Spelrum
Giraffen | 17 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 14 |
Inloggade | 31 |
Mobilspel
Pågående | 19 244 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
minsida - Ej medlem längre | 2015-02-10 09:39 | |
![]() | Böjningslistan Igår halkade jag in på ett spel på min mobiltelefon där det var böjningslistan som gällde. Jag har aldrig spelat det förut, och tänker inte göra det igen. Men denna person la ord som till exempel nods, flits, durs och satts etc. Jag blev minst sagt chockad. För enligt svenska akademins ordlista står det s. efter de flesta ord vilket innebär att det är substantiv. Sätter man s efter ordet så blir det genitiv, ägandeform. Jag ringde upp Svenska Akademin och frågade om det här verkligen kan gå under böjningar. Han tyckte att det var trams. Spelet sätts ur sitt spel. Man kan i princip haka på med ett s efter de flesta ord i som står i ordlistan. Och då kan man även sätta ett v. efter verb. Han tyckte som jag att det är trams! Hur har ni tänkt? | |
Bitte - Administratör | 2015-02-10 09:42 | |
![]() | Puman & Grisen/OGJL alias Böjningslistan Spelrummen Papegojan, Puman och Grisen är speciellt och har en egen variant av ordlistan: OGJL - Ordgrävarens Jumbolista alias Böjningslistan är i princip SAOL13 med samtliga böjningar inkluderade. Det betyder att det blir betydligt lättare att rulla samt att imperativformen av ÄGA är godkänd, listan innebär med andra ord att det är fritt fram för ohämmat ÄG, man kan t.ex. lägga: GRÄV, GRÄVA, GRÄVAS, GRÄVARE, GRÄVAREN, GRÄVARENS. | |
Bitte - Administratör | 2015-02-10 09:46 | |
![]() | Alltså det finns en speciell ordlista som är gjord bara för böjningsspel Bitte | |
minsida - Ej medlem längre | 2015-02-10 10:37 | |
![]() | Då ska jag låta andra leka! | |
lamaglama | 2015-02-10 11:57 | |
![]() | Rart av dig, minsida. Flexibilitet även å huvudets vägnar är annars inte direkt livsfarligt. Jag spelar ibland böjningslistan och ibland vanliga ordlistan. Det blir faktiskt svårare när man växlar mellan spelformerna. | |
rybanks | 2015-02-10 14:58 | |
![]() | Minsida: Genitiv är väl en form av ett ord eller? Vad menar du? | |
Stinky Lomax - Ej medlem längre | 2015-02-10 19:40 | |
![]() | Håller med om att böjningslistan är trams och en styggelse. Går ju att lägga s efter alla ord. | |
boffertomte | 2015-02-10 19:58 | |
![]() | Men motspelaren kan ju också lägga s efter "alla" ord? Ändå lyckas någon av spelarna som regel vinna över den andre! | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2015-02-22 02:57 | |
![]() | Båda spelar på samma villkor. Vill man inte är det ju bara att låta bli. | |