Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 66 |
Mobilspel
| Pågående | 19 457 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lindgm | 2010-08-14 21:15 | |
![]() | Ord som finns men inte borde finnas Hur kan det komma sig att "SÖNER" godkänns?? Finns åtminstone inte i min SAOL13. Är inte detta en böjning av SON? | |
| Bitte - Administratör | 2010-08-14 21:19 | |
![]() | Kan det vara så att det ordet skrevs i någon av spelrummen med böjningslistan Bitte | |
| Bitte - Administratör | 2010-08-14 21:20 | |
![]() | Från spelregler Puman & Grisen/OGJL alias Böjningslistan Spelrummen Papegojan, Puman och Grisen är speciellt och har en egen variant av ordlistan: OGJL - Ordgrävarens Jumbolista alias Böjningslistan är i princip SAOL13 med samtliga böjningar inkluderade. Bitte | |
| Labyrint | 2010-08-14 21:32 | |
![]() | Starka börjningar som ger vokaländring finns i fetstil i SAOL13 och går alltså att lägga i samtliga spelrum. Söner finns med i min SAOL (andra tryckningen), möjligen glömdes det bort i första tryckningen (fäder var ett sådant ord) men kom med sedan. | |
| Fet Lekstuga - Ej medlem längre | 2010-08-14 21:53 | |
![]() | Labyrint har rätt. Starka böjningar och ord som har ett annat böjningsmönster än gängse står som egna uppslag och blir därmed spelbara. Detta främst för att de ska vara lättare att lokalisera i ordlistan. Det blir ju lite knepigt om man ser ordet SNÖT någonstans, men måste veta att det kommer av SNYTA för att hitta det i ordlistan. Vet man vad man ska slå på för att hitta böjningsformen vet man sannolikt också betydelsen. En bra ändring i uppbyggnaden som fått viss inverkan på de spelbara orden här på Betapet. | |
| Labyrint | 2010-08-14 23:40 | |
![]() | Fast nä, slår du på SNÖT i SAOL står det "se under SNYTA", och förstås motsvarande med andra starka böjningar. | |
| Fet Lekstuga - Ej medlem längre | 2010-08-15 00:15 | |
![]() | Ja, men till skillnad från förut är SNÖT fetstilt, vilket gör att man inte initialt behöver lista ut grundformen, och alltså kan slå direkt på SNÖT för en hänvisning. Det är det som är den hjälpande handen för den som ska lära sig att använda alla dessa böjningar. | |
| lindgm | 2010-08-15 12:05 | |
![]() | Jag råkade ut för SÖNER i Elefanten, dvs ett spelrum utan böjningslista. Att tillåta vissa böjningar för att de råkar stå i SAOL för att göra det lättare att hitta i lexikonet, tycker jag är fel. Det är inte lätt att veta vad utgivarna av SAOL beslutar att lägga till för hjälptext. Är böjningar förbjudna, så ska de också vara det, annars blir man ju straffad av att kunna skilja mellan grundform och böjning. Ett annat exemepl är ÄR, vilket inte heller borde godkännas. | |
| pontus_86 | 2010-08-16 15:59 | |
![]() | vad är dödis? | |
| pontus_86 | 2010-08-16 16:03 | |
![]() | på saol kommer det upp geol. Är det nåt geologiskt då? | |
| asvanteson | 2010-08-16 16:07 | |
![]() | Dödis: glaciäris där istjockleken inte är tillräckligt stor för att ismassan ska röra sig. (fr ne.se) | |
| Radagast | 2010-08-17 20:09 | |
![]() | Ett argument för att ha med starka böjningar i ordlistan är att annars skulle vara svårt att slå upp vad de betyder, d.v.s. vad de är böjningar av. Fast det argument försvagas lite av att SAOL inte har definitioner av alla uppslagsord. | |
| lindgm | 2010-08-17 20:47 | |
![]() | SAOL får gärna ha böjningar, bara de inte är tillåtna i Betapet. | |
| Liz1 | 2010-08-17 20:52 | |
![]() | Håller med lingm, det finns ju särskilda spelrum med böjningar :) | |
| lindgm | 2010-08-22 12:47 | |
![]() | Sen är det förkortningar, som inte är konsekventa. Tex godkänns PS, men inte DS, trots att de är vedertagna par i brev. Jag tycker inte heller att förkortningar borde godkännas. | |