Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade6
Mobilspel
Pågående19 509

Forumkategorier

Användare Inlägg  
listfascist2008-05-20 09:28
Antal inlägg: 60

Folke - bedårande eller vedervärdigt??

Här kommer ett litet inlägg på temat "dagens i-landsproblem".

Jag och min man väntar vårt första barn till sommaren och vi har redan hamnat i luven på varandra angående namnval. Jag har nämligen fastnat för det bedårande - men ack så "omoderna" - namnet Folke. Min man - liksom de allra flesta i min omgivning - anser att jag drabbats av en grav tillfällig sinnesförvirring.

Jag behöver med andra ord vässa mina argument inför den stundande förlossningen. Hjälp mig ni vänliga själar som förhoppningsvis också tycker Folke är ett helt bedårande namn!! Ni andra som håller med min man kan väl komma med bättre namnförslag!

Catinka2008-05-20 09:34
Antal inlägg: 181

Folke?? näe de faller inte mig i smaken.......Några namn jag tycker är häftiga och fina är Zackarias Amadeus eller varför inte Cladius? Finns så många fina namn ju! men alla kan ju inte tycka lika. Men ni vet alltså att det e en liten påg då?

PTcruiser2008-05-20 09:36
Antal inlägg: 32

Ja, du Folke står ju inte högt i kurs hos mig. Men om ni/ du vill ha "gamla" namn så finns det många fina. Lite tips, Olle, Sixten, Alfred, Erik, Malte,Melker

Lycka till

sjutusan2008-05-20 09:38
Antal inlägg: 824

Känner bara gamla farbröder som heter folke, men varför itne ? Kan behöva en revival, Folke.

tuta2008-05-20 09:49
Antal inlägg: 770

ja känner en enda folke, o de e en livlig, glad, positiv o teatralisk typ. visserligen har han några år på nacken. men även han har nog varit bebis en gång i tiden.. ;p
så ja känner då positivt för folke.. gillar du de namnet? kör hårt! =)

Bekrija2008-05-20 10:04
Antal inlägg: 46

Klart du ska ta Folke om du vill det. Jag minns när min kompis skulle få sitt första barn. Då ville hennes kille att barnet skulle heta Edwin om det blev en pojke. Hon trodde att han drev med henne. Det blev en Edwin och nu är det ju inte alls något ovanligt namn :0)

Miraculous2008-05-20 10:13
Antal inlägg: 73

Folke är fint, lite ovanligt. Mina brorssöner heter Kanutus och Kaliktus i andra namn efter våra förfäder, så Folke funkar.....

Jamo2008-05-20 10:18
Antal inlägg: 438

Tror på att man ska hålla fast i det namnet som man kommer på först (om könet stämmer vill säga ;) ). Folke är helt ok, kanske inget jag skulle komma på men men.... :)

Guds Vrede - Ej medlem längre2008-05-20 10:19
Antal inlägg: 93

Folke är för all del fint. Men Knevert hade varit ett ännu finare namn på ungjäveln.

Pottränad - Ej medlem längre2008-05-20 10:24
Antal inlägg: 4315

Om man säger Folke jättemånga gånger kan man nästan lura sig själv att det låter lite som Fylke.
Och det är ju fint i Fylke.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-05-20 10:25
Antal inlägg: 993

VArför inte köra på ett dubbelnamn? Dubbelnamnen är klart underskattade och det finns ju massa fina kombinationer.

Henrik-Peter kanske? Eller Peter-Petter?

Det enda som är bättre än ett bra dubbelnamn är ju ett trippelnamn. Typ Peter-Petter-Pontus.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-05-20 10:33
Antal inlägg: 7605

all makt åt folke

dalslund2008-05-20 10:33
Antal inlägg: 9

Vi skall också ha barn snart. Även där råder det lite oenighet bland namnen men kan konstatera att vi är 2 som är med och bestämmer och förkastar den ena ett förslag så känns det lite onödigt att försöka övertala den andra till att det är "fint", men snart så hittar vi nog nåt som kanske passar, men vem vet när barnet kommer ut så kanske inte namnet passar ändå.

visst2008-05-20 10:33
Antal inlägg: 125

Min kompis döpte sin dotter till Svea. Jag tyckte det var fruktansvärt, stackars barn som skulle heta Svea. Idag är tösen 10 år och jag kan inte tänka mej att hon skulle ha ett annat namn, tycker att det är jättefint.
Folke är helt ok. Jag känner bara en som heter Folke, en stor o aggressiv Rottweiler =)

Imbattibile - Ej medlem längre2008-05-20 10:34
Antal inlägg: 1609

De är nog kört redan från början om en unge heter Folke

singelmalt2008-05-20 10:43
Antal inlägg: 73

Om jag hade fått hade fått en son så hade jag velat döpa ungen till Gösta, men blev skarpt nedröstad av allt och alla. Det blev en Jouline istället, så jag slapp att strida om det. Folke är ett bra namn, om än gammalmodigt, men tillika ett bra namn. Tycker att listfascist ska stå på sig!

Det där om hur man döper sina barn går det mode i, för några år sedan var Skärgårdsdoktorn på tapeten och då skulle alla flickebarn heta Wilma. Gamla namn tas med tiden tillbaka så om trettio-fyrtio år kommer alla mansungar i Göteborg återigen heta Glenn. =)

Får man fråga vad den äkta hälften tänkt sig för namn?

Svårmodig - Ej medlem längre2008-05-20 10:45
Antal inlägg: 52

En polare till mig har en hund som heter Folke.
Skulle aldrig någonsin kunna med att döpa min son till Folke, aldrig.
Men det är inte min unge det handlar om iofs, men nu fick jag sagt min mening.
Lycka till med sonen.

Gunna F - Ej medlem längre2008-05-20 10:59
Antal inlägg: 873

LoKe vore väl sötare ... sen kan man ju ta Folke som andre namnet ;)

Helena792008-05-20 11:12
Antal inlägg: 739

Jag tycker absolut Folke är ett coolt namn men man måste ju hitta ett namn som båda är överens om.. Du är ju säkert lite anti det namn han vill ha så kom på nåt nytt som ni båda gillar..

Svårmodig - Ej medlem längre2008-05-20 11:17
Antal inlägg: 52

När min son skulle födas så var jag lite mer pragmatisk...tog en almanacka och kollade alla namnsdagsnamn från första Januari och framåt. Slutade först vid 8e December...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?