Spelrum
Giraffen | 22 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 3 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 15 |
Inloggade | 40 |
Mobilspel
Pågående | 19 248 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Sailor Sam | 2017-04-06 14:56 | |
![]() | Z Z måste varit uppe många gånger Men om man nu har en bokstav som kan avgöra en match! Borde man inte då se till att den går att lägga? Finns zen zodiak azid kirgiz meze etc kanske med i SAOL 14? Nu går det inte. Borde också accepteras fler förkortningar Med vänlig hälsning från Flen | |
Joshan01 - Ej medlem längre | 2017-04-06 15:03 | |
![]() | Med det resonemanget kan alla bokstäver avgöra en match, eftersom alla går att lägga. KIRGIZ står i den upplaga som används nu, liksom ZODIAKEN. Nästa ordlista kan tillgängliggöras så snart avtal slutits därför. Detta tar tid beträffande SAOL 14. | |
Sailor Sam | 2017-04-09 13:19 | |
![]() | Sällan man fastnar med ett a eller s. Men z blir ibland svarte petter när det är för sent att byta. Z kanske borde göra q och w sällskap | |
Golfen59 - Ej medlem längre | 2017-04-09 14:45 | |
![]() | Om det nu var så du menade, så uttryckte du det dumt i ditt första inlägg. Men jag vidhåller att väldigt mycket kan avgöra partiet. Spelare som inte tänker så långt framåt spelar ofta väldigt knöligt och låst för att de är livrädda för att öppna brädet. Utan möjligheter är det lättare att hamna i trångmål. Att Z finns med gör spelet mer intressant. Påfallande ofta går det fint hålla på Z:at något drag tillsammans med lämpliga bokstäver, för att sedan spela ut det. Många nybörjare som får Z brukar tycka att de har en evinnerlig otur som dragit nitlotten och att det bästa är att byta bort brickan så fort man får den. Man får lära sig spela med Z helt enkelt. Det är inget oöverstigligt hinder. Det är inte vidare konstigt att brickan blir ett spöke om den aldrig försvinner ur påsen. Allt kan ju inte vara enkelt. Det hör spelet till att det finns svåra brickor också. Är man inte bättre än att min blir sittande med Z i varje match möjligheterna till trots kanske man ska göra något annat. Något nybörjare förefaller ännu sämre på är att vårda de blanka brickorna. De är också oerhört avgörande för partiet, och hanteras ofta väldigt ovarsamt. | |
Sailor Sam | 2017-04-09 15:15 | |
![]() | Z ger sgs aldrig en fördel. Bästa man kan göra är byta bort den på slutet, och ge motspelaren hela nöjet Att ligga på z innebär att man får svårt att rulla. Jämfört med andra högpoängare y och j som kan avgöra en hel match, eller x som är mer flexibelt, eller c, i förkortningar, finns ingen glädje med z. Som det är handlar alltför mycket om att lägga fez, eller azer. Tror inte andra språk har samma problem? | |
Golfen59 - Ej medlem längre | 2017-04-09 16:46 | |
![]() | Det här inlägget visar ju bara att tänker kortsiktigt beträffande Z. Det finns betydligt fler ord än dessa med Z och många av dem består av i övrigt vanliga bokstäver, men nog om det. Varför ska allt vara så enkelt, och finnas glädje i allting? Z tillför en taktisk dimension, liksom andra språk har sina jämte andra svårbemästrade brickor. Jag har högst förmodligen rullat mer än du någonsin gjort, men det som gör nuvarande spel mer svårrullat än sedvanligt Scrabble är att de utökat antalet vokaler här. Ett extra av E respektive A på bekostnad av N och R. Vidare är det knappast så att spelet går ut på att lägga korta ord med honnörerna. Scrabble är så mycket mer än så, och så länge Z ingår i en försvarlig andel ord av det som kan anses tillhöra gängse vokabular har bokstaven också en plats i spelet. | |
Sailor Sam | 2017-04-09 22:38 | |
![]() | Jag lyssnar på de vise :-) Har 549 rullningar målet är 1+ per match i snitt. Har föga erfarenhet av wordfeud lr scrabble. Bra learning curve mao | |
Sailor Sam | 2017-04-12 23:28 | |
![]() | Z brukar sällan hamna i andra ord än fez azer zoo zon (några gånger har jag lagt tadzjik men...). Att vänta flera omgångar på att få lägga z när man kunde satsa på rullningar....i ett tajt race kan z bli avgörande, negativt. J och y däremot avgör ofta positivt om man kan få dom på en grå ruta i ett kors. Dags kasta ut z. | |
Mormodern49 | 2017-04-13 01:02 | |
![]() | Blazer går bra . | |
mz_lzrd | 2017-04-13 08:14 | |
![]() | Zenit. Zodiak. Mazurka. Ozon. Zonal. Zygot. Jag ogillade Z när jag var ny här, men tycker nu att det är en nödvändig krydda i spelet. | |
VildaVittra | 2017-04-13 12:58 | |
![]() | Jag tycker c är svårare att få ut än z, det finns ju massa ord med zon, som frizon osv. | |
Valhalla88 | 2017-04-13 14:02 | |
![]() | Ogillar folk som byter bort z i sista stund... | |
kopparman | 2017-04-13 17:06 | |
![]() | Man har väl rätt o byta utan att bli ogillad, det ingår ju i spelet.... | |
Valhalla88 | 2017-04-14 00:18 | |
![]() | Anser det rätt oförskämt å byta bort Z i sista stund, sj gör jag det inte, har man inte lyckats fått ut det får man skylla sig själv, vill inte vinna en match genom att byta i slutskedet. | |
Colorita | 2017-04-14 08:29 | |
![]() | Ligger jag under mot slutet så byter jag bort Z, men inte om jag leder.... | |
Sailor Sam | 2017-04-15 12:01 | |
![]() | Gick inte att lägga zodiak vilket var en anledning till mitt missnöje. Inte heller azid zumba azoisk azurit. No mucho like. | |
Blasse | 2017-04-15 12:43 | |
![]() | Hur vet man att någon byter bort Z det kan ju vara så att dom byter bort något annat | |
HPIK | 2017-04-15 13:07 | |
![]() | Kan vara något annat, men är Z olagd och det är ett sent byte ligger misstanken nära. Det finns ju en inte obetydlig risk att man får tillbaka den, leder jag något sånär eller har bra kombinationsbrickor (t ex O och N) brukar jag inte byta. På ett Scrabble-SM, vill jag minnas att det var, var det en spelare som när påsen tömts hade det eländiga stället AEHIRZ och det inte fanns något läge för AZER, men det låg ABC som han kunde förlänga till ABCHAZIER, det var imponerande. | |
Didiananana - Ej medlem längre | 2017-04-15 20:57 | |
![]() | Du har ju redan fått svar i tråden på varför ZODIAK inte är godkänt, så du kan ju sluta gnälla om det ordet, åtminstone. Ord med Z tas ju inte in i ordlistan för att de ska finnas där för Scrabblespelare. En del ord är helt enkelt för nischade för att hamna i SAOL. I exemplet HPIK ger ovan vill jag minnas att en blank var inblandad, men bra gjort är det såklart det oaktat. | |
Sailor Sam | 2017-04-16 15:15 | |
![]() | Mz_lzrd menade att zodiak gick. Så jag påpekade att det inte går. Det finns TRE ord med tre bokstäver att lägga, zoo zon fez Med böjningar finns det ELVA ord med fyra bokstäver. Kanske ska göra statistik över hur z används i praktiken, så "gnället" vilar på solid grund. Tills vidare gäller byte: "Ibland är det klokare än att slåss med sex brickor och splittrat fokus under en halv spelomgång". Vilket är en exakt beskrivning av varför Z gör spelet sämre. | |