Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade21
Mobilspel
Pågående21 707

Forumkategorier

Användare Inlägg  
diplopopi2005-12-01 09:59
Antal inlägg: 69

ordböcker
Har förstått att framgångsrika betepetare inte enbart skriver ord de vardags använder. Har flera gånger läst hur ni "upptäcker" nya ord. Ord som ni sen tycker är kul att ni senare vet vad de betyder. Jag undrar hur ni hittar orden. Har ni uppslagsböcker eller ordlistor vid er sida. Kanske nån vid er sida eller kanske nån på nätet. Jag skulle nog behöva en sån. Jag har inte så lätt för stavning. Fick häromdan bokstäverna BCNSTEO. Såg direkt att det kunde bilda ordet "obscent". Men jag missade chansen. Jag lyckades inte stava rätt. (vad gör en sån mig på en sån här sida kan man ju undra) Hade suttit fint med ordbok. Har ni nåt bra tips?
 
NylleRobin - Ej medlem längre2005-12-01 10:55
Antal inlägg: 173

Många av de som är väldigt duktiga har "pluggat SAOL". Jo, det är sant!

Sedan så är det ju så att spelar man mycket så händer det ju att motståndaren lägger ett ord man själv aldrig hört talas om men sedan snappar upp. En av mina motståndare i går la till exmepel två ord i går. Det gemensamma var att varken han eller jag visste vad de två orden betydde, skillnaden var dock att han hade sett det förut och lagt det på minnet.

Eftersom det är "tredje gången gillt" som gäller går det ju också att chansa två gånger.

Jag är ingen bra spelare, men rådet jag kan ge dig är att spela mycket och inte vara rädd för att möta jättebra spelare. Det man förlorar mot dem NU är ju läropengar för att bli en bättre spelare! Och det finns många väldigt bra spelare som ställer upp!
 
Legobiten2005-12-01 11:02
Antal inlägg: 617

SAOL är alltså Svenska Akademiens OrdLista. Alla ord i den är godkända i scrabble (bortsett från några skrivna med versaler och några med bindestreck) tillsammans med Scrabbleförbundets tilläggslista som finns att hämta på www.scrabbleforbundet.se.
I SAOL finns också förklaringar till de flesta ord.
 
Legobiten2005-12-01 11:09
Antal inlägg: 617

... där står bara ord i sina grundformer (med något undantag kanske). Därför fungerade inte ditt *OBSCENT eftersom ordet står som OBSCEN.
 
diplopopi2005-12-01 11:19
Antal inlägg: 69

Ok det var allså därför jag inte lyckades "Stava" rätt. :)
Jag tycker det är jättesvårt det där med böjningarna. Har spelat mycket själv hemma, med vänner och familj. Ord som alla visste fanns (även för tidigare okända ord) brukade vi alla godkänna, oavsett böjningar. Men däremot inga förkortningar eller "djud".
Svårt att lära om. :\
 
diplopopi2005-12-01 11:21
Antal inlägg: 69

Jag menar "ljud".
Djud känner jag inte till. Men det kanske finns i nån lista. ;)
 
lemonen2005-12-01 11:24
Antal inlägg: 6

Nyllerobin: Men säg vilka två ord det var så fler kanske får lära sig. :)
 
Vigdir2005-12-01 11:29
Antal inlägg: 3722

Prova med att tänka ett "att" före verben och "en/ett" före substantiven. Vid adjektiv funkar det oftast med "att vara" eller "hon är". "Hon är obscen" - grundfom. "Det är obscent" - böjt. Typ... Fast lätt att tänka om är det inte!
 
NylleRobin - Ej medlem längre2005-12-01 11:51
Antal inlägg: 173

Först, ja inte som första ord alltså utan inne i spelet, la personen LUE, och jag funderade inte så mycket över det. Efter ett tag petade han dit ett S till LUES och då frågade jag vad det betyder...Det visste han inte, men var något som han alltså snappat upp.
 
lemonen2005-12-01 12:11
Antal inlägg: 6

Fint.
 
oeronbarn - Ej medlem längre2005-12-01 15:20
Antal inlägg: 2288

hakningsharranger snappar man ofta upp av sig självt när man spelat ett tag

LUE
LUES
BLUES
t ex

vanligare är kanske

RACE
GRACE / RACER
GRACER
 
Legobiten2005-12-01 15:48
Antal inlägg: 617

... eller

AR
BAR
BARN
OERONBARN

inte lika vanlig, men ack så bra!!
 
NylleRobin - Ej medlem längre2005-12-01 15:51
Antal inlägg: 173

Kan man lägga det som U-format borde det ge en massa bonuspoäng....
 
david_i2005-12-01 19:00
Antal inlägg: 373

LUE betyder annars pojke och LUES är en synomym till syfilis.
 
IMO - Ej medlem längre2005-12-01 20:55
Antal inlägg: 1766

hej dipolopi. den ordlista som gäller är Svenska Akademiens ordlista. (SAOL)
Vill du veta mer om regler så kan du läsa mer på denna sida: stp.ling.uu.se/~star...eg ler.html
 
diplopopi2005-12-01 22:03
Antal inlägg: 69

Tack för tipsen. Speciell de om sätta "att" framför verb, en/ett framför substantiv...o.s.v.
Lätt att komma ihåg. Men ibland kommer jag och tänka på saker som man inte omtalar i ental.
Ex. "Ekrar" på typ ett cykeldäck. Vad heter det? Ekrar accepterades inte. Eller är jag ute och simmar igen. Är ju ingen mastare på stavning. Bra skola för mig som har dyslexi.
 
Blue Ztar2005-12-01 22:07
Antal inlägg: 1065

en EKER, flera ekrar
 
Legobiten2005-12-02 00:38
Antal inlägg: 617

Men det finns ju ord som bara står i plural. T.ex STEROIDER och andra som jag inte kommer på... :)
 
david_i2005-12-02 02:24
Antal inlägg: 373

man får ta det på engelska. ASTEROID.
 
diplopopi2005-12-02 10:06
Antal inlägg: 69

Hur är det med löständer då? DeT finns väl inget som heter löstand? Eler? :)
 
Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?