Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 537 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| blander | 2013-02-03 16:48 | |
![]() | Ansluta till befintlig bricka Hej, En fråga om resonemanget bakom hur en sak i Betapet fungerar. Tänk er följande: - Person A har lagt ordet "Halo" vågrätt. - Person B lägger till ordet "Andel", vertikalt och så att bokstaven "n" hamnar efter "Halo" (det bygger alltså på ordet "Halo" till "Halon"). Jag blev mäkta förvånad när jag upptäckte att detta var tillåtet. Mig veterligen är det inte tillåtet i vanligt alfapet. Jag förstår/gissar att detta inte är en bugg utan ett beslut som tagits, men min fråga är: Varför? Varför vill man att det skall fungera så? I samma "anda" som diskussionen om knapp för att kontrollera/beräkna ord (se annan tråd i supportforumet) vill jag starkt hävda att detta, om något, förtar en del av charmen med spelet. Jag har väldigt svårt att förstå och komma överens med att man inte skall behöva korsa befintliga ord. Det verkar helknasigt i min värld :/ Vore fint om någon kunde förklara. Tack! | |
| Lill-IT | 2013-02-03 16:53 | |
![]() | Du behöver bara på något sätt ansluta till liggande bokstäver på brädet så att ett nytt ord bildas.. eller det befintliga byggs på. Du har tydligen spelat i ett böjningsrum.. dvs ett spelrum där böjningslistan används. Vill du ha det strikt efter grundform så ska du spela i giraffen, krokodilen, elefanten eller valrossen. | |
| blander | 2013-02-03 16:55 | |
![]() | Hej Lill-IT! Japp, jag förstår allt du skriver (har även sett reglerna där det framgår att "anslutningar" är det som godkänns) :) Frågan kvarstår dock, varför detta beslut. Vet inte om det spelar nån roll men det jag spelar på är Android-appen. Lär väl vara samma funktion/regler där som på sajten dock, så det är nog inte relevant. Tack iaf! | |
| Lill-IT | 2013-02-03 16:58 | |
![]() | Scrabble spelas ju så. :) Varför skulle bara korsande ord få godkännas då? Var har du fått det ifrån? *undrar uppriktigt* | |
| blander | 2013-02-03 17:22 | |
![]() | Verkar som att det är samma i Wordfeud! Kartell! @Lill-IT; Alltså, jag har bara spelat två saker: Vanliga gamla Alfapet, samt Betapet. I det förstnämnda trodde jag att reglerna var att man måste *korsa* ett befintligt ord (i exemplet med halo fick lägga vertikalt på kolumn 1,2,3,4 men inte på -1 eller 5). MEN, jag ser nu att jag har helt fel, det är likadant där :D Så kontentan är att jag har spelat Alfapet med en missuppfattning, och det är samma där, så jag ska inte klaga, även om det känns jäkligt konstigt att man inte måste korsa befintliga ord (eller "förlänga" det i samma). Sorry för förvirringen :) | |
| blander | 2013-02-03 17:25 | |
![]() | Menade ".. i samma plan (vertikalt/horisontellt)" i näst sista stycket. | |
| Lill-IT | 2013-02-03 17:30 | |
![]() | Detta ger dig nya fantastiska möjligheter. ;) Lycka till! | |