Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade48
Mobilspel
Pågående21 683

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Baltazar_2005-12-27 15:06
Antal inlägg: 70

Inga vokaler
Nu har jag startat ganska många spel utan vokaler så jag undrar hur många procents risk det är att man gör det?
 
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2005-12-30 18:58
Antal inlägg: 2977

orkar ej räkna ut!
 
ursidae2005-12-31 17:06
Antal inlägg: 20

En snabb överslagsräkning:
Om man antar att ca hälften av bokstaverna är vokaler, så borde risken att få bara konsonater (eller för den del vokaler) bli 1/2^7 (0.5 upphöjt i 7), vilket blir 1/128 dvs ca 1%.
Vet inte hur väl mitt antagande stämmer, men storlekordningen (någon enstaka procent) borde stämma.
 
jssfrk2006-01-01 10:21
Antal inlägg: 771

Det finns trettiofyra vokaler (av hundra), vilket avsevärt höjer risken att inte få någon gentemot ursidaes uträkning. Nu är sannolikhetslära inte mitt forte, så jag avstår från att göra en ny uträkning.

Sen finns det ju två blanka att ta med i beräkningen också...
 
ursidae2006-01-01 13:13
Antal inlägg: 20

Med jssfrk:s info ger jag mig på en mer exakt uträkning (räknar de blanka som vokaler i detta fall):
(100-36)/100 * (99-36)/99 * (98-36)/98 * (97-36)/97 * (96-36)/96 * (95-36)/95 * (94-36)/94 ~ 0.04

Alltså ca 4%.
 
ursidae2006-01-02 19:13
Antal inlägg: 20

Ska tillägga att min uträkning bara gäller fallet då man "lottar" 7 stycken brickor på en gång. Jag antar att servern "drar" brickor en i taget omväxlande för de olika spelarna (en bricka åt spelare 1, en bricka åt spelare 2, en bricka åt spelare 1 osv), och då stämmer inte min uträkning riktigt eftersom andelen vokaler i potten inte kommer att vara exakt som i uträkningen.

Skulle tro att det minskar sannolikheten att få endast konsonanter något, men endast marginellt.
 
Zahrmo2006-01-02 21:57
Antal inlägg: 9

Jodå... det du gjorde innan stämmer precis även om servern drar varannan. Motståndarens brickor är "okända" och påverkar inte sannorlikheten för att du ska få konsonant.

Om man räknar ut sannorlikheterna för båda spelarnas drag i ett träd som förgrenar sig vid varje möjlighet att dra konsonant eller vokal, och sen summerar de fall där du fått just 7 konsonanter blir det precis det tal du räknat ut nyss.

Antag till exempel att moståndaren drar först. Antingen får han konsonant (64/100 av fallen) eller inte (36/100). OM han fått konsonant har du 63/99 att få det på din första bricka. Sannorlikheten för dett a blir alltså 64/100*63/99.
OM motsåndaren inte fick konsonant har du 64/99 chans att få konsonant, alltså en sannorlikhet på 36/100*64/99.

Total sannorlikhet för att du ska få konsonant på första blir alltså (64*63 + 36*64)/(100*99) = (99*64)/(100*99) = 64/100. Häpp! Precis samma som om du låtsades som att motspelaren inte fanns. Mycket praktiskt!
 
Zahrmo2006-01-02 22:03
Antal inlägg: 9

sen borde jag lära mig att stava sannolihet utan r också ;)
 
odin - Administratör2006-01-02 22:38
Antal inlägg: 7442

Tyvärr är det ingen äkta slump i BETAPET, utan så kalla pseudoslump
 
jssfrk2006-01-02 23:30
Antal inlägg: 771

Men vad innebär det egentligen? En kompis har försökt förklara det för mig, men det går inte in. Kanske odin kan förklara bättre?
 
vulcan2006-01-03 00:04
Antal inlägg: 7666

Dessutom har tyvärr jssfrk räknat fel. Det finns 35 vokaler i påsen (8 A, 7 E, 5 I, 5 O, 3 U, 1 Y, 2 Å, 2 Ä och 2 Ö)
 
Nemi2006-01-03 00:27
Antal inlägg: 5952

Går det att räkna ut sannolikheten i en pseudoslump då?
 
Nemi2006-01-03 00:31
Antal inlägg: 5952

Hum. Här står det en hel del iaf.
www.idg.se/ArticlePa...97 .dbp.asp
Men jag är ingen statistiker så det där gjorde mig inte så mkt klarare...
 
krihag2006-01-03 03:33
Antal inlägg: 46

jadu, jssfrk, vet inte om jag förklarar så att man förstår, men jag kan ju alltid försöka.

att göra ett program som genererar äkta slumptal är omöjligt, om man inte utnyttjar yttre förhållanden, över vilka både dator och (viktigast) användare inte kan skapa sig förutsägelser om.

en typisk pseudoslumpgenerator är typ såhär:

x' = f(x)

f är en matematisk funktion av någon sort och x är ett tal. alltså; man stoppar in ett tal x i den magiska lådan f och får ut ett nytt tal som blir det nya x. sedan går det runt så.
problemet är att en matematisk formel _alltid_ ger samma resultat om man stoppar in ett visst tal. alltså; om man vet vad som stoppas in och om man också vet formeln, kan man exakt förutsäga vilket tal som blir resultatet.

men man måste såklart börja någonstans - x måste ha ett värde från allra första början. detta första värde kallas "frö" (seed).

eftersom varje tal är ett direkt resultat av det föregående, så blir det _alltid_ samma talserie för varje frö. exempelvis ger talet 10 som frö en viss talserie, medan 34 ger en annan talserie, men det är alltid samma serie som kommer ut varje gång man stoppar in 10 som frö.
och det är nu det jobbiga kommer; precis varenda pseudoslumpgenerator kommer för eller senare tillbaka till samma tal som det började på, vilket ju såklart gör att serien börjar om igen.
så om man tittar på varje tal som kommer ut ur generatorn och skriver upp alla så vet man att man har hela serien, när man ser att talen börjar om från början igen.

detta gör såklart att det vore fånigt att använda samma frö varenda gång, eftersom det skulle ge samma resultat (läs: samma bokstavsbrickor vid start) varenda gång. därför brukar man oftast ta slumpfrön från datorns klocka, eftersom det är i princip godtyckligt vilken tid ett program (spel) startas.
 
jssfrk2006-01-05 11:15
Antal inlägg: 771

Rainman skulle alltså vara ganska bra på Betapet. Han skulle haja vilket tal som var fröet.

Pinsamt att jag räknade fel... *skäms*
 
Sweet Ama - Ej medlem längre2006-01-05 14:05
Antal inlägg: 212

men med tanke på att man rätt ofta är utan vokaler eller med allt för många så undrar man ju rätt ofta om man är allmänt otursförföljd eller om det är så för alla.
har systemet slumpat ut bokstäverna åt alla som spelar eller är det efter en persons antal spel?

... förrvirrad av ovanstående förklaringar o avskyr att byta...
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?