Spelrum
| Giraffen | 11 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 19 |
Mobilspel
| Pågående | 20 096 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Vaftrudner | 2008-03-06 02:29 | |
![]() | Etymologin bakom "rullning" Hej! Är lite osäker på var jag ska posta det här, men Frågor känns rätt. En kompis frågade mig nyligen vad en rullning var, och när jag förklarat kom han med en bra följdfråga - varför heter det "rullning"? Vad har sju brickor med rotation att göra? Att det inte kallas "bingo" är förståeligt, men "bonus" som det kallas i många andra länder hade väl fungerat finfint. Känns kanske som en onödig fråga, men jag blev nyfiken. Någon som har koll på när termen uppstod och varför? | |
| auranita | 2008-03-06 03:30 | |
![]() | Jag har inte full koll på varför "rullning" kallas för rullning, men jag har den uppfattningen att ordet härstammar från spelkortsvärlden. Pionjärerna inom svenskt scrabble lär ha varit ivriga kortspelare, ordet "rullning", på engelska "roll" är visst en pokerterm. Jag har sett förklaringen någonstans, antingen på Svenska Scrabbleförbundets hemsida eller på Nisseklubben, men hittar den inte nu. Förhoppningsvis kan någon som hängt med lite längre än jag, komma med en mer uttömmande förklaring. | |
| y not | 2008-03-06 10:19 | |
![]() | från någon turneringsmatch för länge sen, kanske ett SM, Det kan varit Stefan Diös själv som hade ett ord på alla bokstäverna och sa "Ja då rullar jag väl ut de här bokstäverna då" ungefär, och som sen blivit standard. Sen om han haft det från något annat spel typ kortspel förtäljde inte den historien på Nisse, men det är ju inte omöjligt då åtminstone Diösen är hängiven kortspelare | |
| Ink | 2008-03-09 01:56 | |
![]() | Jag har fått det berättat att det kommer från att man "rullar" ut brickorna från stället. Som föregående talare sa. | |