Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 19 986 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| barbi | 2008-05-12 19:19 | |
![]() | bilköp.. ja måste bara fråga om de är nån som vet vad som gäller när man köper en bil från privatperson? min lillasyster köpte en bil igår o fråga om det fanns nån fel på bilden och att hon inte är duktig på bilar o att hon måste köpa en bra bil fort för hon väntar sitt tredje barn:=) den va ett fel på bilden nåt som kosta 79kr o byta alltså inge fel på bilen.. sen när hon kommer hem me bilen så vissar de sig att han som hon köpte bilen av hade ljugit en massa om bilden och de skulle kosta ca 5000kr o laga bilen:( så hon ringde till han o ville lämna tillbax bilen eftersom han inte hade varit ärlig men han vägra.. så är de nån som vet vad eller om hon har några rättigheter o kunna få lämna tillbax bilen? tacksam för hjälp:=) | |
| barbi | 2008-05-12 19:20 | |
![]() | självklart ska de stå bilen o inte bilden | |
| barbi | 2008-05-12 19:20 | |
![]() | självklart ska de stå bilen o inte bilden | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-05-12 19:26 | |
![]() | Hej! Tror väl i princip att du köper bilen "i befintligt skick". Vill du vara ordentlig så ber du att få ta en provtur och åka och få den snabbinspekterad på någon verkstad. Minimivån är ju annars att du ser till att hitta en bil som är nybesiktigad. Har man gjort köp så är man ganska fast. Om det inte är uppenbara lögner som har förekommit. Det är köplagen som gäller. Men om det inte finns något kontrakt som tydliggör i vilket skick säljaren påstått att bilen var vid försäljning, så blir det ju svårt för din syster att bevisa något. m tvist skulle uppstå är bilen felaktig enligt köplagen om: den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts, säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till eller om bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta. I princip har din syster skydd av lagen alltså, men det kan bli knepigt om säljaren vägrar. Möjligen tycker jag att hon skall hitta någonting som kan hjälpa till att sätta tryck på honom, t.ex. om hon går via konsumentrådgivaren i kommuen eller så??? | |
| Ballerina | 2008-05-12 19:29 | |
![]() | Det är köplagen som gäller mellan privatpersoner. I kontraktet ska det stå att bilen är i befintligt skick, både köparen och säljaren ska besikta bilen om det blir fel på bilen så måste du kunna bevisa att köparen viste det innan han sålde bilen annars får du stå för reparationen. Du ska kolla på alla besiktningspapper och ta gärna hjärp av en peron som kan mycket om bilar :) Lycka till | |
| Username | 2008-05-12 19:33 | |
![]() | Upprätta alltid ett köpekontrakt, där kan man komma överens om återköp mm och om inte säljaren inte går med på det, köp inte den bilen. man kan också kräva att säljarre gör ett MRF-test och går han inte med på det, så köp inte bilen men i detta fallet är det ju försent med köpekontrakt och MRF-test men till nästa gång......läs på nätet där får man mängder av små tips vid bilköp | |
| Suds McDuff | 2008-05-12 19:55 | |
![]() | Det är så himla trist när såna här saker händer. Förstår mig inte på folk. | |
| tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2008-05-12 20:08 | |
![]() | Du har tyvärr svårt att hävda din rätt utan ett köpekontrakt där ni skrivit i vilket skick bilen är köpt. Finns bra kontrakt på konsumentverket att ladda ner inför framtiden. | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-05-12 20:14 | |
![]() | 1. Kolla att bilen är ok 2. Köp bilen 3. Se till att säljaren ordnar ägarbyte 4. Kör runt och var glad | |
| barbi | 2008-05-12 20:15 | |
![]() | blir så arg på min syrra ibland:( hon tror verkligen de bästa om allt o alla.. men hon hade iaf flera som hörde när han sa att de inte va nå fel på bilen o min syrra gick på de:( men de är ett stort fel som vems som helst kan se om man kan nå o bilar dock inte min syrra:( synd att hon litar så mkt på folk de här kommer att kosta henne mkt | |
| tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2008-05-12 20:17 | |
![]() | vad köte hon bilen för. | |
| Isaaac | 2008-05-12 20:18 | |
![]() | det finns RH garanti på alla bilar... | |
| barbi | 2008-05-12 20:18 | |
![]() | 4500 kanske inte mkt pengar för vissa men hon hade sparat hur länge som helst blir så arg på folk | |
| barbi | 2008-05-12 20:19 | |
![]() | rh? | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-05-12 20:19 | |
![]() | De allvarliga felen går ändå inte att se. Det finns stora servicar som du kanske inte vill börja med att göra, kolla så att eventuellt kamremsbyte är gjort, brukar vara dyrt :). Vad är det för bil du vill köpa? Hur gammal är den, kostar? Är det en sommarbil så kan du ju kolla att den startar och har fyra hjul. Mer än så är knappt lönt. | |
| tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2008-05-12 20:21 | |
![]() | rh = runt hörnet | |
| Accelerando | 2008-05-12 20:30 | |
![]() | Samla ihop några grova pojkar och gör ett återbesök vet jag. Det brukar hjälpa. Mig har ingen vågat blåsa (det finns ju alltid plats för Bockstensmannen nr 2). | |
| Isaaac | 2008-05-12 20:34 | |
![]() | hallå.... köper man bil privat är det ditt eget ansvar att se till att den funkar... | |
| Eva_M - Ej medlem längre | 2008-05-12 22:27 | |
![]() | öppet köp existerar knappast när man köper bil privat.......synd om din syster....... | |
| -bara Ann - Ej medlem längre | 2008-05-12 22:38 | |
![]() | Barbi - Varför har du bytt profilbild? | |