Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 596 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stefanf | 2010-03-14 13:48 | |
![]() | begränsa antalet tecken i forum? Väl medveten om att jag tillhör gruppen ordbajsare som emellanåt har svårt att både vara tydlig och koncis vill jag föreslå en begränsning. Vissa inlägg är omåttligt omfattande (har själv bidragit med något sådant) och det är inte rimligt att någon (särskilt många) orkar plöja igenom dessa. Många trådar förstörs i princip då man kommer av sig efter att ha skrollat förbi ett antal mammutinlägg, något som är synd. På sätt och vis kan jag tycka detta kunde självregleras, dvs. läs inte då - om det är långt och jobbigt - men jag undrar om detta inte är relativt lätt fixat? Har dessutom sett att många forum har en sån begränsning. Förvisso kan man skriva flera inlägg efter varandra men en begränsning kan ändå funka som ett stöd/påminnelse för såna som mig (eller några som är ännu värre..). Notera att jag skriver ett ganska långt inlägg - delvis i onödan - för att ytterligare understryka behovet av denna utveckling.. :) | |
| odin - Administratör | 2010-03-14 20:17 | |
![]() | Hehe, hmm, vi får fundera lite :-) Andra får ge sin input. Någon som har någon kommentar kring detta? | |
| bj-olle | 2010-03-14 20:32 | |
![]() | det är väl inte så farligt att läsa lite? jag tycker inte trådarna störs av långa inlägg. det finns många korta som också stör, om man ska börja peka finger om vad som är jobbigt i en tråd. låt tusen blommor blomma, vetja! | |
| Satyra | 2010-03-14 21:54 | |
![]() | Hm ... tar såklart åt mig och känner väl mest att jag får ge fan i att skriva i formet istället då, eftersom det uppenbarligen stör en hel del att man gör långa inlägg. Känns väl enklare än att behöva sitta och fundera på hur man mest kortfattat ska uttrycka sig. För min del enklare alltså. | |
| Dyslekso | 2010-03-14 22:01 | |
![]() | Nä, ingen begränsning behövs. Låt folk bre ut sig om de vill/behöver. Bättre det än att samma person skriver tolv inlägg på varandra med 500 tecken vardera. | |
| Zacrifyer | 2010-03-14 22:03 | |
![]() | Om du tycker att ditt inledande inlägg är ens i närheten av "långt" undrar jag i stillhet hur du tänkt att diskussion överhuvudtaget skall kunna föras på forumet. | |
| Mouche - Administratör | 2010-03-14 22:39 | |
![]() | Jag instämmer med de som anser att en begränsning inte vore bra. Om en debatt pågår om ett intensivt och ganska krävande ämne så behöver skribenterna rum för att få fram sina synpunkter. Att behöva splitta upp sitt resonemang i flera inlägg skulle förmodligen innebära att någon annan skribent hinner emellan med resultat att helheten i den förste skribentens tankegångar går till spillo. För övrigt är väl just detta anledningen till att vi har indelningarna Seriöst visa Snack. Det är ju i huvudsak i Seriöst som inläggen blir längre. Visst finns det långa inlägg även i Snack men det ska vi nog kunna klara av. De som inte orkar med att läsa kan ju faktiskt helt enkelt välja en annan tråd att intressera sig för. Mouche | |
| La bruja | 2010-03-14 22:40 | |
![]() | Kan hålla med till viss del. Det blir särskilt jobbigt när det är långa pompösa inlägg och speciellt om det är den typen som ska använda vartenda "fint" ord i ordlistan i så krångliga kombinationer som det bara går. Då är det oerhört jobbigt att traggla sig igenom. Man tappar helt enkelt intresset för det som diskutteras. Jag kan också ibland tycka att det vore bättre att kunna starta en ny tråd i ett redan omskrivet ämne just för att man inte orkar uppdatera sig i en tråd som innehåller ett par tusen inlägg. | |
| Mouche - Administratör | 2010-03-14 22:45 | |
![]() | De "fina" orden beror oftast på att det är erfarna debattörer med kunskap inom det ämne som just den speciella tråden har som tema. Som sagt, om man inte anser sig ha tid, lust eller energi nog att lägga ner tid på att läsa igenom de långa inläggen så är det helt frivilligt att hoppa över till en annan tråd. Personligen läser jag det mesta av det som skrivs i Forumet. Vissa ögnar jag bara hastigt igenom, andra läser jag omsorgsfullt. Mouche | |
| La bruja | 2010-03-15 12:57 | |
![]() | När det gäller vissa debattörer så handlar det nog mest om att "höras" och ibland är vissa inlägg mer som ett politiskt debattinlägg än som ett inlägg i ett allmänt forum. Vad gäller kunskapen så verkar det även där i vissa fall handla om att övertyga alla andra om att ens egna kunskap och åsikter är sanningen och om man inte förstår det så är man intelektuellt underlägsen. Det blir lätt en jobbig och tråkig tråd när inläggen blir allt för långa,tunga och invecklade och personligen så lägger jag ner vissa trådar trots att dom egentligen verkligen intresserar mig. Men som du skriver Mouche , så är man ju fri att välja att inte läsa mer. | |
| Ftang - Ej medlem längre | 2010-03-15 13:52 | |
![]() | JA för korta och begränsade inlägg. Så gör man också då dagstidningar tar in läsarnnas insändare. Ingen eller bara ett fåtal orkar läsa om det är för stora textmassor. Jämför även med Metro. Korta koncisa nyheter. Lättläst! | |
| Ftang - Ej medlem längre | 2010-03-15 13:53 | |
![]() | Dagstidningarna tar enbart in korta insändare eller kortar själva ner långa insändare i vissa fall. | |
| Satyra | 2010-03-15 16:38 | |
![]() | Ftang - Det känns väl som en viss skillnad på tidningsinsändare (som dessutom MÅSTE få plats rent fysiskt i tidningens format) och ett forum där människor inte har för avsikt (tror jag i alla fall ...) att vara så effektiva, informativa, kliniska som möjligt, utan deltar i diskussioner som "bara" människor/medmänniskor?!? :-o | |
| stefanf | 2010-03-15 22:10 | |
![]() | Visst beror det delvis på trådens karaktär och inläggets kvalitet (om det finns någon objektiv sådan) huruvida man orkar läsa långt eller ej. Likaså, givetvis, om man själv är intresserad av ämnet. Jag själv läser/skriver mest i seriösa och det är väl mest där jag upplever att det kan vara ett problem - och då (egentligen) främst när folk kopierar in enorma mängder text. Förvisso har ni rätt i att man helt enkelt kan strunta i att läsa eller engagera sig - och det är väl kanske precis vad som skett med tiden. Är själv inne mycket mer sällan nu (så jag kanske inte direkt sörjer) och upplever att många tidigare "storforummare" syns alltmer sällan (eller aldrig). Kanske var det ett delvis hopplöst försök att få en gammal kär del av forumet att "blomma", dvs. att ge lite mer jordmån åt fler. Men problemet är kanske på sätt och viss något annat. Kanske är det ett än större problem att nästan varenda tråd som har den minsta gnutta abstrakt inriktning närmast omgående styrs över till olika varianter av konspirationsteorier. Tack för ordet ändå. For the record så hade jag inte en tanke på dig, Satyra, eller dina inlägg. Kan inte påminna mig om att de alltid är så monstruöst långa. Då har jag säkerligen bidragit (tidigare, i andra trådag) med egna i liknande klass.. :) | |
| Satyra | 2010-03-16 00:41 | |
![]() | stefanf - :-) Nej och jag tog det inte som att DU heller tänkte på just mig, men eftersom jag - när ämnet känns intressant - har tendens att kunna skriva rätt ivrigt och mycket så tog jag ändå åt mig. Speciellt när det samtidigt dök upp en annan tråd med samma innehåll och där folk verkade bra mycket mer störda över saken. :-o ;-) Jag skriver inte heller lika mycket nu som för bara en relativt kort tid tillbaka och det beror på att de trådar jag blir ivrig i oftast blir stängda. (hm, jag kanske har dålig trådinverkan, haha) Gillar trådar som på något sett berör och får folk att "hetta till". Tycker det är KUL, även om det ibland kan bli lite beskt! Det stör inte mig. Det stör mig bara om det blir ett evigt hackande/ältande om SAMMA sak hela tiden. Har ingen lust att gå in i vilken tråd som helst och bara skriva för skrivandets skull, om ämnet ändå inte tar tag i mig på något vis. Kanske känner fler så och att det är orsaken till att skribenterna faller av? ... | |