Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
45
Inloggade88
Mobilspel
Pågående21 772

Forumkategorier

Användare Inlägg  
phemie2022-12-03 13:04
Antal inlägg: 4

Poängräkning
Hej!
Jag har en fråga..Det händer då och då när jag vunnit en match att det blir minuspoäng och sänkt raiting…Är det vanligt att det blir så eller??
Motståndaren får poängen..
 
Tommy 19792022-12-03 14:20
Antal inlägg: 1156

Enkelt uttryckt beror det på att din rating är avsevärt högre än din motståndares. Se följande länk för mer utförlig information/förklaring:

www.betapet.se/rating/
 
phemie2022-12-04 11:25
Antal inlägg: 4

Tack!
Nu förstår jag bättre!!🙏& ;#128522;
 
Roddaren2022-12-04 13:30
Antal inlägg: 80

Det är bra att det här kommer upp, för jag tror att det vore bättre om den som vinner också får ratingförbättringen. Jag förstår tanken att spelare med olika rating ska kunna mötas på liknande villkor, ungefär som i golf där man har handikapp. Men effekten blir i stället ofta att man inte spelar med en person med låg rank eftersom man måste vinna med så otroligt mycket för att tjäna rating på det och spelet alltid innehåller en viss mängd tur som man inte kan styra över. Jag hade till exempel från början en ambition att spela med precis vem som helst men det har jag fått överge, det får absurda konsekvenser.

Bra vore alltså om man tog bort det här eller åtminstone såg över viktningen.
 
Roddaren2022-12-04 13:46
Antal inlägg: 80

Jag satt och läste under länken tommy skickat här och då ser man att även antalet matcher du spelat har betydelse för ratingberäkningen. Jag antar då att om en spelare kört många matcher så förväntas man ha fått en viss träning och att man därför måste vinna med mer mot en spelare med lägre rating då än om man spelat färre matcher. Det kanske är det som slår ut då, för om jag spelar mot betydligt sämre spelare och gör det ofta så kommer jag ju att få bara sämre och sämre ratingresultat i matcher mot dem.Om jag nu inte missförstår systemet.
 
Lindemanbox2022-12-05 17:11
Antal inlägg: 42

Bra synpunkter från rorsmannen. Jag tycker att vinst skulle ge några extra poäng som belöning. Antal spelade matcher borde få mindre eller ingen betydelse, då några kanske spelar med flera identiteter. På slumpat bräde borde inga poängrutor finnas möjliga att nå på första draget, om motståndaren får massor av poäng direkt så minskar nöjet att spela och man har bara att genomlida den matchen med så liten förlust som möjligt.
 
Roddaren2022-12-06 09:25
Antal inlägg: 80

Om någon spelar med flera identiteter (gör någon det???) så räknas väl isf antalet matcher per identitet. Men det är trist att systemet är utformat som det är, jag tror att det fungerar kontraproduktivt, särskilt som det är väldigt få som spelar här (jag tänker att många kanske spelar i mobilen i stället). Ratingsystemet är nog utformat för en sajt där många spelar och där den som kommer upp i rank kan få möta spelare på samma eller högre nivå. Det är just det där att man kommer upp på en viss nivå men om man sen ska spela mer så blir det mot dem med en lägre rating och då hamnar man i en nedåtgående spiral ratingmässigt. Och då är det väl lätt hänt att man inte spelar alls. Jag har som sagt fått ge upp och sätter numera helt en minsta gräns för de som ska ansluta. Kommer det ingen sån spelare - tja, då spelar jag inte alls. Och det blir ju kanske inte så bra.
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?