Spelrum
Giraffen45
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
40
Inloggade85
Mobilspel
Pågående21 627

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rombis2022-02-22 16:20
Antal inlägg: 9228

Avskaffa handikappsystemet!!
Vad ska handikappsystemet med poängen vara bra för?? Det enda jag finner att det leder till är att man inte vill anta utmaningar från klart lägre rankade, eftersom en förlust - eller till och med en relativt knapp vinst - leder till ett enormt poängras! Avskaffa handikappen och låt matchresultaten i sig själva, och ingenting annat, fullt ut vara det som ligger till grund för poängutdelningen!!


 
Lee90 - Ej medlem längre2022-02-22 16:26
Antal inlägg: 420

Klokt sagt, bra där!
 
soste2022-02-22 17:33
Antal inlägg: 14

Bra förslag!
 
gustavfrankk2022-02-22 23:37
Antal inlägg: 47

Hur annars ska jag få poäng?!
 
Rombis2022-03-12 13:21
Antal inlägg: 9228

Det är ju bara att spela på och se till att bli bättre, gustavfrankk - utan handikapp!
 
micro1132022-03-12 13:40
Antal inlägg: 17532

Jag håller INTE med. Jag spelar med vem som helst oavsett rankning. En lägre rankning innebär att spelaren inte befinner sig på samma nivå och därmed har lägre möjlighet att vinna. När personen vinner skall den självklart premieras för en vinst trots "underläge".

 
micro1132022-03-12 13:41
Antal inlägg: 17532

* Annars kan man sikta in sig på de med låg rankning och riskfritt sno en massa poäng för att öka sin egen rankning.

Då är det ett bättre och ärligare system som det är.
 
Elvisp Resli2022-03-12 15:27
Antal inlägg: 62

Om man inte vill spela med ranking så är det bara att välja det när man skapar ett spel.
 
Skedvi2022-03-12 23:20
Antal inlägg: 188

Håller med Micro. om man tar bort det kommer dom som är rankingkåta bara leta efter dom med låg ranking och det blir betydligt mer orättvisare poäng än vad det är nu.
 
Rombis2022-03-13 13:49
Antal inlägg: 9228

Fel! Det är som att tänka sig att en tennisspelare som ligger långt efter till exempel Djokovic eller Nadal på världsrankinglistan skulle få en massa poäng i handikapp om de möter dessa i en turnering. Vore det rätt? Absolut inte - och det är jag tämligen övertygad om att en stor majoritet av såväl tennisspelare som -åskådare håller med om! Ursäkta den udda jämförelsen, men den är bara till för att belysa själva principen. Till Elvisp Resli: Ja, men det är ju helt irrelevant för själva frågeställningen, som handlar om premisserna när man spelar rankat!
 
Rombis2022-03-13 14:18
Antal inlägg: 9228

Till micro113: 1) Att en spelare på lägre rankingnivå skulle ha sämre vokabulär, eller Betapet-taktiska kunskaper, är en "sanning" med stor modifikation. Spelar man "Slumpad" - som i varje fall jag tycker är roligast, om än "riskabelt" rankingmässigt - kan en tidig möjlighet till ett "superlägg" (på grund av ett antal färgade rutor), som ger hundratals poäng, i realiteten direkt avgöra matchen till den lägre rankades fördel (tycker själv att reglerna borde ändras, så att sådant inte är möjligt på första lägget, genom en "färgfri" mittrad och -kolumn, men det är en sak för sig). Sådant kan innebära ett kraftigt rankingras för vem som helst - även högrankade, och då spelar förhandskunskaperna ingen roll! 2) Spelet ska väl ändå i grunden främja belönandet av uppvisade goda kunskaper före rena "gratispoäng"? 3) Det finns alltid möjlighet att välja att möta spelare på ungefär samma rankingnivå som den egna, om man så önskar - även om handikappsystemet tas bort!
 
micro1132022-03-13 14:49
Antal inlägg: 17532

Rombis
Att det finns en större möjlighet till superlägg på den planen förändrar inte grundförutsättningarna. Den med hög rankning har ju samma chans till superläggsmöjlighet som de med lägre rankin.

Inom t ex tennis, som du tog upp, så spelar inte nybörjare mot mästare utan de spelar med andra i samma segment som de själva.
Du kommer alltså aldrig se en mästare och nybörjare mot varandra i en tennisturnering.

 
Mollee32022-03-13 14:52
Antal inlägg: 1541

Det är ju för att de med låg poäng inte ska kunna komma ner på noll eller minus :)
 
Rombis2022-03-14 22:39
Antal inlägg: 9228

Det som skiljer gentemot t ex tennis, är att det finns en betydande slumpfaktor här - både i fråga om färgrutornas placering (vad gäller "Slumpad") och vilka bokstäver man får (rent allmänt) - som gör att en llågrankad kan slå en mästare UTAN handikapp. Det är en väsentlig skillnad!
 
micro1132022-03-15 09:37
Antal inlägg: 17532

Rombis
Nej, det är ingen väsentlig skillnad eftersom slumpen är lika för alla.

Man kan inte ha ett rankningsystem som bygger på att de med lägre kanske eventuellt råkar ut för en slumpad plan som ger dem störa fördelar så länge de med högre rankning har lika stor möjlighet att få samma slumpade fördelar.
 
Rombis2022-03-17 19:50
Antal inlägg: 9228

Klart som tusan att det är skillnad! I tennis är det aldrig något "lotteri" som avgör, vare sig åt det ena eller andra hållet!
 
9052022-03-19 23:36
Antal inlägg: 18

{Konstaterar att eder jämförelse med tennis haltar, då mer än en klubb i vårt rike med gruppspel {blandade åldrar/förmåga/nivå} lagt upp sina gruppspels matcher {på klubb nivå} med ett hcp system baserat på ranking och/eller resultat från förra gruppspelet. Ett helt okey sätt att inkludera fler i tävlings sammanhang som annars kanske inte alls hade vågat ta det klivet om än bara på klubb nivå…}
 
giar2022-03-29 15:15
Antal inlägg: 101

Spelar mot vem som helst. Struntar i poäng, bara jag vinner :-) Spelar dock inte mot dom som jag tror fuskar!
 
Pötifar2022-03-29 16:01
Antal inlägg: 70

Vad är problemet, egentligen? Om man tappar lite i poäng av att spela mot lågrankade - det är ju liksom inte pengar det handlar om. Snart har man vunnit dem igen mot någon högre rankad. Jag skulle aldrig neka någon ett spel för att den har låg rankning.
 
wordcross2022-04-04 19:25
Antal inlägg: 34

Håller med Rombis.
Om inte poängen varit viktiga hade jag fortsatt med WF.
Vad som är anmärkningsvärt är att trots att jag alltid väljer nån i min rate får jag nästan alltid nån med lägre rate. Ofta mer än -1000. Om den får alla bonusar och lätta kombon så är jag rökt, och då blir det väldigt kännbart. Känns inte juste.
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?