Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade4
Mobilspel
Pågående20 034

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tommy 19792008-02-04 11:20
Antal inlägg: 1192

Vad hände?
Alldeles nyss spelade jag en match. Plötsligt avbryts spelet med beskedet att jag gav upp det. Men det gjorde jag inte! Dessutom fick jag nästan 90 plus i rating, vilket jag knappast skulle ha fått om jag verkligen gett upp, eller hur? Dessutom så har jag inte fått någon mer avbruten match i statistiken. Går man in och tittar på matchen (nr 14739839) står det där att både min motspelare och jag vann den. Någon förklaring till det inträffade?

emmylicious2008-02-04 13:42
Antal inlägg: 4501

hmm.. bara 238 inloggade totalt i spelrummen. känns som att du inte är ensam om problemet.

Goldena - Ej medlem längre2008-02-04 13:55
Antal inlägg: 39

Detsamma hände mig. Med ett resultat på minus 86 poäng. Vill att någon korrigerar det avbrutna spelet från min statistik.

Tack!

Pluttisen2008-02-04 14:04
Antal inlägg: 592

Jag kunde inte komma in på betapet ett tag... Försökte starta ett spel men det fungerade inte...SÅ det var väl nå knas där ett tag....

Bitte - Administratör2008-02-04 14:11
Antal inlägg: 24214

Goldena ,, detta är inget som de kan göra,, tyvärr,,

Bitte

Goldena - Ej medlem längre2008-02-04 14:19

Klart dom kan Bitte, det är bara att gå in och ändra.
Förstår inte vad svårigheterna skulle vara.
Jag har bett om det och räknar självklart med att de tar sitt ansvar.

david_i2008-02-04 14:52
Antal inlägg: 373

Då får du nog räkna länge.

vulcan2008-02-04 15:06
Antal inlägg: 7666

Det är tråkigt när tekniska problem medför att man tappar rating. Emellertid är det inte praktiskt genomförbart att gå in och göra korrigeringar på enskilda spelare - åtog vi oss något sådant skulle det kunna fylla upp mängder av tid för admins. Dessutom är det helt meningslöst - din rating kommer i långa loppet ändå att hamna där du spelmässigt ska ligga. Över tid så blir det ju dessutom ungefär samma frekvens av matcher där man själv drabbas pga tekniska problem och matcher där man tjänar rating pga motståndarens tekniska problem. Ett nollsummespel alltså om man inte har problem som hör ihop med en egen dålig uppkoppling. Och det är ju inte Betapets problem.

Skulle vi vara konsekventa så skulle vi ju dessutom om vi tog bort minusposter också radera motsvarande pluspost för motståndaren. Något säger mig att det skulle bli ett j-a liv på vissa om det. Visserligen helt obefogat enligt argument ovan. Men jag ser ändå ingen poäng att belasta sajten med sådant.

Goldena - Ej medlem längre2008-02-04 15:06

Får väl hoppas att attityden är en annan hos de(n) ansvariga?!

Goldena - Ej medlem längre2008-02-04 15:11

Som dom säger: ät skit alltså?

Tackar för det.

(Nu var det inte MIN uppkoppling som krånglade, i sådant fall hade jag givetvis inte nämnt något.)

vulcan2008-02-04 15:13

Jag talar för sajten här - jag vet att admin inte går in och gör ratingkorrigeringar på spelar. Däremot tycker jag att din attityd lämnar en del övrigt att önska. Du har uppenbarligen inte förstått de problem som är förknippade med att göra justeringar, men anser dig ändå ha rätt att "räkna med" att en sajt där du är gratismedlem ska göra precis som du vill.

vulcan2008-02-04 15:21

Vi kan inte se på en viss match varför den avbröts i statistiken. Var det vår server som krånglade? Spelarens egen uppkoppling? Gav spelaren upp för att det kom något annat emellan? Ska vi göra utredningar på varje ansökan om att justera ratingen? Ska vi sitta och skriva databasscript som går igenom alla matcher som spelats vid ett driftavbrott och sen för varje berörd spelare tar bort ev. ratingförändringar uppåt eller neråt? Vad är poängen med att lägga tid på sånt istället för att låta adminkillarna ägna sig åt utveckling av sidan? För din rating spelar det som sagt absolut ingen roll i långa loppet vad som händer i en enskild match. Och den exakta ratingen vid ett visst enskilt tillfälle är inte så intressant heller eftersom den påverkas av slumpfaktorer. Allt detta är enligt mig mer än tillräckliga argument för att det är helt poänglöst att justera ratingen vid enstaka tekniska problem.

Goldena - Ej medlem längre2008-02-04 15:22

Så man kan inte bli förbannad och be om rättelse för att det är gratis?!

Men då vet jag, ska spela vidare med ett glatt leende.

vulcan2008-02-04 15:31

Det är klart att man blir irriterad när det blir tekniskt strul. Be får man också göra och du har fått ett svar på din begäran. Jag försökte besvara den vänligt och ge dig några skäl till varför det inte är rimligt att hålla på och rätta rating i enskilda matcher. Tycker nämligen att den som frågar/ber om något och får ett negativt svar har rätt att kräva sakliga argument.

Vilka krav man har rätt att ställa i en relation tycker jag rent moraliskt hänger ihop med vad man själv bidrar med i relationen. Här på Betapet bidrar alla genom att spela och foruma vilket gör att det blir liv och rörelse på sajten. Däremot betalar man ingenting. Som kund anser jag mig ha större rätt att ställa krav på saker som jag har betalt pengar för (=motprestation) än på saker jag fått alldeles gratis. När jag t ex flyttade gav jag bort en massa videofilmer för att ungarna vuxit ifrån dem och videon gått sönder. Om någon ringt och gnällt för att några av dem var trasiga eller av dålig kvalitet hade jag blivit rätt irriterad får jag säga...

vulcan2008-02-04 15:45

Lite ytterligare om ratingen: Här kan man t ex titta på min ratingkurva för de senaste 100 matcherna: www.betapet.com/inde...mp ;num=100

Som ni kan se har jag både varit 100 över och nästan 300 under den nuvarande ratingen på den tiden. Placeringsmässigt betyder det någonstans mellan 100:e och 25:e plats på topplistan. Variationerna kan bero på både hur bra form jag varit i och hur slumpen farit fram med mig - ibland kommer längre serier av i huvudsak bra eller sämre brickor som kan boosta ratingen uppåt eller sänka den neråt. Alltså går det inte att dra någon säker slutsats av hur bra eller dålig jag "egentligen" är genom att titta på min rating just idag. Bara genom att titta på en längre serie kan man dra vissa slutsatser om vad som är min ungefärliga snittrating och placering på rankinglistan. Utgången i en enskild match är alltså tämligen meningslös. Om jag har en fruktansvärd otur och förlorar 100 ratingpoäng flera matcher i rad så hamnar jag på ett utgångsläge där jag får lättare att förtjäna ny rating. Har jag ett motsvarande flyt så blir det omvänt svårare och svårare för mig att hålla den rating jag spelat ihop. Att man ofta råkar ut för ett rätt stort ras när man varit uppe på sin peakrating (högsta nivå) är alltså inte ett utslag av otur och orättvisa, utan bara en följd av hur den kalkyl som ligger bakom ratinguträkningen fungerar.

Om jag plötsligt skulle tjäna eller förlora 500 ratingpoäng utan att spela (det har ingen betydelse för resonemanget om det är tekniskt strul bakom eller bara att någon högre makt plussar eller subtraherar från mitt ratingkonto) så gäller precis samma mekanismer. Sätt mig på 4200 och låt mig spela några veckor och jag kan med nästan 100% säkerhet lova att jag är nere på runt 3600 igen. Helt enkelt för att min verkliga spelstyrka inte kan tajma en sån ratingnivå så kommer jag att tappa ratingpoäng kontinuerligt även om jag spelar bra. Och detsamma gäller om man drar av 500. Din rating kommer att återställas runt den medelnivå där du spelstyrkemässigt hör hemma och en enskild match betyder ingenting för det.

emmylicious2008-02-04 16:39
Antal inlägg: 4501

Alltså... Det är bara ett spel, herregud...

minneslucka2008-02-04 17:54
Antal inlägg: 188

It´s moore than a game...

lellemor2008-02-05 10:48
Antal inlägg: 341

Är det samma fel idag med?Har haft 3 irad som jag har fått suttit och väntat på

badabong - Ej medlem längre2008-02-05 17:03
Antal inlägg: 32

det är väl samma sak varje gång det blir snö och kallt, flytta serverfan till varmare breddgrader

Goldena - Ej medlem längre2008-02-05 17:14

Tror inte det är sant, får igång dagens första spel. Inga brickor på planen ännu när jag blir utkickad. Tänker att det var ju skönt att det inte hann starta. Efter en stund lyckas jag logga in igen. Kollar spelet. Nej det är ingenting registrerat om spel. Klickar in mig i ett rum, åker ut igen.
Kollar statistiken och jomenvisst, motståndaren startade tydligen med en rull som jag inte ens hann se. Minus 121 poäng.

Ja, jag blir förbannad. Jävligt förbannad!

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?