Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade6
Mobilspel
Pågående19 837

Forumkategorier

Användare Inlägg  
MrMafioso2009-11-17 11:43
Antal inlägg: 6

Förvirrad
Okej jag blir både förvirrad och förbannad. Jag vinner det spel jag spela och ändå får jag -5 i ranking och den jag spela mot som förlorade fick +2. Hur går det till? Trodde man skulle få plus när man vinner inte när man förlorar!?

så här stog det efter matchen:
"» Q78 fick 0 poäng i tidsavdrag och 12 poäng i avdrag för bokstäver kvar (317-0-12=305 poäng)
» Q78:s nya rating är 574 (+2).
» MrMafioso fick 0 poäng i tidsavdrag och 12 poäng extra för andra spelares bokstäver (323-0+12=335 poäng)
» MrMafioso:s nya rating är 802 (-5).
» Därmed vann MrMafioso"

Tog även en screenshot av detta. Skulle väldigt gärna ha svar på varför jag får minus när jag vinner
Mvh Stefan

Skugga2009-11-17 11:45
Antal inlägg: 6559

Citat från vanliga frågor, som finns på startsidan:
"Rating
Syftet med ratingen är att visa hur skicklig du är, inte att belöna dig när du har vunnit en match. Om du möter en spelare med lägre rating så förväntas du vinna med en viss marginal. Om du inte lyckas med det så har du gjort sämre ifrån dig än vad som var förväntat och du förlorar därför rating även om du vinner matchen."

SirMattBusby2009-11-17 11:54
Antal inlägg: 1813

Kortfattat så måste du vinna med större marginal eftersom du var högre rankad än din motståndare.

Tycker det är ett mycket rättvist system, har själv spelat mot folk som har en rating under 1000 och vunnit med 200 poäng och ändå gått minus då min ratining ligger över 2000

MrMafioso2009-11-17 11:57

Okej jag tycker ändå det verkar en aning skumt dock. Jag kan inte påstå att jag är vidare bra spelare direkt. Den jag spelade mot ledde ganska skapligt mot mej och jag tog igen och vann. Då tycker jag inte att man ska få minus ändå men sure hade ingen koll på det där med ratingen men då vet jag att inte spela mot lägre rankade då

doran062009-11-17 12:23
Antal inlägg: 4

Kan i viss mån hålla med MrMafioso. Eftersom jag har så låga poäng så kan det vara svårt att få några att spela med. Ingen med högre poäng vill ju riskera att forlora en massa poäng mot mig.

MrMafioso2009-11-17 12:37

Ja precis därför jag spelat en hel del utan rating men tänkte köra lite mer rating nu så det där vara ju bra att veta. Om det nu är så som SirMattBusby säger när han vunnit över någon med låg rating med 200p och ändå får minus det måste väl betyda att den han mötte fick plus och i så fall kan man ju lika gärna spela mot högre rankade och ändå förlora och ändå gå plus? För måste ju gå åt båda hållen i så fall och då är ju systemet rätt puckat inte sant!? Kanske iofs inte så superlätt och spela mot högre rankad men ändå ni förstår min tanke ändå hoppas jag

MrMafioso2009-11-17 12:40

Dessutom hade den jag spelade mot 869 nu så med andra ord när jag spelade mot henne hade hon mer än mej och ändå får hon plus och jag minus? Då går ju inte det du sa ihop sej heller enligt mej alla fall SirMattBusby

vindsus862009-11-17 12:47
Antal inlägg: 3785

det är inte ett puckat system eftersom hela systemet utgår från att ratingen anger ens skicklighet. har man då 800 i rating och vinner med enbart 30 poäng mot en med drygt 200 mindre så är det väl inte så konstigt om man går minus? nere på den nivån är ju dessutom 200 mindre 25% av din rating, så då är skillnaden ganska stor.

även om din f d motståndare har 800 i rating nu så hade denne drygt 500 då ni spelade, vilket du kan se själv i ditt första inlägg där du saxade från matchen. ratingsystemet kan ju inte ta det i beräkning att ens motståndare kanske går upp i rating några matcher senare. förresten så kollade jag nu och din motståndare ligger fortfarande kvar på cirka 580 i böjningsordlisterating, den hon har 800 på är SAOL13-ratingen.

MrMafioso2009-11-17 12:53

vindsus86: okej jaja strunta i det jag skrev senast om hennes rating. Men som jag skrev så borde de gå åt andra hållet då också som han skrev"har själv spelat mot folk som har en rating under 1000 och vunnit med 200 poäng och ändå gått minus då min ratining ligger över 2000" då enligt systemt ska jag kunna spela mot folk med mycket högre än mej och förora och ändå gå upp i rating. Så antar du tycker det är rättvist också då? Tänker inte tjafsa med dej. Eftersom du har så hög rating har väl du rätt i allt du säger och jag fel.

sorryme1 - Ej medlem längre2009-11-17 13:00
Antal inlägg: 254

Tjafsa? Var och när tjafsade vindsus med dej?
Hon förklarar hur systemet funkar. Ett system som enligt mej är väldigt rättvist. Tror jag talar för de flesta som hänger här på beta.

När jag vinner över någon med mycket högre rating än mej så ska jag väl belönas för det?!
För personen ifråga är ju då mycket skickligare än mej så det är ju en bedrift att jag vunnit.

Bitte - Administratör2009-11-17 13:03
Antal inlägg: 24199

Från vanliga frågor,,

Rating

Syftet med ratingen är att visa hur skicklig du är, inte att belöna dig när du har vunnit en match. Om du möter en spelare med lägre rating så förväntas du vinna med en viss marginal. Om du inte lyckas med det så har du gjort sämre ifrån dig än vad som var förväntat och du förlorar därför rating även om du vinner matchen.

Vad påverkar din rating?

Hur din rating ändras påverkas av flera saker. Dels din och din motspelares slutpoäng i matchen och dels din och din motspelares rating innan ni började matchen. Även hur många matcher du har spelat har betydelse. Uträkningen går till på samma sätt oavsett vilket bräde eller vilken tid som spelas.

Bitte

MrMafioso2009-11-17 13:07

Ännu en person som uppenbarligen inte kan läsa. Ni läser vad ni vill läsa och inte det jag skriver. Hjälp vad lätt det är att reta upp folk här genom att skriva sin egen åsikt. Man måste visst tycka som alla andra här och inte ha sin egen åsikt.

Sista gången jag skriver detta. SirMatt skrev att han vann över någon med 200p som var mycket lägre rankad och fick ändå minus. Vilket då borde betyda att den han vann över fick plus. Vilket i sin tur borde betyda att om jag förlorar mot en med mycket högre ranking fast inte med jättemycket så går ju han minus och jag plus. Med andra ord kan jag spela mot folk med högre rank och förlora och på köpet få mer ranking trots att jag förlorar. Har ingen aning om det är så men går det åt ett håll ska det ju gå åt andra hållet också och därmed det skumma i systemet.
Nu kommer ännu fler komma och klaga men jag orkar inte med folk som inte kan respektera andras åsikter. Tack och adjö

vindsus862009-11-17 13:09
Antal inlägg: 3785

mrmafioso, det stämmer att du går plus om du möter en med högre rating och de inte vinner med så stor poängskillnad som "förväntas" av dem mot en med din rating. det är därför många med högre rating inte vill möta folk med lägre rating, eftersom sannolikheten då är stor att de går minus trots vinst.

lycopersicon2009-11-17 13:16
Antal inlägg: 355

MrMafioso: Precis, så blev det ju för personen du mötte som förlorade. Han/hon gick med plus trots förlust just på grund av att han/hon förlorade mot någon med högre rank. Jag förstår inte riktigt vad det är du tycker är konstigt och fel. Det funkar ungefär som handicapsystemet i golf. Om du skulle möta Tiger Woods kan man anta att du skulle få pisk med ganska många slag men skulle han bara vinna med två slag skulle det belöna dig. Är inte det ganska logiskt och rättvist?

sorryme1 - Ej medlem längre2009-11-17 13:34
Antal inlägg: 254

Jag blir förvirrad på dej MrMafioso när du öppnar en tråd om att du är förvirrad på regelverket. Du får flera som välmenat svarar på din fråga och förklarar för dej hur regelverket ligger till.
Du svarar med att vi tjafsar, inte respekterar andras åsikter eller anser oss ha mer rätt en dej för att vi har högre rating??

Hoppas du skämtar!!
Vi svara ju bara dej hur det ligger till. Ska vi ändra regelverket för att du vill det menar du?

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?