Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade56
Mobilspel
Pågående19 845

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Svese - Ej medlem längre2014-01-06 16:53
Antal inlägg: 5

Betapetord
Jag har mailat Betapet och ibland gett de tips på ord som rimligtvis borde vara godtagbara. Men de har inte svarat så därför ställer jag mina frågor här.
Varför fungerar inte"Vc" men cv?!. konstigt, båda är ju förkortningar. Ett annat exempel är: ab (aktiebolag)

Bitte - Administratör2014-01-06 17:00
Antal inlägg: 24199

Det är inte Betapet som bestämmer vad som är godtagbart utan ,man använder SAOL och ord som är godkända i den

Bitte

blue_moon2014-01-06 18:52
Antal inlägg: 9713

"Varför fungerar inte"Vc" men cv?!. konstigt, båda är ju förkortningar. Ett annat exempel är: ab (aktiebolag)"

Det är inte alla förkortningar som står som egna uppslagsord i SAOL 13 och därmed går att lägga här. DS (densamme) och MVH (med vänlig hälsning) är sådana exempel.

En förkortning som dock borde platsa i SAOL är PMS, eftersom den uttalas "pe-em-ess" och går att böja, åtminstone i singularis.

Vc existerar inte. Däremot går WC bra att lägga om du använder en blank bricka.
CV (curriculum vitae) har blivit ett begrepp, ett substantiv som kan böjas och därför finns det med i SAOL 13.
AB däremot uttalas "aktiebolag" och är inte en böjbar förkortning.

125478 - Ej medlem längre2014-01-07 13:35
Antal inlägg: 8332

Jag har skrivit och SMS som förslag att ta in. :)

125478 - Ej medlem längre2014-01-07 13:37
Antal inlägg: 8332

Hjärnsläpp! PMS menade jag förstås.

kajix2014-01-07 14:01
Antal inlägg: 7767

Fast i princip skulle betapet kunna använda en utökad ordlista som inte följer saol13.

det finns ju redan böjningsordlista och IT-ordlista. En ord-som-verkligen-används -ordlista skulle kunna vara möjlig.

anneriiiiiii2014-01-07 17:19
Antal inlägg: 162

Jag gillar att Betapet följer SAOL! Fast visst blir man frustrerad ibland!
T ex när motspelaren lägger ordet "onus"... (pålaga, skatt - man lär så länge man lever!)

Dammen2014-01-07 17:21
Antal inlägg: 646

Håller med, många ord som jag har lagt har inte godkänts för att de inte finns med i SAOL.
Klart att hade jag tillräckligt med energi kunde jag ju föreslå SAOL
Kajix förslag till utöka den interna listan, med högre räkneord, la en gång trettioett och det godkändes inte, liksom lua som man gör i Sydsverige med ål. Ett z-ord som jag saknar är zonos, välbehövligt då det inte finns många godkända ord som börjar på z. Zonos är en sjukdom som sprids
mellan djur eller mellan djur och människa.

anickanick2014-01-07 17:24
Antal inlägg: 64

med vc menar du troligtvis vattenklossett men det heter om du ska stava det WC Waterclosset vilket är en ok förkortning men du måste offra en blank för W

Dammen2014-01-07 17:41
Antal inlägg: 646

zoonos skall det vara - sorry

Jonisen2014-01-09 21:15
Antal inlägg: 1338

Att Betapet följer SAOL är ett måste, annars hade det blivit svårt att enas gemensamt om vilka ord som ska med och vilka som inte ska det.

Angående förkortningar så är u gränsdragningen svår. Som tidigare nämnts går SAOL efter hur förkortningarna oftast "uttalas"/uttläses som. Du har nog aldrig blivit uppmanad av en arbetsgivare att skicka ett "Curriculum vitae" och få vet kanske att CD, egentligen betyder Compact disc. Inom sportens värld talar man om VM, EM och OS och utläser sällan det som Världsmästerskap, Europamästerskap och olympiska spel. Dessa är alla tecken på varför dessa förkortningar är godkända.

Äger du dock ett företag så kallar du nog inte det för ett "AB", då skulle folk bli förbryllande. Du läser ut det som aktiebolag. När vi ska berätta hur långa vi är säger vi inte att "Jag är 182 Cm", då läser vi ut det direkt som centimeter(och samma sak för alla längdmått). Detta är alla exempel på varför dessa inte godkänns.

Man kan tycka vad man vill om denna metod/strategi att välja ut förkortningar. Dock fallerar det ändå på ett antal ställen. Som Kalix nämnde så borde PMS vara med, eftersom det sägs just så och inte hänvisas till som premenstruell syndrom.

Jonisen2014-01-09 21:15
Antal inlägg: 1338

blue_moon var det som skrev om PMS såklart ;)

Nasty Nimrod2014-01-23 16:40
Antal inlägg: 1063

SAOL finns gratis på nätet så att alla kan läsa. (Även om det är förbjudet att titta i den under spel...)

Om någon tycker ett ord saknas. kontakta Svenska Akademien...

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?