Spelrum
| Giraffen | 17 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 25 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| klotjohan | 2010-11-20 17:22 | |
![]() | förbryllad Hej Daglig användare av spelet. Jättekul sysselsättning!! En specifik fråga om ord. Skulle fortsätta på SEXTIO och försökte med SEXTIOTRE, men det gick inte. SEXTIOEN funkade däremot. I(bland blir man förbryllad. Klotjohan | |
| Mouche - Administratör | 2010-11-20 17:24 | |
![]() | Det skulle bli en enorm SAOL-bok om alla räknetal funnits med så därför är det bara en del av dem som finns =) Mouche | |
| magga | 2010-11-20 17:39 | |
![]() | OLOGISKt | |
| blue_moon | 2010-11-20 20:44 | |
![]() | Citerar mig själv från 2010-08-08. :) "Tyvärr ryms inte alla räkneord i SAOL - den skulle svälla ut för mycket då. Från och med trettio får vi nöja oss med trettioen och trettioett. Fyrtio (fyrti, förti), fyrtioen, fyrtioett, femtio (femti), femtioen, femtioett, sextio (sexti), sextioen, sextioett osv." | |
| Örn-Björn - Ej medlem längre | 2010-11-20 20:46 | |
![]() | Aha.. då vet man det! | |
| Tommy 1979 | 2010-11-21 09:19 | |
![]() | En fråga bara... hur kan stavningar som FÖRTI/FYRTI, SEXTI etc. godkännas? För mig är det talspråk och ingenting annat :-) | |
| Bitte - Administratör | 2010-11-21 09:25 | |
![]() | Frågan bör väl ställas till Svenska Akademin då det är de som skapar ordlistan Bitte | |
| Q-tile - Ej medlem längre | 2010-11-22 21:33 | |
![]() | Citerar också mig själv. Min högst inofficiella teori kring det här är att man valt att inkludera det kronologiskt första talet med en stavning (såväl alternativstavning som annan.) för att etablera den varianten. För att inte ordlistan ska svämma över av räkneord förutsätter man att andra ord som följer samma stavningsmönster är fullt gångbara, utan att för den skull ha förärats ett eget uppslag. Former som sextien och sextiett står i ordlistan och blir därför spelbara. Ett ord som femhundrasextinie står inte i ordlistan, vilket känns rimligt. (Däremot kan man härleda sig till stavningen genom att kombinera andra uppslag, i det här fallet alternativstavningarna sexti och nie.) | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-11-22 21:35 | |
![]() | Sextinia finns inte med. Skandal!!! Ska bitch-slapa Englund nästa gång jag träffar honom på Leijontornet med Horace. | |
| Q-tile - Ej medlem längre | 2010-11-22 21:38 | |
![]() | Man får väl ställa frågan till allmän diskurs utan att det måste riktas till Akademien? Annars är vi nog illa ute, vi som skriver i forumet. | |
| blue_moon | 2010-11-23 00:08 | |
![]() | Instämmer med Q-tile. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-12-02 15:38 | |
![]() | Om man tog med alla räkneord som finns är risken stor att den tryckta upplagan av SAOL skulle bli så omfattande att den omedelbart förvandlades till ett svart hål. Hemska tanke. | |