Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 11 |
Mobilspel
| Pågående | 19 973 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| huldo | 2008-05-28 00:08 | |
![]() | Bensinpriset En undran, hur ställer sig EGENTILIGEN svenska folket till det dyrare bensinpriset. Är vi verkligen villiga att ställa bilen för miljön? Handen på hjärtat. | |
| JaguIaren | 2008-05-28 00:09 | |
![]() | gratis bensin till folket! | |
| slivovitz - Ej medlem längre | 2008-05-28 00:43 | |
![]() | och gratis diesel + sänk skatten på diesel bilar | |
| emman | 2008-05-28 00:50 | |
![]() | Jag är verkligen inte villig att ställa bilen för miljön. Vi har ju just betalat surt förvärvade krkr för att få den körduglig. Dessutom är jag ofattbart lat | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-05-28 00:55 | |
![]() | Aldrig i livet att jag offrar min bekvämlighet för miljömyter som sprids i folkmordssyfte. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-05-28 01:03 | |
![]() | Menar du att det inte ens finns ett ozonhål som höjer cancerrisken? Jag är ej påläst, bara undrar. Det borde ju vara en ganska lättbevisad grej, tycker man. | |
| Devil_Star | 2008-05-28 01:08 | |
![]() | Personligen tycker jag bensinpriset är för hög. Men jag har också överseende med miljön och tycker nånting borde göras. Men jag tycker att systemet om att vi ska svenska folket ska ta smällen, är fel. Jag tycker att politkerna borde tänka om och se till att bilindustrin jobbar snabbare att utveckla en ny motor och sedan att man låter folk, forskare att komma fram till nån drivmedel som är bra för miljön. För det som är nu, som jag tycker. Så kan man nästan jämföra, om en person blir nedslagen och polisen kommer på plats och straffar den som redan är nedslagen och ignorerar våldsmannen. Eller att en person ramlar och bryter benet och ambulansen kommer till plats, men den skadade personen får gå till sjukhuset för att få hjälp. För så ser jag bilden med bensinen. Den som inte tjänar så bra, men måste ha bil, har snart inte råd att jobba. Det tycker jag är helt fel. Samma är det med Färdtjänsten här i stan, ska man åka färdtjänst till en mataffär och hem igen, får den som åker färdtjänst betala nästan 100 kr/t-o-r för att handla lite och dom som har färdtjänst har oftast inte nån bra inkomst. Så det är smärtsamt för den gamling/handikappade. Nåt måste göras | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-05-28 01:13 | |
![]() | Nattravn, ozonhålet har inte väl inte med biltrafik att göra? | |
| slivovitz - Ej medlem längre | 2008-05-28 01:29 | |
![]() | vi skaffade en passat (diesel) för flera år sen för att sambon pendlar ca 20 mil om dagen, då tjänade vi på de men nu kan man fan skaffa en bensinare. vi betalar nästan 7000/år i skatt plus sviiindyr diesel :(( | |
| Teppy | 2008-05-28 01:55 | |
![]() | är väl bara betala och vara glad om man vill köra, annars ställ bilen och sluta gnäll om priset är för högt? | |
| slivovitz - Ej medlem längre | 2008-05-28 01:59 | |
![]() | vi skiter inte pengar annars hade vi ställt bilen och tagit taxi | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-05-28 02:42 | |
![]() | ordvältaren: Trodde det var en del av växthuseffektproblemet att bilarna puttrar ut koldioxid som bland annat pajar ozonet, men det kanske bara är jag som rört till det? För övrigt måste jag ju passa på och fråga om det inte är lite av din lätja som hittas i fet-tråden som gör att du inte vill dumpa bilen? ;) | |
| Devil_Star | 2008-05-28 02:51 | |
![]() | Men för vissa kan det vara svårt att bara ställa bilen. Om man inte kan Cykla långt och inte heller prommenera. Att ta Taxi är dyrt, busshållsplatsen ligger förlångt, trots att man bor i stan. Färdtjänst kostar skjortan det med. Det finns folk som har sånt hinder också. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-05-28 02:54 | |
![]() | Om man är i behov av färdtjänst låter det inte som man bör sitta bakom ratten. | |
| slivovitz - Ej medlem längre | 2008-05-28 02:58 | |
![]() | Håller med dej devil. Plus att man kanske har en familj och storhandlar, skjutsar barn osv alla bor inte två meter från affär lr allt annat och behöver bilen för att pendla till jobbet för att inte bussar lr tåg passar när man har dryga 10 mil till jobb o hem | |
| TopBanana | 2008-05-28 08:24 | |
![]() | Bor utomlands; och regeringen bestämde sig för att höja alla statligt anställdas löner med 25%; och för att finansiera detta, höjde de bensinpriset med 30%. I och för sig kostar bensinen fortfarande mindre än 2 kronor litern; men hur ska de stackars statligt anställda ha råd? | |
| Eken_70 | 2008-05-28 08:27 | |
![]() | Jag ställer bilen och tar motorcykeln istället, den drar mindre bensin... Jag slutar gärna förbruka bensin för miljöns skull, men då vill jag ha ett alternativ innan. Som samhället ser ut idag så är det ju väldigt obekvämt att inte ha bil. | |
| perstr | 2008-05-28 08:44 | |
![]() | Stockholms kollektivtrafik klarar sig inte utan bilen. Bilen klarar sig inte utan kollektivtrafiken. Nuläget bygger på att de som åker bil gör just det. Om alla som tog bilen ställde den och åkte buss/t-bana så skulle kollektivtrafiken haverera. När trycket på kollektivtrafiken ökar så höjer man priset för att begränsa tillflödet av nya resenärer. Flyttar tillbaka dem till cyckel/bil helt enkelt. På morgonen är bussarna fulla. Fler bussar hjälper inte därför att bussterminalerna är fulla. Bygga ut den hjälper inte för att t-baneperongen är full ... och tågen också för den delen. Tågen kan inte köra tätare trafik då det redan idag är kö med tåg i tunneln. Ponera att vi trycker in fler folk i bussarna ... där är idag kvavt, svettigt och obehagligt. Förkylningar går som en lavin genom bussen. Samhällskostnaden måste rimligen överstiga vinsten av ett trängselförsök. Säkert ett storstadsfenomen. Men man löser inte problem vid skrivbordet, ut i kollektiven med er politiker. Sätt styrande ministrar i rusningstrafiken varje morgon så kommer nog förslagen att se annorlunda ut. Fram tills dess så får vi nog leva i detta experiment. Höj priset på månadskorten när trycket ökar (för att inte få fler trafikanter än systemet klarar). Höj trängselavgiften för bilar när trycket ökar (inte för att få färre bilar ... för att inte få fler). Så länge som vi bygger på bredden så måste folk förflytta sig långa sträckor. Bygger vi på höjden så slipper vi många transporter. | |
| tuta | 2008-05-28 09:07 | |
![]() | ja skulle nog byta bilen mot komunalt om ja kunde.. men eftersom ja först måste skjutsa ungarna ett par mil till dagis för att sen åka 5-6 mil åt motsatt håll räcker inte tiden till. dagis öppnar inte förens 6.15 o ja börjar 7.. o för att hinna till dagis till 6.15 e de buss+pendel+buss o de betyder att vi måste gå hemmifrån strax efter 5... dvs vakna 4 för att ungarna ska hinna med frukost o påklädning o en rask promenad till första bussen... o fast vi skulle vara snabba som blixten så skulle ja bli minst en kvart (o de utan några förseningar i kollektivtrafiken) sen till jobbet varje gång då bussar o tåg inte tajmar på vägen tillbaka... så fast ja bor i stockholms området måste ja ha bil för att kunna pussla ihop vardagen... o klart de svider att tanka tank efter tank med dessa priser... de går ju några stycken om månaden ändå... så som ja sa innan.. kunde ja så skulle ja lätt skippa bilen... | |
| listfascist | 2008-05-28 09:37 | |
![]() | ....på tal om dagens i-landsproblem....*hmpf* | |