Spelrum
Giraffen7
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade13
Mobilspel
Pågående19 890

Forumkategorier

Användare Inlägg  
krolichka2013-04-02 18:14
Antal inlägg: 22

gräns i rank?
Hej, funderar lite över hur rankingen på mobilspel. Som det är uppbyggt nu känns det som att gränsen ligger runt 4500 i poäng, är det tanken bakom systemet att man ska kunna nå en gräns o inte över? (Pasta inte in länken till hur ranking formeln är uppbyggd, känner till den redan) Som det är nu att man kan gå minus även vid vinst har jag mycket svårt att tänka mig att man kan gå så mycket högre än 4500. Jag har själv hamnat över 4100p men vid den rankingen räcker det med att motståndaren får börja med en rullning för att man ska gå back 100p. Och för att ta igen det behöver man vinna ett x antal matcher.
Visst, det har funnits nån som nåt 4900, men det var med hjälp av fusk och admin plockade bort den personen. Samma person försökte ett par veckor senare samma sak men blev även då bortplockad.
Vad gäller fusk föreslår jag att man ska kunna se allas senaste 10-20 matcher, på så vis skulle man se om nån spelar mot ett eget konto och vad gäller rankingen tycker jag man borde fixa så man inte går minus vid vinst. Om man vinner med liten marginal kan man få +-0, men så länge det är vinst borde det inte ge minus.

kajix2013-04-02 21:13
Antal inlägg: 7767

För det första heter det du tänker på rating. Den som har högst rating är rankad etta.

Det finns ingen gräns för hur hög rating man kan få.

Ratingens främsta syfte är så att man ska kunna hitta en spelare på samma nivå som en själv. Därmed kan systemet inte vara uppbyggt så att en vinst aldrig ger minus.

willieG2013-04-02 23:01
Antal inlägg: 25

Förstår vad du menar krolichka, jag har vunnit tre matcher idag och gått 240 minus på ratingen. Men jag tror inte att det funkar att inte ge minus alls vid vinst. Men att kunna se de senaste matcherna var en bra idé, kanske inte de 20 senaste men de som spelats de senaste 72 timmarna borde gå att fixa. Då kanske man slipper påhopp från dåliga förlorare (och dåliga vinnare) om att bli anklagad för fusk.
Men de senaste dagarnas hemska påhopp har ändå gjort att jag känner för att lägga av, så jag kommer att dra ner på mitt spelande avsevärt.

willieG2013-05-13 10:04

Krokichka, har du sett vad som hänt på ratingen senaste tiden. Helt plötsligt dök det upp någon helt ny och flög upp över 4800 och då plötsligt så flög den förra ledaren från de 4500 som han legat på i flera månader också upp till 4800, och då kommer det en ny till 4900 och nyss fick jag en inbjudan av nån på 5400 poäng. Nu lägger jag av helt. Detta är ju löjligt.

willieG2013-05-13 10:05

Krolichka ska det stå

Rivkräm1991 - Ej medlem längre2013-05-13 11:35
Antal inlägg: 27

Tråkit med fusk - det förstör.

Rivkräm1991 - Ej medlem längre2013-05-13 11:35
Antal inlägg: 27

Tråkigt*

malmöiska2013-05-13 11:38
Antal inlägg: 305

Tråkigt

Nasty Nimrod2013-05-13 11:49
Antal inlägg: 1063

Men jag ser inte hur era förslag ska kunna göra något åt riggade matcher ändå (om problemet nu är så utbrett som folk tror).

willieG2013-05-13 12:20

Nej fuskare är alltid svårt att få bort. Den nya profilen FuskarWillie har t.o.m snott mitt påhittade namn Willie Gruf, för att djävlas med mig för att jag anmälde honom för att använda fula ord för några månader sedan.

meramera2013-05-13 14:02
Antal inlägg: 252

Av vilken anledning lägger man så mycket energi på att hacka på fuskare?
Glöm å gå vidare, det finns ju inget att tjäna på fusk. Ratingen ökar visserligen, men den har man ju inget för.
Och sen "Pasta inte in länken till hur"! Det finns ett alldeles utmärkt svenskt ord att använda. KLISTRA.
FInns det något löjligare än att svänga sig med utländska ord som här?
Nej, tror inte det

willieG2013-05-14 07:01

Lustigt att en spelare är medlem i 5 år och aldrig går över 1200 i rating, sedan registrerar en ny profil (lägger bara till en 2:a i namnet) och helt plötsligt är överlägset bäst och över 5000 i rating.

Bitte - Administratör2013-05-14 07:21
Antal inlägg: 24161

Har man problem med andra spelare och/eller misstänker fusk så tar man det med en värd/admin och inte forumet , för det är INTE ok att diskutera andra .

Bitte

blue_moon2013-05-14 14:33
Antal inlägg: 9713

Det håller jag med om willieG. Kontakta Monk.

IShotQ-tile - Ej medlem längre2013-05-14 15:26
Antal inlägg: 518

Jag håller inte med dig, willieG.

Det finns massvis av spelare i toppen av matchligan sedan de spelat större delen av den rekordhöga andelen inte utvecklat sitt spel det minsta, utan står kvar och stampar på samma ratingintervall år efter år, matchtusental efter matchtusental.

Varför då? Främst för att de inte utvecklat sitt spelande genom att anamma och lära sig nya ord, eller förändra sitt spelsätt gentemot en gynnsam utveckling med avseende på vinster och högre matchpoäng.
Det är inget konstigt; många matcher är i sig ingen garant för hög rating.

Det omvända kan råda om en person innan spel omvänt lärt sig massor av ord och anammat en del av de speltaktiker och strategier som brukar skilja de framgångsrika mot de som inte tagit sig så långt i sitt spelande.

Saker som ordlistekännedom, brickbalansering, tillbörlig prioritering vid användandet av blank bricka, vikten av att kunna hantera Z alltigenom partiet, etc..

Om någon av Sveriges bästa Scrabblespelare (som finns representerade i Scrabbleförbundet men mer sällan här då det riktiga Scrabblebrädet inte längre finns att tillgå på Betapet.se längre) skulle börja ta upp mobilspelandet ser jag det snarare som sannolikt än otänkligt och en indikation på otillåtna medel att de snabbt når en bra bit över 4000 i rating.

De flesta som spelar via hemsidan idag - sett till totala antalet relativt aktiva spelare - är sådana som aldrig aktivt pluggat ord eller exempelvis kan alla ord på 4 bokstäver som innehåller C. Möter man då en spelare som kan alla ord på upp till 5 bokstäver och därtill kan en försvarlig mängd ord på upp till 8 bokstäver är det lätt att ta det för fusk, men dessa spelare existerar, allt som oftast utan att vara varken savanter eller fuskare.

IShotQ-tile - Ej medlem längre2013-05-14 15:47
Antal inlägg: 518

Det var slarvigt skrivet av mig. Nästa gång ska jag låta bli att prata i telefon samtidigt, jag lovar.

Men min poäng kvarstår.
Någonting jag tycker mig se som förhärskande bland de som gärna dröjer sig kvar vid lägre ratingintervall är en omotiverad rädsla att spela så att brädet hålls någorlunda öppet.

"Nu ska jag fundera extra länge på hur jag ska spela för att göra brädet så låst som möjligt, även om vid ligger ganska jämsides poängmässigt. På detta sätt krävs mer tur med bricktajmingen, att få rätt bricka till något av ytterst få lägen som öppnar sig. Vårt låsta bräde gör också att bonuspoängen för rullningar blir mer avgörande då möjligheten att plocka poäng blir lägre. Så har jag otur drar min motståndare båda för att rulla något mesigt ord, och sedan får jag oerhört svårt att komma ikapp. När jag ligger under måste jag alltid - ävensom annars - försöka att spela parallelldrag, för det ger många mervärdespoäng. Men jag måste i mitt poängjagande alltid tänka på att inte öppna för röd - för det är i alla lägen en bjudning till motståndaren."

Det roliga är att dessa spelare ofta spelar på samma låsta sätt även när motståndaren kanske fått in en rullning eller två och leder med över 100 poäng.

Porla - Ej medlem längre2013-05-14 16:21
Antal inlägg: 1471

Vad har du själv i ranking? Bara så man vet om man ska följa dina råd, menar jag.

willieG2013-05-14 17:38

IShotQ-tile, jättemånga ord men du måste ha missuppfattat mitt senaste inlägg.

willieG2013-05-20 07:00

Uppenbarligen finns ingen gräns. Det är löjligt det som sker i ratingtoppen nu. Vart ska det sluta, 6000 poäng eller ?

Bitte - Administratör2013-05-20 07:03
Antal inlägg: 24161

Vad är problemet om en duktig spelare når hög raiting , kollar du alla listorna så är 5000 till 6000 ganska vanligt.

Bitte

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?