf med ordpoäng på ena axeln och numret på läggningen på andra axeln. Då skulle man kunna se om man är en spelare som: - tar flest poäng i början eller slutet av matchen - tar lite poäng på de flesta ord men lägger ett fåtal högpoängare eller har jämn och hög poäng på sina ord Genom att jämföra sin poängutveckling med motståndarens så kan man se om man är en svag spelare mot en viss sorts motståndare, tex en stark slutspelare. Givetvis blir det för mycket data om detta skulle sparas för alla matcher. Det räcker om det efter varje match visas en graf, som sedan inte sparas. Men det kanske är för mycket jobb att genomföra rent programmeringsmässigt i förhållande till intresset från spelarna? | |
| Snurt | 2009-01-09 13:24 | |
![]() | me like. | |
| ANDERStG | 2009-01-11 17:02 | |
![]() | Blue: Nej, läs mitt inlägg om att spara all information. Din graffetischism är bara en av alla saker som kunde tillfredsställas. | |
| odin - Administratör | 2009-01-11 17:37 | |
![]() | Låter som en cool graf, har det iaf i bakhuvudet, det lovar jag :-) | |
| DennisPlz | 2009-01-11 18:21 | |
![]() | Anders är helt på min linje. Spara all matchinfo och gå sen graf crazy efter behov. | |
| odin - Administratör | 2009-01-11 18:28 | |
![]() | Lovar definitivt inget :-) men föreslå gärna hur ett optimalt formatet skall se ut på datan som innehåller spelinfon. Vi sparar givetvis redan vilka som är i spelet, speltyp osv så det behövs inte. | |
| silvasti | 2009-01-11 19:01 | |
![]() | Vidare skulle det vara kul att veta vilken genomsnittspoäng mina motståndare har, eller kanske framförallt vilken genomsnittsp. mina motståndares motståndare brukar ha. Detta borde väl inte kräva en allt för avancerad algoritm? | |
| odin - Administratör | 2009-01-11 19:09 | |
![]() | Nja, om jag förstår det rätt krävs två variabler: * Totalt antal poäng spelaren haft i sina macher * Totalt antal matcher Sen är det bara att dela. Är något jag funderar på att fixa. | |
| DennisPlz | 2009-01-11 19:21 | |
![]() | För att lagra "allt": Datum/tidpunkt, användare, match#, drag#, brickställ, dragord, dragtid, dragpoäng... 8+16+8+4+7+15+4+4 = 66 bytes/drag ... 66 * (max) 100 drag/match = 6600 bytes/match ... Dvs en miljon matcher = 6,5 MB + overhead + index | |
| Sushimannen - Ej medlem längre | 2009-01-11 20:29 | |
![]() | Gillar också statistik. Men något som borde vara enkelt att fixa och som hade varit riktigt kul, hade varit om inbördes möten visades precis innan matchen. Är det något som ni andra också saknar? | |
| DennisPlz | 2009-01-11 21:14 | |
![]() | *host* givetvis är det 6,6 GB och inget annat :) | |
| Dr Jacoby | 2009-01-12 19:55 | |
![]() | Jag gillar samtliga förslag. Heja statistik! Borde väl bidra med något också... vad sägs om procent spelade slump-, klassisk-, specialspel samt motsvarande för matchtempo? | |
| ANDERStG | 2009-01-12 20:40 | |
![]() | Dennis är helt på min linje. Hur mycket rum en match tar beror lite på hur mycket man orkar optimera utrymmet. Varje drag kan bokföras som en koordinat + riktning + ordet (blanka och redan lagda noterade) + dragna brickor (eller motsvarande för byte/pass) + tid 1+1+8+7+2 = 19 19*100 + annan matchinfo(bonusrutors placering vid slump) = 2000 En miljon matcher på = 2 GB + index. Och det är en starkt överdriven uppskattning. | |