Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade60
Mobilspel
Pågående21 791

Forumkategorier

Användare Inlägg  
OrdLisa - Ej medlem längre2005-12-16 10:29
Antal inlägg: 136

Är verkligen poängberäkningen densamma?
Hur hög ranking man än har, jag kan inte för mitt liv tro att det verkligen är så...
Som jag ser det så verkar det som att beräkningen ändras när man passerat ca 1700p.
Om man som jag har ca 1600p och spelar mot någon med + 1700 och leder ända till slut så räknas det ändå i slutändan så att det blir +-0 eller möjligen minus ett par poäng för den med högre rank. Och det lustiga är att i ALLA dessa spel så sitter den med lägre rank kvar med ex Z utan att kunna lägga ut det och sen räknas rankingen ut och så vinner den med högre rank ändå....varenda match är det så. Är det nån mer än jag som upplever det såhär??
 
Blue Ztar2005-12-16 11:44
Antal inlägg: 1065

Förhållandet mellan spelarnas rating ingår i formeln som räknar ut den nya ratingen.

Säg att A har högre rating än B. Då förväntas A vara skickligare. Tex om matchen slutar oavgjort så har B presterat bättre i förhållande till vad som var förväntat, alltså får B höjd rating, medans A får sänkt.

Det är dock inget speciellt hopp vid 1700.
 
Legobiten2005-12-16 12:01
Antal inlägg: 617

Ratingberäkning och slutresultat är två olika saker. Ratingförändringen grundar sig på slutresultatet.
Om en person exempelvis blir sittande med ett Z på slutet och motståndaren lägger ut sina brickor får den som har Z minuspoäng i slutresultatet. Man får lika många minus som det sammanlagda brickvärdet man har kvar (10 om man sitter med ett Z). Samtidigt får motståndaren lika många pluspoäng.
Om ställningen te.x. är 325-312 innan man har räknat plus-och minuspoäng för brickor blir slutresultatet 315-322 om den som ledde innan sitter kvar med Z.
Sen tillämpas ratingberäkningen som blueztar förklarade.
 
OrdLisa - Ej medlem längre2005-12-16 14:32
Antal inlägg: 136

legobiten: Ja det där vet jag...men det är oftast som jag beskriver och inte tvärtom...på nåt underligt vis går så gott som alltid den med högre ranking ut som vinnare......det känns faktiskt som att det på nåt sätt "regleras" på slutet och att det handlar om att det inte GÅR att lägga exvis Z, om det nu är det det handlar om.
Men...frågan kvarstår...är sättet att räkna ALLTID detsamma...oavsett rank?
 
Blue Ztar2005-12-16 15:08
Antal inlägg: 1065

Rent matematiskt ser formeln för att beräkna ratingen för spelare A efter en match med två spelare ut så här:

A:s nya rating = (Ap^2/(Ap^2 + Bp^2) - Agr/(Agr + Bgr))*Agr*(0.1 + 0.2e^(-0.1Am))

där
Ap = A:s slutpoäng i matchen
Bp = B:s slutpoäng i matchen
Agr = A:s gamla rating
Bgr = B:s gamla rating
Am = antal matcher A har spelat

("slutpoäng" innebär poängen vid matchens slut minus ev poäng för kvarvarande brickor på stället)

Denna formel används alltid vid matcher mellan två spelare. Vid fler spelare så ändras den givetvis lite för att kunna ta hänsyn till alla spelare.
 
jssfrk2005-12-16 15:29
Antal inlägg: 771

Jag tycker tvärtom "alltid" att jag går minus om jag möter någon med litet lägre rating. Jag tror att det OrdLisa beskriver är det klassiska "varför händer det alltid mig?"-syndromet, dvs. att eftersom att man går plus är det "normala" tillståndet reagerar man vid de tillfällen man inte gör det. Man minns inte alla de gånger man går +9 efter en jämn match, däremot när man var tredje gång går -15 efter en, som man upplever det, lika jämn match.
 
Legobiten2005-12-16 15:49
Antal inlägg: 617

Att man blir sittandes med Z är definintivt en "varför händer det alltid mig" sak. Tror inte att Betapet har en strategi att alltid ge den med lägst rating Z... :)
 
oeronbarn - Ej medlem längre2005-12-16 15:58
Antal inlägg: 2288

inför det vetja. så är det ju i alla andra delar av samhället. (om man nu ska va krass. och det ska man väl)
 
Måns_E2005-12-16 16:07
Antal inlägg: 11969

Det kan också vara så att en med högre rating är duktigare på att bli av med Z, C och X.

Själv så undrar jag varför man ALLTID drar Z mot elmis (svenske mästaren) fastän man byter bort faanskapet säkert fyra gånger i matchen ;) (Jag har statistik på en hel match, och då måste det ju vara så)
 
vulcan2005-12-16 16:27
Antal inlägg: 7666

"Att bokföra träffarna men inte missarna" kallade astronomen och folkbildaren Carl Sagan det fenomen som jssfrk beskriver. Det verkar vara ett generellt problem som hela mänskligheten dras med och som kräver medvetet tänkande för att inte gå på. Det är samma mekanismer som får folk att tro på sådant som sanndrömmar och spådomar (slumpen gör naturligtvis att de slår in mer eller mindre ibland, då blir man hänförd och känner att "Oj det slog in, det måste vara en sanndröm" samtidigt som man glömmer alla drömmar man haft om händelser som aldrig sen inträffade.

Hursomhelst så räknas poäng på samma vis spelet igenom och för alla spelare oavsett rating. Man får poäng för lagda ord och när spelet är slut får man minus för de brickor man fick kvar på stället eller om man själv la ut de sista brickorna plus för de som blev kvar hos motståndaren.
 
OrdLisa - Ej medlem längre2005-12-16 16:33
Antal inlägg: 136

Tack för svaret vulcan!
Det var det jag ville veta....allt annat visste jag...men alla förstår inte frågan...
 
NylleRobin - Ej medlem längre2005-12-17 00:39
Antal inlägg: 173

Besvarar frågan..

Ja, det är det säkert. (men inte jag)
 
Elmis2006-01-12 01:22
Antal inlägg: 2916

Hej Måns. :)
 
Skumgodis - Ej medlem längre2006-01-12 01:30
Antal inlägg: 158

(Kul att du är här igen Elmis...nu har vi dessvärre något gemensamt)
 
Elmis2006-01-12 01:35
Antal inlägg: 2916

Och nu önskar jag att jag vet vem du är. :)
 
Skumgodis - Ej medlem längre2006-01-12 01:40
Antal inlägg: 158

(Äh, det har jag förträngt...Men någon viskade i mitt öra att du drabbats av samma elände som jag haft till och från i flera år. Hoppas att du blev väl omhändertagen och så)
 
Elmis2006-01-12 01:41
Antal inlägg: 2916

Jahaja. Jodå, jag e hemma o kurerar mig. No Danger on the roof. ;)
 
Måns_E2006-01-12 22:29
Antal inlägg: 11969

Hej Elmis!
 
odin - Administratör2006-01-13 21:22
Antal inlägg: 7442

Ingen som orkar göra ratingformeln i LaTeX så kan vi ha på FAQ:en? :)

Får göra det själv någon dag.
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?