Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 38 |
Mobilspel
| Pågående | 19 545 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Kingen III - Ej medlem längre | 2012-06-21 18:28 | |
![]() | SAOL och giltiga ord och förkortningar på Betapet Med jämna mellanrum stöter jag på ord som inte fungerar på Betapet, men som används flitigt i det svenska språket. Ett av dessa ord är exempelvis 'Ninja'. Söker jag efter ordet på Google får jag 3 390 000 resultat när jag söker på sidor skrivna på svenska. Men på Betapet är det inget giltigt ord. Finns det någon pedagogisk förklaring till varför vissa "vardasgord" inte finns med i SAOL? Sen undrar jag även vad det är som gör att vissa förkortningar räknas som ord enligt SAOL, medan andra förkortningar inte gör det? Finns det någon pedagogisk förklaring även till detta? | |
| BeerLover | 2012-06-21 18:43 | |
![]() | Är inte ninja ett internationellt eller japanskt ord som inte har tradition i Sverige utan kommit genom filmer och liknande. Om förkortningar kan man förundras ibland vad som godkänns eller inte, men generellt verkar det vara förkortningar som används till vardags som du säger, alltså "till tals" använda förkortningar. Apropå konstiga ord som godkänns har jag stött på en hel del ord som jag aldrig ens hört förut, t ex "emlig" och "inlig", har jag för mig det var. Men jag vet inte så noga | |
| MadAnders | 2012-06-21 19:27 | |
![]() | Håller med dig när det gäller förkortningar. Må så vara att VM, EM och SM (Svenska Mästerskapen) är viktigare tävlingar än DM men att hävda att Distrikts Mästerskapen inte ens existerar tycker jag är mycket konstigt. Ta bort alla förkortningar eller lägg till DM för att nämna en ur högen. | |
| BeerLover | 2012-06-21 19:41 | |
![]() | Håller med även dig Anders, DM är en klar förkortning enligt mig i alla fall. DM har ju funnits länge medan förkortningar som CV elle CD kan användas. | |
| Anden_88 - Ej medlem längre | 2012-06-21 19:45 | |
![]() | Vi har ju då även Regionsmästerskap(RM) liksom klubbmästerskap (KM). Nånstans måste ju gränsen dras ändå. För övrigt håller jag med om att det är väldigt många ord och förkortningar man kan diskutera kring... | |
| Nasty Nimrod | 2012-06-27 18:14 | |
![]() | "Är inte ninja ett internationellt eller japanskt ord som inte har tradition i Sverige utan kommit genom filmer och liknande." Det där är ett mycket märkligt argument? Att "ninja" inte står med i SAOL, medan "samuraj" gör det, känns mest som godtycke. Låter inte orimligt att "ninja" kommer med i SAOL14... | |
| Hellan63 | 2012-06-27 18:55 | |
![]() | Det är så skönt med betapet, för i vanliga alfapet med bräde på köksbordet blir det alltid diskussion om ett ord ska godkännas eller ej. Ihärdigast brukar vinna diskussionen. Lågmälda får ge sig. Det är så himla skönt att spela här. Spelet tillåter inga diskussioner. Det är bara att ge sig... | |
| rudan65 | 2012-06-27 19:23 | |
![]() | Just så, Hellan63! Har för övrigt lärt mig en hel massa nya ord här på Betapet; axill, sejm, stulta, för att nämna några! | |
| blue_moon | 2012-06-27 20:18 | |
![]() | Haha Hellan, du har så rätt! | |
| Jonisen | 2012-07-01 12:43 | |
![]() | De förkortjningar som finns med är sådana som vi knappt tänker på är förkortningar och i princip aldrig använder i sin hela form. Vilka hade kunnat säga att CV igentligen heter Curriculum vitae. Att Cd står för Compact disc vet nog inte alla häller. Tycker vi ska tacka fr att få använda dessa förkortningar. IT funkar ofta att krypa med. Informationsteknik hade knappt fått plats på brädet. I sportsammanhang i TV pratar de om EM,VM och SM. Var längesen jag hörde någon som sa Världsmästerskap och europamästerskap och så vidare. Varför inte Dm finns? Borde egentligen finnas med även om den inte är lika etablerad som de tidiagre förkortningarna. Angående Ninja så vet jag inte varför den inte finns med. SAOL ska ju ta med ord som används i vardagligt tal och skrift, även om ordet so några påpekat inte är svenskt från början. Skicka in till SAOL:s förslagslåda, tror den kommer med i nästa upplaga. Nuvarnade upplaga gjordes 2006 då ordet kanske inte var lika användt som nu. | |
| Nasty Nimrod | 2012-07-01 13:32 | |
![]() | Vad det gäller "ninja" verkar en regelbunden -or-böjning dessutom redan vara allmänt vedertagen... | |
| blue_moon | 2012-10-31 14:58 | |
![]() | Skickar fram tråden, eftersom ämnet tycks vara ständigt akuellt. Länkar till en parallell ordtråd www.betapet.se/forum...am p;page=0 ... och påminner om att vi FÅR skriva till Svenska Akademien och föreslå nya ord: www.svenskaakademien...or d_i_saol | |
| jompan18 | 2012-11-14 18:41 | |
![]() | 1. Du söker på google: ''Ninja'' 2. Du får upp 3 390 000 resultat 3. Google lägger upp ett resultat om någon har skrivit ''Ninja'' på någon hemsida | |
| Hairmoni | 2012-11-14 18:46 | |
![]() | Ordet TURA går inte heller. Det gör vi mellan Sverige o Danmark t.ex. =) | |