Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående20 118

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tommy 19792025-10-11 17:58
Antal inlägg: 1186

Inloggningsproblem Outlook (f d Hotmail)
Nåväl, något direkt problem är det kanske inte men ganska så irriterande. Sedan en tid tillbaka händer det regelbundet, flera gånger i veckan, att mailprogrammet reagerar som att jag glömt lösenordet, trots att jag inte gjort det och inte heller angett det.

Följande händer: Jag loggar in via login.live.com och trycker på knappen 'Nästa' (lösenordet är färdigifyllt). Då dyker ett meddelande upp att en säkerhetskod skickats till den mailadress jag tidigare valt för ändamålet. Samma sak händer då jag loggar in via mocilen, med den skillnaden att jag då skriver lösenordet manuellt.

Det är som sagt lösbart eftersom det går att göra om proceduren och välja alternativet "Logga in med lösenord", då kommer jag in som jag ska.

Men det är som sagt irriterande eftersom jag vet att jag inte angett att jag glömt lösenordet. Hade det bara hänt någon enstaka gång hade det väl kunnat bero på att jag råkat komma åt 'Glömt lösenord'-länken av misstag, men knappast så här ofta. Fullt så fumlig är jag inte med fingrarna :-)

Är det någon annan som upplevt samma sak och vet vad den här buggen beror på? Samt om det går att åtgärda det?

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2025-10-12 08:28
Antal inlägg: 5799

Det är väl den dubbla säkerheten. Antingen använder du en autentiseringsapp eller så får du en kod skickat till dig. Jag har det på mina jobbmail. Irriterande, men inget att göra åt eftersom arbetsgivaren kräver det.

Bitte - Administratör2025-10-12 08:33
Antal inlägg: 24192

Jag hade strul en period och sedan fungerar det som vanligt

Bitte

bobmarleyman2025-10-12 10:14
Antal inlägg: 2237

Var glad för det Tommy :)

Microsoft har nyligen börjat kräva multifaktorautentisering (MFA) för vissa live.com-konton. Det innebär att du måste verifiera dig med en kod som skickas via e-post, SMS eller autentiseringsapp. Det är en säkerhetsåtgärd för att skydda konton mot kapning, särskilt vid inloggning från ny enhet eller ovanlig aktivitet.

Det går att undvika men inget som jag skulle rekommendera. Det är flertalet tjänsteleverantörer som kräver flerfaktorsautentisering (MFA) och vill du göra det lite enklare så bör du ladda ned en app för det. Det finns flera, Google Authenticator och Microsoft Authenticator är två vanliga alternativ.

Lycka till, tror denna länk ger dig en liten hjälp på traven.

support.microsoft.co...b4 585e7eb4

Tommy 19792025-10-13 07:58
Antal inlägg: 1186

Tack för info! Då undrar jag hur man gör för att ändra var koden ska skickas? Saken är den att jag angett en gammal mailadress för detta ändamål, en som numera är avaktiverad och som jag inte kommer åt längre. Eftersom jag aldrig någonsin glömmer mitt lösenord (och dessutom har det färdigifyllt på min privata dator här hemma) har det inte funnits anledning att ändra på arrangemanget, men det kanske är bäst att göra det nu.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?