Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade46
Mobilspel
Pågående20 771

Forumkategorier

Användare Inlägg  
synthesite - Ej medlem längre2006-03-27 19:57
Antal inlägg: 23

dynamisk slump
jag fick en idé idag, när alla roliga 2x och 4x-ställen tagit slut tidigt i matchen... ni borde ha en ny spelmöjlighet som hette "dynamisk slump" - där spelplanen förändrades under spelets gång! :) inte konstant utan med, säg 5 minuters mellanrum... spelarnas bokstäver kunde slumpas om samtidigt... det vore bara något för heavy ODing betapetters förstås... som vågar riska lite... ;) mvh Patrick
 
nina73 - Ej medlem längre2006-03-27 20:00
Antal inlägg: 2694

haha.. häftig ide =)
 
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2006-03-27 21:33
Antal inlägg: 2977

kul ide

men 5 minuter e lång tid

*flyttad till frågor*
 
synthesite - Ej medlem längre2006-03-27 22:51
Antal inlägg: 23

Kan diskuteras förstås! :) 2 minuter då.
 
gubbi2006-03-28 08:00
Antal inlägg: 2638

Instämmer! Riktigt rolig idé! :)
 
Pastor Green - Ej medlem längre2006-03-28 09:32
Antal inlägg: 192

Jag förstår inte alls "det roliga" med ovanstående idé. Jag må vara konservativ, men någonstans får det väl ändå vara nog med idérikedomen. Nästa förslag är väl att datorn ska börja skutta omkring på skrivbordet i slutet av matchen! Min personliga ingivelse, med olika tidsbegränsningar, slump på slumpvarianter och dylikt, är att dessa kvickhuvuden bara vill dra uppmärksamheten från spelets essens!
 
OneW2006-03-28 12:00
Antal inlägg: 1207

Kanonbra idé!! Hoppas verkligen att det är genomförbart!
 
HumbleBug2006-03-29 15:23
Antal inlägg: 1836

Pastorn kan spela alltid spela "standard".

Tycker det är en störtskön ide. Men ska det gå på minuter så kan ju folk bara sitta och vänta och slöa ner spelet. Onödig irritation och osämja kan uppstå???

Kanske bättre med byte på t.ex. vart fjärde drag? Två drag var och sen switcha? och så vidare . . .
 
HumbleBug2006-03-29 15:24
Antal inlägg: 1836

Eller kanske slumpvis mellan vart 3:e och vart 6:e drag? lite svårt att genomföra kanske. Jag vet inte . . . bara spekulerar.
 
25 to Life - Ej medlem längre2006-03-31 21:26
Antal inlägg: 29

Annars kan man slumpa fram en poäng som man får vid starten, ibland kanske fru Fortuna är på ens sida och man startar med 170 poäng, ibland kanske man får en start på -45, jag tycker min idé är lysande.
 
Elvegris2006-03-31 22:19
Antal inlägg: 32

Instämmer i Pastor Green åsikt. Hela strategin i spelet försvinner ju. Det finns ju andra spel för er som gillar slumpen såsom lotto och roulette.

Hehe, 25 to Life:s ide var ju rolig. Ett alternativ är ju att multiplicera med ett annat tal än 2 ggr vid slumpad på "mittbrickan".
 
synthesite - Ej medlem längre2006-04-01 12:36
Antal inlägg: 23

Idén är ju bara att göra slumpspelet mer rättvist eller ännu tuffare... ;) Dessutom ska det bara vara ett alternativ bland de redan befintliga, det är ju bara kul. Otroligt torftiga sinnen som kommer med mothugg på kreativitet.
 
HumbleBug2006-04-01 13:32
Antal inlägg: 1836

Tycker man om strategi så är ju det här ännu roligare. Det lägger till ännu en nivå som gör att man måste ändra, eller byta taktik. Deeutom blir det mer rättvis slump eftersom fördelen med en bra start, eller jakten på en hopning rödingar förlorar en strategisk fördel.

Det är alltså precis tvärtemot en dum ide som 25tolifes, alltså att slumpmomentet inte låses fast till en persons fördel, utan att båda lever på samma osäkra mark och tvingas lika mycket till att utnyttja den situation som ändras.

Pastorn tycker inte om det, det förstår jag. Han tycker inte om att få sina cirklar rubbade eller att leva farligt.

Men jag som älskar strategi, uppskattar alltså mycket den utmaning som synthesites ide erbjuder!
 
Elvegris2006-04-01 13:58
Antal inlägg: 32

HumbleBug, vad skall premieras i detta spel kunskap eller tur med slumpen? Jag håller med att i vissa partier även i nuvarande slump så får man en ganska stor fördel när man får första läggningen. Det går dock att hämta upp (minus) 200-300 p i en match.

Jakten på hopen av rödingar som du skriver kräver en hel del planering för att man skall gå vinnande ut ur striden poängmässigt.

Om förutsättningarna ändras hela tiden efter x-antal minuter, så att de röda plötsligt hoppar upp inom läge för simpla ord. Så blir ju utgången mer slumpartat utan koppling till respektive spelares kunskaper (det är ungerfär som i svenska grundskolan där det är fult att sticka ut och vara duktig).

Iofs tror jag att de duktiga spelarna anpassar sig och sparar de "viktiga" bokstäverna till de fina lägena och vinner ändå.
 
HumbleBug2006-04-01 14:33
Antal inlägg: 1836

Ett spelupplägg som ovan innebär att man måste anpassa sitt spel till helt nya förutsättningar. Detta tror jag har en stor fördel att använda sig av även i vanligt spel, nämligen att vara mer flexibel och inte låsa fast sig för mycket vid ett upplägg eller en spelstil. Jag tror att alla de bästa spelarna skulle hålla med om att flexibilitet och kreativitet är något som skiljer bra spelare från mediokra.

Om du inte vill se detta nya slump-upplägg som ett alternativ till "riktigt" spel, så kan du ju se det som ett sätt att komma bort från invanda tankemönster, alltså ett rent träningsredskap. Det är nog många IRL-are som ser det "vanliga" slumpupplägget på samma sätt, bara som ett sätt att ställa om hjärnan ibland. Som intresserad av olika kampsport kan jag dra en intressant parallell med ett flexibelt taktiskt tänkande som viktigt oavsett vilken form av taktiker du huvudsakligen är.

Alla har olika åsikter om olika upplägg. Oavsett om man tycker om det eller inte, så varför kan man inte bara testa en kul grej?
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?