Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 18 950 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| andarv962 - Ej medlem längre | 2009-01-27 16:28 | |
![]() | Gör slumpat lite mindre slumpat Att spela slumpat är roligare än att spela klassiskt. Tycker jag. Men att första draget kan generera väldigt höga poäng är inget vidare. Det gör att spelet blir mer av ett tur-spel än ett skicklighetsspel. Det verkar som att slumpgeneratorn är programmerad att utesluta 3x och 2x i de 8 rutorna runt mittrutan. Genom att låta slumpgeneratorn utesluta 3xORD ytterligare 5 rutor ut åt varje håll (som ett plustecken), och kanske även utesluta 2xORD på motsvarande sätt säg 3 rutor ut åt varje håll skulle tur-momentet minskas avsevärt så att skickligheten blir mer avgörande. Antagligen ett ganska kontroversiellt förslag. Ska bli spännande att läsa eventuella synpunkter... | |
| annelille | 2009-01-29 10:43 | |
![]() | ... försvinner inte 'spänningen' med slumpat om det är mer styrt...? | |
| Linders - Ej medlem längre | 2009-01-29 10:52 | |
![]() | Jag håller med dig andarv! Fast kanske man borde göra det lite mer strikt. Typ bara ha max en 2x eller 3x i en 7-rutorslängd(upp eller åt sidan), sen typ bara ha 2x diagonalt från varandra för undvika för höga, orättvisa, poäng! | |
| bove | 2009-01-29 11:02 | |
![]() | Jag kan hålla med om att något liknande förslag kanske inte hade varit så dumt. Annars handlar ju "slump" precis som de andra speltyperna om beräknad risktagning men det är lite trist när en match är avgjord efter första draget utan att man har kunnat göra något åt det. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-01-29 11:05 | |
![]() | Haha låter som ett bra förslag. Varför inte piffa till det lite mer genom att kvinnor får en extra 2x vid start, alla vet vi ju hur kvinnor är. Eller en standardöppning på brädet och där spelarna får börja med exakt samma bokstäver. Vore inte det skoj :P | |
| bove | 2009-01-29 11:06 | |
![]() | Syftar på trådskaparens inlägg. Förutom närmast startrutan tycker jag att det kan vara helt slumpat dock, det handlar ju som sagt om en beräknad risktagning i övrigt så därför tycker jag inte att det är orättvist om man får väldigt höga poäng på ett ord. | |
| vindsus86 | 2009-01-29 11:07 | |
![]() | jamen då skulle ju folk ofta bli sura för att de får börja eftersom om man utesluter 2- och 3xordpoängsrutor från själva startraderna så ökar väl chansen avsevärt för att spelare nummer två kommer ha fint upplägg. särskilt om det är bonusrutor som hamnar parallellt med ordet som förstaspelaren lägger. ju fler rutor man bannar bonusar från, desto större risk att det blir stora bonusrutsklumpar eller? | |
| ardent - Ej medlem längre | 2009-01-29 11:11 | |
![]() | Tycker det låter som ett vettigt förslag. Gillar slumpat bäst, men just det där med att spelet kan vara så gott som avgjort efter första draget tycker jag är trist. vindsus86// På ett sätt ja, men på ett annat sätt nej. Den som börjar får ju ändå välja åt vilket håll han spelar, så han/hon kan ju styra vilka möjligheter den andra får. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-01-29 11:12 | |
![]() | Då får ni väl spela klassiskt eller special om ni inte klarar av slumpdelen. | |
| vindsus86 | 2009-01-29 11:14 | |
![]() | ardent: ja, men ibland kan man ju inte lägga åt något håll utan att lägga upp för den andre. om det nu är så hemskt och orättvist med slump, varför tycker så många om det då? och om det nu ändrades så att det inte vore förmånligt alls att börja, tror ni verkligen inte att massa klagotrådar skulle öppnas om det också då? | |
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-01-29 11:30 | |
![]() | Slumpade brädet har väl redan gjorts om en gång i tiden? Det är ju lite charmen med slump att man kan få en massa poäng.. | |
| ardent - Ej medlem längre | 2009-01-29 11:31 | |
![]() | vindsus86// Det är sant. Men man får ju ändå x2 av att börja så helt dåligt är det ändå inte. Och om det är en sån situation att det finns bra lägen åt alla håll efter första draget så kan man högst troligt lägga på ett sånt sätt att man själv får ett av de bra lägena i tredje draget. När man direkt från start får ett överläge (+ x2 från att börjat) finns det ingen motsvarande åtgärd. Därför tycker jag det är en rätt klar skillnad. Vet inte om det är någon som tycker det är hemskt med slump. Varför skriver du det? Trådskaparen (och jag med för den delen) skriver ju att slumpat är favoritbrädet. Men spel kan sgs alltid förbättras och utvecklas och poängen är ju att med slumpat som det är nu kan man få ett läge där man skrapar ihop 120-400 poäng på första draget så att matchen redan är avgjord innan den börjat. Finns ju heller inget som förbjuder att man behåller den gamla formen av slumpat för att man utvecklar en ny variant, om det är så att väldigt många tycker om spänningen med att kunna få ett bräde som ger massor med poäng i första draget. Kan ju antingen kalla det för något annat, t.ex. slumpad rättvisa, eller ha olika spelrum. Sen bryr jag mig inte om "en massa klagotrådar skulle öppnas" och ser inte heller vad det har för betydelse. | |
| vindsus86 | 2009-01-29 11:33 | |
![]() | precis, slumpat är favoritbrädet så varför klaga på det då? det kan ju inte vara så hemskt med upplägget på första draget då så många tycker om det. så vitt jag hört ändrades slumpbrädet en gång och då gnällde folk på det nya istället. | |
| vindsus86 | 2009-01-29 11:36 | |
![]() | och vad jag menade med att klagotrådar kommer öppnas ifall spelet ändras också är att det alltid kommer vara folk som är missnöjda. varför skall spelet ändras som ni vill så andra blir missnöjda istället? | |
| ardent - Ej medlem längre | 2009-01-29 11:47 | |
![]() | vindsus86// "slumpat är favoritbrädet så varför klaga på det då?" "varför skall spelet ändras som ni vill så andra blir missnöjda istället?" Läste du hela mitt inlägg innan du svarade två gånger? Läs en gång till så ser du a) motiveringen till varför man jag vill utveckla det trots att det är favoritbräde och b) kommentaren att det inte måste vara antingen eller, det vill säga att en sorts slumpbräde inte utesluter ett annat. Om man alltid följde "folk kommer att klaga"-principen skulle inget bli gjort. Tack för mig. | |
| Bitte - Administratör | 2009-01-29 11:49 | |
![]() | Ibland undrar jag om det inte enklaste lösningen vore att var och en startar ett geget betapet och gör som man då vill, ;) Jag är tacksam för möjligheten att kunna spela här och de olika valen som finns Spela och var glad är mitt motto Bitte | |
| Guldplate | 2009-01-29 11:49 | |
![]() | Vindsus86: Bara för att ett visst bräde är ett favoritbräde betyder det väl inte att man inte kan klaga på det? Mig veteligen så finns det inget i världen som är 100% perfekt och så länge det inte är det så kan man förbättra det. Sen må det hända att det är väldigt populärt men det förändrar inte saken... Själv gillar jag också slumpatbräde bäst men kan tycka att en match blir trist om första ordet blir helt avgörande. Även om den matchen blir trist så brukar det jämna ut sig i längden. Samtidigt är det ganska sällan, tycker jag, att just första ordet avgör... Ibland ökar till och med spänningen om första ordet genererar mycket poäng. Om spelarna är olika bra och den sämsta av dom får den bra starten... Då ser jag det som en positiv sak, för spänningens skull. | |
| vindsus86 | 2009-01-29 11:53 | |
![]() | tror iaf fler skulle klaga om det ändrades så, för många spelar det säkert delvis i förhoppningen om att få ett bra startupplägg. om det ändras så det blir för oförmånligt att starta så kommer det förmodligen bara sluta med att folk börjar passa eftersom ingen vill börja. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2009-01-29 12:04 | |
![]() | Troligen är det ingen som kommer in och klagar om de får just den där raden av 3x i början. Klagandet här känns lite ogenomtänkt. | |
| Guldplate | 2009-01-29 12:10 | |
![]() | Vindsus86: Mycket möjligt att du har rätt i att ännu fler skulle klaga och att passningsrundorna skulle öka. Fast diskussioner i förbättrande av spelen tycker jag alltid är något positivt. För som jag ser det så har den här diskussionen tagit fram konkreta förslag på eventuella förändringar. Om dom sen är bra eller inte kanske inte spelar så stor roll... Alla förslag kan ge nya idéer till förbättringar. Själv började jag nyss fundera på en variant av handikappsystem. Ratingsystemet bygger ju på att bäste spelaren måste vinna med en viss summa för att få nya ratingpoäng. Kan man bygga en spelvariant där den sämre spelaren redan från början får det övertaget? En variant som kanske kan öka den enskilda matchens spänning. För spelarnas det blir det Att jaga eller att bli jagad. (sen kan man låta såna matcher vara utanför ratingsystemet i övrigt. Dvs ingen spelare rating påverkas vid en ev förlust) | |