Spelrum
Giraffen | 21 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 14 |
Inloggade | 37 |
Mobilspel
Pågående | 19 697 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Tommy 1979 | 2009-03-19 11:48 | |
![]() | NERÖST? Jag spelade just en match där motståndaren lade ordet NERÖST. Jag kände inte igen det, varför jag kollade upp det i SAOL. Döm om min förvåning när jag inte kunde hitta det. Det står alltså inte med där. Och ja, jag har den senaste upplagan. Hur kommer detta sig? Förklaring, tack! :-) (NEDÖST finns i och för sig, men då borde väl NERÖST stå med som alternativ stavning? Vilket det inte heller gör). | |
FattigLapp | 2009-03-19 11:53 | |
![]() | NERÖST står då med i SAOL Plus som jag har, dock inte den tryckta versionen jag har ... fast det finns fel i såväl CD-versionen som de tryckta dock olika fel ;) | |
ANDERStG | 2009-03-19 12:28 | |
![]() | Det som finns i 13.Plus men inte i 13.3 kommer med som en tilläggslista. Bl a en hög alternativstavningar NER- | |
Gungner | 2009-03-19 19:40 | |
![]() | Kolla på scrabbleförbundets hemsida. Det är många ord där både ned/ner ingår i ord som är tillåtna. De finns med i tilläggsordlistan. | |
ANDERStG | 2009-03-19 21:19 | |
![]() | Varför återger alltid folk min förklaring på lite annat sätt? Uttrycker jag mig så otydligt? Dessutom brukar de få tacken för besväret. :) | |
emmylicious | 2009-03-19 21:22 | |
![]() | ANDERStG, du är inte ensam om att ha noterat det fenomenet. | |
lissku - Ej medlem längre | 2009-03-19 21:25 | |
![]() | kan det inte vara så att nerös är en juridisk term för en äganderättsförändring, en transaktion, som sker med ersättning, till skillnad från en transaktion som är onerös; dvs en gåva. eller kommer jag ihåg fel? men i sådana fall så är det kanske inte så konstigt, alltså, om det är en avtalsjuridisk term (använt av väldigt få, väldigt sällan) som inte har bågot med NEDÖST att göra, att det står i något slags bihang? eller vad vet jag.. | |
Gungner | 2009-03-19 22:19 | |
![]() | ANDERStG, ditt inlägg förstås bara av dem som redan är initierade i detta spel. Här är tilläggsordlistan: www.scrabbleforbunde...il lagg.pdf | |
kajix | 2009-03-19 22:20 | |
![]() | Tack Gungned! | |
ANDERStG | 2009-03-20 11:08 | |
![]() | Tack Gungner, led oss från klarhet till klarhet (så fortsätter jag hjälpa de som vill hjälpa sig själva). :) | |