Spelrum
Giraffen44
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
45
Inloggade89
Mobilspel
Pågående20 435

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lottisplotti2008-05-27 07:46
Antal inlägg: 84

Småhundsägare!! skärpning
Ofta när jag är ute och tränar med min hund, möter jag människor med mindre hundar. Jag "jobbar" med att min hund, en snauscher" ska låta bli att skälla ut andra hundar. Det fungerar urbra, tills vissa små hundar skäller och beter sig urilla.
Nu är det ju så att det är personen bakom kopplet som inte kan ha pli på sina lilla ljuvel, utan kanske tycker de att det är "gulligt" när det skäller ut stora hundar, vad vet jag.
Jag skulle i allafall vilja be er att ta samma ansvar och träna med att era små hundar inte skäller ut, gör utfall mot större hundar.

Jag bli skitarg, för min hund bli ju irriterad och vill ju inte bli utskälld så fort han är ute, när han själv inte gör ett dugg.

Vad säger ni, är det alltid de stora hundarnas ägare som ska träna sina hundar till lydnad eller gäller detta alla......

Ps säger inte att alla småhundsägare är representerade att inte träna sin hundra men många Ds

trashone - Ej medlem längre2008-05-27 07:55
Antal inlägg: 18678

Schnauzer*

ulf_ronny2008-05-27 08:07
Antal inlägg: 4

Oavsett storlek och ras ska man ha "pli" på sin hund så att att den inte skäller,hoppar eller springer fram till främmande.

emmylicious2008-05-27 08:13
Antal inlägg: 4501

Nu är det så att jag råkar ha en sån hrä småhund som blir arg, morrar och skäller och naturligtvis skäms jag för honom! Jag vill ju att han ska fortsätta gå fint bredvid mig. En del hundar går det bra med, andra sämre (värst med stora, mörka hundar av nån anledning).

Oftast brukar jag dock försöka välja en ny väg så fort att jag ser att det kommer en hund lite längre fram, för att slippa den andra hunden. Försöker jämt att säga åt honom så fort han ens börjar bete sig märkligt när vi möter hund men förgäves...

BiNo8 - Ej medlem längre2008-05-27 08:17
Antal inlägg: 3473

lottisplotti jag håller FULLSTÄNDIGT med dig. Själv har jag 2 stora Leonberger, och har på dom senaste åren fått reumatisk värk i mina armbågar och har väldigt svårt att hålla dom, dom går snällt och fint och skäller ALDRIG på andra hundar, men det blir alltid jobbigt när det kommer små hundar och skäller ut dom, och det är högt intensivt och länge

trashone - Ej medlem längre2008-05-27 08:18
Antal inlägg: 18678

Har man en hund som gillar godis kan en avledningsmanöver hjälpa.

Dvs börjar hunden skälla/morra så kasta ett godisregn. Minsta lilla hunden avviker från skällandet/morrandet skall belönas. Värt att testa ett par ggr.

Sen får jag hålla med ulf, oavsett storlek så skall man ha pli på sin hund. Men vissa småhundsägare (har dock liten oxå) gillar att reta oss med stora hundar. Mest synd om dem, ägarna alltså än om mig då om mina hundar skäller. Har man inget bättre för sig så...

zimba - Ej medlem längre2008-05-27 08:18
Antal inlägg: 2256

Kräv din hunds uppmärksamhet! Det är du som bestämmer, inte hunden.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-05-27 08:25

Man ska dock inte belöna en hund som gjort fel

Morristown - Ej medlem längre2008-05-27 08:32
Antal inlägg: 7710

Jag tycker i och för sig att man ska överväga om man ska gå ut med två stora Leonberger om man har svårt att hålla dem. Kanke läge att hitta någon som tar ut dem åt dig.

Sen är det väl ofta så att småhundsägare inte tycker det är lika viktigt att ha pli på vovven eftersom man tror att den inte kan åstadkomma så stor skada.

flassan2008-05-27 08:33
Antal inlägg: 15

Men själv har jag en liten hund som skäller när vi träffar andra hundar, det är klart att vi stör oss på det och försöker jobba bort det. Men ärligttalat så finns det andra saker jag prioriterar före det. (som att han ska gå fot, komma vid inkallning, sitt, stanna, apport osv som vi tränar på nu) Men vad menas med "stora" hundägare? Ja menar det är ju lika jobbligt för alla när hundarna skäller. Och som min hund han skäller ju oftast bara när han blir utskälld på eller om han ser något som verkar riktigt läskigt...
Iallafall.. en rätt konstig diskussion.. det är ju inte bara små hundar som skäller lixom...

ewelinapling2008-05-27 09:21
Antal inlägg: 23

Tycker det är mer ofta man ser stora hundar skälla och göra utfall mot alla typer av andra hundar, och där "storhundsägaren" sällan lyckas varken med att hålla i, få tyst på eller få sin hunds uppmärksamhet!

Men som sagt, visst finns det undantag, både bland småhundsägarna och storhundsägarna.. jag tillhör ju båda själv och jag är ett av undantagen ;) Mina hundar varken skäller eller drar i kopplet utan lyssnar på sin flockledare

BiNo8 - Ej medlem längre2008-05-27 10:53

Min erfarenhet är att det antingen är små "gläfs hundar" som jag kallar dom för, fast med kärlek givetvis:) som skäller samt schäfrar.

Minta2008-05-27 11:22
Antal inlägg: 20042

Jag tycker att det är småhundarna som skäller och gör utfall oftast. Kan det bero på att ägarna sällan låter dem leka med större hundar, ibland tar upp dem i famnen till och med för att riktigt understryka hur farliga stora hundar är?

phenningsson2008-05-27 11:26
Antal inlägg: 54

Men hur vet du att inte de också jobbar med sina hundar? du säger ju själv att du håller på att träna bort det från din hund och även om det nu går bra så har ju du också varit i deras situation, eller hur? Att hunden skäller eller gör utfall är ett jättestort problem och många tränar och tränar men det tar olika lång tid innan man lyckas komma över det. Jag har själv hund i mellanstorlek som skäller mycket vid hundmöten och det är självklart ingenting som jag är nöjd med utan det är såklart jättejobbigt och jag gör mitt bästa för att få bort det. Men fram tills dess så hjälper det ju inte med andra sura hundägare som inte kan sätta sig in i ens situation.
Och för övrigt så tycker jag också att det oftare är stora hundar som har problem vid hundmöten, håller inte alls med om att det är ett småhundproblem.

Sara0162008-05-27 11:32
Antal inlägg: 238

Jag har ju två stora hundar, och häromkring (kan ju bara tala om vad jag själv upplever) så är det oftast småhundarna som skäller (jack russels, små spetsraser och dvärgpinschers för att nämna några) när man går förbi, det lustigaste är, att när man tittar på de skällade hundarnas kroppsspråk så, om man ska tro "mannen som talar med hundar", så visar de tydligt att de är sin flocks ledare.. Det får en att fundera på om den i andra änden av kopplet bara är en "matmaskin"?

Minta2008-05-27 11:33

De stora hundarna märks kanske mer, men jag tycker ofta småhundar är skälliga och aggressiva mot andra hundar och jag undrar om inte min teori stämmer i viss grad.

En kompis som har en omplaceringshund hade problem med att hunden skällde på andra hundar den mötte. Hon prövade mycket, men när hon började med vattensprutarmetoden försvann problemet omedelbart. Hon behövde bara använda vattenflaskan två gånger. Nu har hunden verkligen fattat.

emmylicious2008-05-27 11:51
Antal inlägg: 4501

Jag ska nog gå och köpa en vattenpistol..

Minta2008-05-27 11:54

Det går också bra med en vattenflaska :-)

Ante - Ej medlem längre2008-05-27 11:55
Antal inlägg: 2

Oavsett storlek på hunden så ska man självklart ha pli på dem och de ska uppföra sig! Däremot är jag helt övertygad om att mindre hundar ofta/ibland dresseras mindre i hur de beter sig och skäller. Just för att de är små och inte gör så stor skada som en stor hund kan göra. Ganska logiskt kanske, den lilla hunden är mer "gullig/irriterande" om den går på och skäller. En stor hund är mer skräckinjagande och kanske t.o.m. farlig.. En hund som beter sig illa mot annan hund (stor som liten) stör ju dock och kan framtvinga beteenden och aggresion hos den andra hunden som egentligen är skötsam men nu blir villrådig. Så skärpning, dressera era hundar så de uppför sig oavsett storlek och ras.

Mvh /A

Minta2008-05-27 11:56

En liten petflaska t ex.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?