Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 385 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ordmekare | 2012-07-04 23:57 | |
![]() | Spel startas av missstag pga designfel Förslag: Det klickbara informationsfält man får upp när man klickar på en grön pil, när man väljer vilket (startat) spel man ska delta i, vore bra att inte göra "klickbart" i pilarnas sidledsposition, alltså längst till höger. Problemet är att när man ska stänga nämnda infofält kan samtidigt spel startas och listan röra sig i höjdled, så man av misstag startar ett spel man ville stänga infofältet på. Händer mig, och en lösning kan vara att göra några mm av fältet längst till höger ej klickbart. mvh ordmekare | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-07-05 00:02 | |
![]() | Japp, har varit nära att åka dit många ggr och det är en liten hjärtinfarkt varje gång. Väldigt ologisk layout öht och konstigt att det inte redan är åtgärdat. | |
| garder | 2012-07-05 08:53 | |
![]() | måste man stänga infofältet innan man vill välja ett annat spel? vad händer om man inte stänger? jag brukar inte stänga innan jag går vidare så jag har inte haft problemet | |
| blue_moon | 2012-07-05 11:54 | |
![]() | Nej det måste man inte. Tvärtom skulle jag vilja säga. På profilsidan kan man gå in under Inställningar och klicka på "Expandera spel i spellistan automatiskt". Sen behöver man inte klicka på gröna pilar längre, och således elimineras en av riskerna att hamna i fel spel av misstag. Den andra risken kvarstår dock. Man klickar på ett spel i samma ögonblick som spellistan rör sig uppåt, och hamnar felaktigt i spelet under. Det har hänt mig några gånger, men de flesta har jag hunnit rädda mig ut. | |
| ordmekare | 2012-07-05 16:23 | |
![]() | garder: Problemet torde kvarstå om man inte stänger infofält, då objekt i listan fortfarande, när startade spel försvinner från listan, utan förvarning rör sig i höjdled. Därmed hjälper nog inte heller det blue_moon nämner, att man automatiskt expanderar alla infofält i listan (även om det borde fungera marginellt bättre, då de gånger ett udda antal spel - t ex 1 eller 3 - försvinner just när man ska klicka träffar man inte det infofält som startar spelen). Att objekt i listan rör sig går inte att komma ifrån, men man måste designa bort risken för att spel öppnas av misstag när man ska klicka på en grön pil. Att göra så att alla infofält expanderas löser inte helt problemet och grundinställningen är ju ändå den sämre. Men i grundinställningen där infofälten inte är expanderade kommer man ifrån problemet om infofältet inte är klickbart längst till höger, i den sidledsposition som den gröna pilen som öppnar och stänger infofält har. Det blir en säker lösning. Oavsett denna irriterande bugg tycker jag gränssnitt är fyndigt! | |
| ordmekare | 2012-07-05 16:28 | |
![]() | Korrigering: Det där med "udda antal spel" om alla infofält öppnas, i min förra kommentar, kom jag på inte stämmer. Tyvärr kommer problemet att kvarstå (minst) lika mycket . Försvinner ett objekt när ett spel startas försvinner ju två "rader" i höjdledd. Man hamnar då med muspekaren över infofältet till ett annat spel, som startas av misstag. | |
| ordmekare | 2012-07-05 16:30 | |
![]() | Komplettering till korrigering: Att ha infofält stängda (!) är således en metod att förhindra att man råkar öppna fel spel när dessa rör sig i höjdled, men man måste alltså göra fältet "oklickbart" i där i sidled den gröna pilen ligger. | |
| ordmekare | 2012-07-05 18:30 | |
![]() | Exakt föreslår jag en några få millimeter bred del längst till höger i infofältet. Dessa millimetrar ska inte den klickbara delen av infofältets (där det står "Ledig plats") mörka färgtoning, utan färgen i den ljusare del av infofältet med spelarinformation. En ett par mm bred rektangel till höger... | |