Spelrum
Giraffen9
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade11
Mobilspel
Pågående19 973

Forumkategorier

Användare Inlägg  
emmsahn2008-05-28 17:33
Antal inlägg: 127

HJÄLP!
Jag håller på med ett arbete om trafficking. Jag skulle behöva hjälp med att se vad folk kan om det. Så vore snällt om ni kunde svara på frågor. Också om ni är man eller kvinna, och ålder.

1. Vad är trafficking?
2. Hur många barn utsätts för det årligen i världen?
3. I Sverige?
4. Vad kan göras?

Tack på förhand!
Emma

Ballerina2008-05-28 17:42
Antal inlägg: 1726

Hur ska du skriva att du har fått reda på informationen? Nån på betapet sa det =) Googla lite istället.

emmsahn2008-05-28 17:43

Jag kan svaren. Meningen är att jag vill veta hur andras kunskap om trafficking är.. Kanske var lite otydlig..

Ballerina2008-05-28 17:46

emms

ok, jag hörde av en politiker att sexslavhandeln är större idag än vad slavhandeln mellan afrika och usa var under den värsta perioden. Vet inte vad hon hade fått det ifrån och om det är sant.

Silverin - Ej medlem längre2008-05-28 17:48
Antal inlägg: 1760

Ballerina, om jag uppfattat det rätt så ska emmsahn göra en enkät som sen ska redovisas...(?)

emmsahn:

1 Människohandel inom sex
2. System overload = närmare en miljon?
3. Enligt boken Box 21 (Hellström&Roslund) ca 1000/år
4. Sorgligt lite i slutänden.

/Silverin = Tant

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-28 17:48
Antal inlägg: 2483

1. Det är ingen som vet vad ordet betyder, det tycks ändra innebörd beroende på vem som använder det. Det är starkt politiserat och används oftast för att utmåla män eller olika länder som monster eller ondskans axelmakter. Det är också ett bra ord för att främja rasism och främlingsfientlighet.
2. Det beror helt på vem man frågar, siffrorna varierar mellan ett par tusen om året till hundra miljarders miljoner oskyldiga kvinnor som aldrig gjort nåt ont och som egentligen kunde blivit läkare om de bara fått en chans, men tyvärr har männens sataniska sammansvärjning ( (c) Eva Lundgren) slagit klorna i dem.
3. Det beror på om man frågar polisen eller kvinnojourer, se föregående svar.
4. Man kan börja diskutera problemet utifrån ett nyktert och avpolitiserat perspektiv, första steget borde rimligtvis vara att utbilda diskussionsdeltagarna en smula, lämpligast genom att låta dem besöka de länder som oftast råkar ut för mest våldsamma anklagelser. Bäst utgångspunkt vore nog att skicka kvinnojourerna på weekendresa till Moldavien och Albanien.

emmsahn2008-05-28 17:51

Det skulle inte förvåna mig om det var sant. efter det här arbetet är jag nästan chockad över hur stort problemet är. Folk måste förstå problemet.. Trafficking är det tredje största brottsligheten i världen..

Det största problemet är egentligen förfrågan, och inte efterfrågan. Lägger man ned energi på dem kommer det att minska drastiskt. Eftersom så länge det finns köpare, lika länge kommer trafficking att pågå.

Silverin - Ej medlem längre2008-05-28 17:53

emmsahn, prositution är världens äldsta yrke o det kommer alltid finnas köpare.

Silverin - Ej medlem längre2008-05-28 17:54

så trycker vi in ett litet t där också... :-)

Knevertism - Ej medlem längre2008-05-28 18:00
Antal inlägg: 1032

Jag var på en utställning om trafficking på världskulturmuseumet i Göteborg. Så om du bor nära här så kan du åka dit och ta dig en titt. Kanske hjälper dig med ditt arbete.

Ballerina2008-05-28 18:03

Kan varmt rekomendera filmen "Trade" fruktansvärt gripande :/

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-28 18:08

Det är viktigt att nämna att Trafficking är våldsamt överdrivet i den svenska debatten och som tidigare nämnts starkt politiserad. Här är ett relativt sakligt repotage från SVT:
youtube.com/watch?v=...3g JFtXjysY

-bara Ann - Ej medlem längre2008-05-28 18:45
Antal inlägg: 1029

1. Det stavas nog inte Trafficking.
2. Vet inte, men antagligen fler än vuxna i alla fall.
3. Färre än in fråga 2, betydligt färre.
4. Inför åldersgräns.

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-28 18:49

Det stavas Trafficking www.trafficking.nu/s...ar t_se.htm
Jag kan rekommendera filmen Rädda Willy för de som känner för att lipa över fiktiva berättelser. Den slutar till skillnad från många andra sagor lyckligt.

Knevertism - Ej medlem längre2008-05-28 18:49
Antal inlägg: 1032

Hur stavas trafficking menar du då?

-bara Ann - Ej medlem längre2008-05-28 18:54
Antal inlägg: 1029

Jag sa att det NOG inte stavas trafficking, jag visste inte säkert.

Nu däremot tror jag mer på det. Jag tyckte det såg dumt ut bara, ett låneord som troligtvis skulle få behålla sin engelska stavning, med enkelt C.

Jag ber om ursäkt om någon känner sig kränkt p g a mitt inlägg.

Då går jag och Traffickingar någon annanstans.

emmsahn2008-05-29 13:52

bara Ann! det är fler barn än vuxna som utsätts..

dr indianJAN - Ej medlem längre2008-05-29 14:16
Antal inlägg: 72

Bra att ni gör läxorna åt barnen så dem inte lär sig nåt.

emmsahn2008-05-29 14:25

men vem är det som gör läxa åt nån ? jag skulle göra en enkät undersökning.. och så svårt var det inte att förstå hur jag mena !

p0kker2008-05-29 15:35
Antal inlägg: 1

nej. det är väl sant. det är inte så svårt att fatta vad du menar. men jag undrar lite varför du frågar, för det är inte en vidare vetenskaplig metod du använder dig av. du vet inte alls vem som svarar på dina frågor och det blir svårt att använda svaren i något arbete om du inte noga poängterar att dina redovisade svar inte är ur någon demografisk urvalsgrupp. om du däremot bara frågar för att du är intresserad eller för att få folk att fundera över det här så är det ju en annan sak.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?