Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
8
Inloggade25
Mobilspel
Pågående19 161

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ElStoffo2010-11-10 00:57
Antal inlägg: 1

Spelrum
Vad är skillnaden mellan spelrummen?
Finns det någon lista som förklara vilka typ av spel det är i dom olika rummen?
Jag vill spela vanliga alfapet med hårda riktlinjer utan böjningar och förkortningar.

//Nybörjare!

Emollas2010-11-10 01:01
Antal inlägg: 1082

Det är ingen skillnad på giraffen, krokodilen, elefanten, valrossen, flodhästen, katten, hunden och tvättbjörnen. Jo en skillnad är det och det är att det olika mycket folk i olika spelrummen. Men de spelrum jag nämner är också det vanliga alfapet med hårda riktlinjer. Jag tyckler däremot att det synd att de har så många vanliga rum och inte gör en trappstege med olika rating i istället.

Snurt2010-11-10 18:46
Antal inlägg: 1304

Papegojan, puman och grisen har böjningslistor, med egen rating för detta

Musen är om du kan lite datatermer typ Zone, hub, pata, cyrix och du får du 25 p i it-bonus om det är 3 bokstäver eller mer/ ord. Egen rating även här. Normal slutpoäng liggger runt 500-800 i detta rum.

Betpet mini har egen rating, ska testa det.

Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2010-11-10 20:51
Antal inlägg: 4814

Giraffen, Krokodilen, Elefanten, Valrossen, Flodhästen, Katten, Hunden och Tvättbjörnen använder den "vanliga" ordlistan (SAOL13). Vad du menar med "hårda riktlinjer" vet jag inte, men antar att du menar någon form av böjningar.

Saken är den, att vi följer Scrabbleförbundets riktlinjer, och den senaste ordlistan (13) tillåter böjningar när de är oregelbundna (regelbundna tillåts fortfarande ej) på grund av det nya fetstila systemet som Svenska Akademien använder. Det är helt enkelt så det spelas till nuförtiden, vilket påminner lite om att Alfapet inte längre är Scrabble.

Om du är van dagens moderna Alfapet i stället för det klassiska Alfapet (numera känt som Scrabble), så kommer du ej hitta det här. Vilket av dessa två Alfapet som är det "vanliga" är som jag ser det upp till var och en.

Mimikryp2010-11-11 11:44
Antal inlägg: 9057

Bra sagt av Bamsefar! :-)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?