Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 10 |
Mobilspel
| Pågående | 19 525 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Kingen III - Ej medlem längre | 2012-11-20 15:40 | |
![]() | Tycker inte att ratingen avpeglar spelarnas resultat Hejsan! Har spelat Betapet i mobilen en tid, och har en fundering kring ratingen. Min statistik ser ut enligt nedan. Rating: 918 Rullningar: 275 Matcher: 1210 Vunna: 601 Förlorade: 587 Avbrutna: 19 Oavgjorda: 3 På 1210 matcher har jag rullat 275 gånger och vunnit hälften av matcherna. Inget toppresultat, men i mina ögon ändå ett godkänt resultat. Trots detta har jag bara en rating på 918, vilket är en rating som är ca 100 poäng sämre än när jag började spela. Medspelare som har en avsevärt sämre statistik kan däremot ha en avsevärt högre rating. En kamrat som ”bara” vunnit en tredjedel av sina ca 500 matcher, har exempelvis en rating som är ca 150 poäng högre än min. Vet inte om jag missat något, men tycker att ratingsystemet har vissa brister, och att ratingen inte riktigt avspeglar det resultat som spelaren presterat. | |
| snövits - Ej medlem längre | 2012-11-20 15:44 | |
![]() | Du har missat att det spelar roll hur mycket personen man vinner över, har i rating. | |
| blue_moon | 2012-11-20 15:49 | |
![]() | Du måste vinna överlägset över en motspelare med lägre rating, eller förlora knappt mot en med mycket högre rating än du för att du ska gå plus. Se Vanliga frågor: "Syftet med ratingen är att visa hur skicklig du är, inte att belöna dig när du har vunnit en match. Om du möter en spelare med lägre rating så förväntas du vinna med en viss marginal. Om du inte lyckas med det så har du gjort sämre ifrån dig än vad som var förväntat och du förlorar därför rating även om du vinner matchen." www.betapet.se/rating/ | |
| bommarna | 2012-11-20 16:14 | |
![]() | Men är inte Betapet bara ett spel som är kul. | |
| krolichka | 2012-11-21 15:10 | |
![]() | Nej betapet är allvar ;-) för övrigt tycker jag inte man ska kunna gå back vid vinst, borde bara gå back om man förlorar. Det finns ju trots allt de som är nya på betapet men vana vid wordfeud o möter man en sån person o har ranking över 2500 så lär man gå back även vid vinst. Nu blir det ju att man hela tiden måste kryssa i "matcha min rating" vilket gör att man oftast spelar mot samma spelare hela tiden. Om man visste att man inte skulle gå back vid vinst så hade man kunnat möta så pass många fler spelare, men som det är nu, vem vill riskera möta en "ny" betapetare men van wordfeudare med rank 1000? | |
| blue_moon | 2012-11-21 15:53 | |
![]() | Även här inne kan man råka möta gamla betamedlemmar med nya nick, som har en rating på 1000 men kanske en spelstyrka på 3000. Shit happens. :) | |
| Mindymoo | 2012-11-21 15:56 | |
![]() | krolichka, den risken tar du i alla tänkbara spel mot folk du inte känner. Jag tycker ratingsystemet är kul för att det visar mig hur jag som spelare utvecklas vid ett varierat och blandat motstånd. Och jag tackar så gott som aldrig nej. | |
| krolichka | 2012-11-21 17:00 | |
![]() | Jag har en ranking på 2716 i mobila betapet o har ju absolut inget att vinna på att möta nån med ranking på 426, jag kan ju bara förlora på en sån match. Om ni ändrade en sådan liten detalj som att man går minus vid vinst så hade jag gärna spelat mot vem som helst. Rankingen i schack funkar ju så, att så länge du vinner går du inte minus, visst, om du har hög rank o du vinner mot nån med låg rank så går du +-0 men du riskerar i vart fall inte gå minus 80 vid vinst. | |
| Phynx | 2012-12-04 23:32 | |
![]() | Jag kan bara instämma med krolichka. Har man hög rating och försöker sig på att matcha ratingen får man ändå spela med de som har flera hundra i rating under. Att förlora, även om det är marginellt kan svida riktigt hårt. Om inte annat, ändra så att man kan spela orankade matcher även i mobilen. | |
| IShotQ-tile - Ej medlem längre | 2012-12-05 19:14 | |
![]() | Jag är av åsikten att ratingberäkningen inte behöver ändras så att man aldrig går minus vid vinst. Man skulle i sådant fall tjäna än mer på att uppsöka undermåligt motstånd än man gör i dagsläget. Då skulle man istället tjäna otillbörligt mycket på att som spelare med exempelvis 3000 i rating möta de under 1000, då det sker praktiskt taget utan risk eftersom man vinner extremt ofta, för att inte säga alltid. | |
| krolichka | 2012-12-10 22:43 | |
![]() | Ishotq-tile, nej, som jag skrev, om du har rank på 3000 o vinner över nån under 1000 så ska du gå plus minus noll. Grejen är att man inte ska behöva gå back minus 80 när man vinner. Det här rankingssystemet funkar mycket väl i schack, så varför skulle det inte funka här? | |
| Bitte - Administratör | 2012-12-10 22:45 | |
![]() | www.betapet.se/rating/ Bitte | |