Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade62
Mobilspel
Pågående20 169

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Pigghaj2008-04-18 03:02
Antal inlägg: 23

Buggar
Alltså.. Betapet har funnits länge nu så jag undrar lite varför man inte fixat dom uppenbara buggar spelet har.

1. Man kan lämna ett spel innan det börjat. Tex om man inte tycker en slumpae spelplanen duger kan man lämna, lämna, lämna ändå till man får en som är fördelaktig för sig själv. Finns många som kör den taktiken för att få en "bra" spelplan och få ett par hundra poäng på en gång. Osportsligt? Javisst, men spelet borde inte tillåta detta.

2. För att lösa problem 1 kan man ju kanske lösa det här problemet som varit ett problem sen länge. Ibland när man spelar slumpad får man typ 3st 3ggr ord i rad direkt när spelet börjar. 200-0 direkt och matchen är typ slut.. bara pga otur. Om man inte hann lämna matchen innan såklart och slapp detta. Den enkla lösningen på både problem 1 och 2 är ju helt enkelt att inte placera 3ggr ord och 2ggr ord i "korset" i mitten av spelplanen. Problem solved.

3. Ofta lönar det sig att ge upp i förtid om man märker att man kommer förlora stort. INTE bra. Man ser många med massvis med avbrutna matcher som kör en här taktiken. Löjligt, men igen, spelet tillåter det. -50 eller -100 rankingpoäng så fort man ger upp. Problem solved.

vindsus862008-04-18 04:08
Antal inlägg: 3785

ibland kan det finnas andra skäl till att lämna spelet, annat än att den andre har fint upplägg. exempelvis så kan man sitta med långsam uppkoppling och sidan registrerar inte att man tryckt på ett spel föräns efter några sekunder, då spelet antingen redan försvunnit eller flyttat upp några steg i listan över nya spel. så kommer man in på fel spel och motståndaren öppnar innan man hinner reagera.
sedan så om du nu ogillar att folk lämnar spelet sådär så är det ju ingen som tvingar dig spela slump. och du skriver i punkt 2 att du ogillar att folk kan få 200 poäng på första lägget, men det är ju trots allt lika för alla. om du ogillar det så kan ju du lämna matchen innan den startat också.
visst vore det där med att inte placera en hord bonusrutor på mittersta korset en väldigt fin grej, men de allra flesta som spelar slump stannar faktiskt kvar i spelet vare sig motståndaren har bra upplägg eller ej. hela spelet i sig ger ju möjligheter till att få mycket högre poäng än man kan få i exempelvis standard, så om man nu skall ta bort bonusrutor på startfältet i slump bör man ta bort 2xord för första ordet som läggs i matchen också eftersom det faktiskt också kan vara ett fint sätt att få en liten ledning i början.
må ju låta som att 200 som startlägg är mycket värre än 30 eller så, men sedan kan ju den andra motståndaren få tillgång till en klump med bonusrutor senare i matchen på slump och då roffa åt sig 500 poäng el dylikt för något litet pluttord, medan det på standard är svårt att få över 50.
nu skrev jag lite väl mycket här kanske, men.. alltså i slump kan man ofta ta igen det när motståndaren lägger något bra i början. just eftersom det inte bara är just på första lägget man kan få massor med bonusrutor och jättemycket poäng utan under hela matchen. isf bör ju införas någon regel med att det bara får vara typ två eller tre bonusrutor per vågrät och lodrät rad på hela slumpplanen. och att de måste vara jämnt fördelade över hela raden. vilket liksom dödar konceptet med "SLUMP" lite.
'som kommentar på det sista så vore det väl fint om den som ger upp får jääättemycket minus, men dels så förstår jag inte riktigt varför. om motståndaren lämnar så får man ju själv ofta en del plus, vem fan bryr sig om motståndaren. sedan så behandlas det likadant ifall man exempelvis kopplats ner eller så. och att man kopplas ner och försvinner från spelet kan man inte hjälpa, då tycker jag det vore befängt om man fick 100 minus i rating för det. som det är nu tror jag som sagt man får avdrag, men man måste ju ändå hitta någon form av balans där.. ett passande avdrag för folk som försvinner både pga uppkopplingsproblem el dylikt, pga oväntade besök och pga att de helt enkelt gett upp. 100 minus är inte balans.

vindsus862008-04-18 04:08

oj. långt. skulle delat upp i mer tydliga paragrafer än radbyte, känns det som.

vindsus862008-04-18 04:34

f ö är det nog medvetna val och inte buggar..

Pigghaj2008-04-18 09:05

Mitt förslag att inte ha 2xOrd och 3xOrd i ett kors på slumpat löser ju helt enkelt alla problem. Finns inte ett enda bra argument för att inte ändra det.

Antingen är det ett misstag från dom som gjrot spelet, eller så är det väldigt dålig speldesign. Jag kallade det bug för att inte vara för taskig, men jag gissar som du att dom gjort det med flit, eller "inte tänkt på det" vilket är dåligt.

Det blir lotteri, och inbjuder till att folk lämnar spelet i förtid och letar "bra starter" och det finns inget positivt med det hela.

Du påstår att det skulle vara lika mycket slump om man "råkar" stöta på nåt bra ute på själva spelplanen oxå, men det låter faktiskt som du aldrig spelat "slump" om du tror menar att det är ren tur när man får flera 2xOrd och 3xOrd i rad. I spelet är det ju taktik, i början är det ENBART tur.

--

Angående att man borde få lite mer minus.. jo det ska vara balans så man inte tappar för mycket när man ofrivilligt lämnar spelet, men det är ju INTE balans nu. Man ska aldrig tjäna på att hoppa ur spelet innan det är klart. Det skapar bara irritation hos motspelaren som inte får spela klart matchen, och eftersom den som hoppar ur förlorar mindre än han/hon borde gjort så får ju vinnaren mindre plus också. Balans var helt rätt ord här. Ge oss balans isf:)

vindsus862008-04-18 19:10

pigghaj, jag vet att det enbart är tur då man får sånt upplägg i början och taktik om man får det sedan, men jag tycker folk tar fler risker och lägger upp i slump än standard och jag brukar tycka man kan ta igen dedär poängen om motståndaren lägger 200 på första.

ofta kan det vara några bonusrutor i krysset där man startar och sedan några i raderna precis ovanför/nedanför/till höger/vänster om mittekrysset så att spelare nr 2 kan plocka en del poäng, den med. om man tog bort bonusrutorna i krysset så skulle aldrig någon vilja börja, eftersom det innebär att man öppnar för bonusrutorna utanför krysset. så då skulle folk nog fortsätta avbryta, just för att slippa börja. tänkt på det?

Stepe5432008-04-18 23:38
Antal inlägg: 377

Gillar man inte hur slump är upplagt: Spela Inte Slump! Ska det vara så svårt...

PappaH2008-04-18 23:47
Antal inlägg: 1

Kanske inte är nån bugg och slump kanske ska vara så. Men då håller jag med pigghaj att man ska få minus om man avbryter oavsett när man gör det...

Pigghaj2008-04-19 01:14

"Gillar man inte hur slump är upplagt: Spela Inte Slump! Ska det vara så svårt..."

Väntade bara på det svaret. "Duger det inte så stick" så fort man kommer med ett förslag att förbättre. Hela grejjen med slump är en jättebra ide, men det går väl alltid att förbättra saker eller hur? Eller du menar att "slump" är helt enkelt fulländat på alla sätt och vis?

Vindsus: Mja.. om man ändrar kommer det nog inte bli som du säger. Man kan ju välja HUR man börjar, vill man inte "lägga upp" för nån annan brukar det alltid gå, man kan ju lägga på rätt många olika sätt så det kommer knappast blir ett problem.

blue_moon2008-04-19 09:23
Antal inlägg: 9713

Jag sökte på "fredade zoner" och fann denna gamla diskussion från 2006-01-09. Aldrig är vi nöjda......

www.betapet.se/forum...am p;page=0

vindsus862008-04-19 18:01

pigghaj, om man tar bort bonusrutor helt i mittkrysset så kommer det vara desto fler per rad på resten av spelplanen. om det då är liksom två-tre bonusrutor på raden ovanför start och två-tre på raden under och likadant åt sidorna så kommer folk inte vilja börja. de får ju bara 2xord och var man än lägger så lägger man upp för bättre läge åt motståndaren.

och som jag just läste i forumtråden som blue_moon länkade till så togs tydligen bonusrutor runt start bort och då gnällde folk också.

ta slump för vad det är. ibland får du värsta upplägget och kan plocka 2-300 på första, ibland kan motståndaren göra det. ibland sticker motståndaren då du får det upplägget och ibland får motståndaren sådana upplägg och då är du välkommen att lämna spelet också ifall motståndarens läge inte faller dig i smaken.

Bängan2008-04-19 18:35
Antal inlägg: 188

de är ju inte kul när den ena får massa poäng i början och den andra har noll. vrf ska man då få minus om man drar sej ut bara för att man vill ha en jämnare match ?

va spelar de för roll om ja ger upp i förtid , om ja har mindre poäng. då kanske man hellre startar ett nytt spel om man har haft mkt otur den gången och vill ha en chans att starta ett nytt där de går bättre. eller kört mot en astråkig person som bara fegar och sen lägger och får massa poäng .......

Pigghaj2008-04-19 19:45

Vindsus: Du fattar ju inte problemet:) Problemet är att man kan lämna spelet och inte tappa nåt innan det börjat. Så man kan hålla på så ändå till man får en spelplan man gillar. Om jag skulle få värsta upplägget i början så lämnar ju motåndaren innan jag hunnit utnyttja det. Är inte det ett dumt system när sådant lönar sig?

Många av dom som klagade när dom bytte system var väl såna som utnyttjar detta. Helt plötsligt kunde dom inte få en fördel i början och då blev det väl ett himla liv.. "rättvist spel?? No way!"

Bängan: Hehe.. du tänker inte på den du spelar mot? Tänk om det går bra för DIG då? Och din motspelare sticker i förtid, blir du inte irriterad att du inte får spela klart en match där det går bra? Du vill väl ha pluspoäng på din rating när det väl går bra för dig? Eller?

Pigghaj2008-04-19 19:48

På länken om den förra diskussionen märks ju tydligt att väldigt många gillade den "fredade zonen" medans många "sämre" spelare gillar att dom kan få 200-300 på första lägget. Dvs, spelar man med skicklighet är fredad zon bra, gillar man tur är det dåligt. Men om man gillar turspel kan man väl spela bingo eller nåt?

Om jag ville skulle jag lätt kunna få 3000+ i rating genom att vänta på "bra starter" på slump. Nu gör jag inte et för jag tycker det är löjligt.. men jag har faktiskt lite lust för att visa er alla hur kasst nuvarande system är!

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?