Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 343 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| chamfort | 2012-06-09 11:42 | |
![]() | Amusera Hej Amusera funkade inte - en bugg? | |
| blue_moon | 2012-06-09 12:05 | |
![]() | Nej - ordet finns inte i SAOL. Däremot AMUSANT [-an´t] adjektiv; n. amusant, -a • roande | |
| blue_moon | 2012-06-09 18:15 | |
![]() | Amusera finns i NE på nätet www.ne.se/amusera men inte i någon av de tre senaste upplagorna av SAOL. Hm? | |
| Lill-IT | 2012-06-10 17:56 | |
![]() | Jag har också försökt lägga det. Blev väldigt förvånad när det inte gick. | |
| bete_noire | 2012-06-10 19:21 | |
![]() | Chamfort är väl inte helt fel ute när han undrar om en bugg kan ligga bakom, även om buggen i det här fallet inte utgörs av ngn defekt i Betapets programering, utan i Svenska Adademins rådande redigeringsprinciper. Vilka ju i viss mån kan summeras som att man överlämnat saken till ATG:s 'Harry Boy' - ett statistikprogram kopplat till en slumpvalsgenerator... Men var och en som ett par år missbrukat SvD:s dagliga ordpyssel 'Dagens nia' - som ju också har SAOL som rättningsmall, men dessutom följer den mallen med viss konsekvens - lär ju sig på Betapet rätt snabbt, att samma 'facit' ibland avger olika svar på samma fråga, beroende på var den ställs. | |
| klobba2 - Ej medlem längre | 2012-06-10 19:30 | |
![]() | Och Pök funkar inte heller......... | |
| erikmats | 2012-06-10 19:39 | |
![]() | Jag saknar mest böjda former av oregelbundna ord med prefix som exv "tillgav". Då böjningen giva-gav redan finns angiven under "giva" brukar det bara finnas en referens till den artikeln. | |
| erikmats | 2012-06-10 19:41 | |
![]() | Dåligt exempel då inte tillge finns, men väl tillgiven och tillgift :) Bättre exempel: Ge och gav finns. Överge finns. Övergav finns inte. | |
| Inte söndag - Ej medlem längre | 2012-06-10 22:49 | |
![]() | Inga sammansatta ord står böjda i ordlistan om inte en sådan ordform är separat och/eller används på ett annat sätt. TILLGE är inget ord, TILLGIVEN är grundform. | |
| Aswedish74 | 2012-06-11 21:41 | |
![]() | Tilläggas ska väl att det finns en hel del ord i NE och andra uppslagsverk som inte finns med i SAOL, men jag blev också lite förvånad att amusera inte är med | |