Spelrum
Giraffen28
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade40
Mobilspel
Pågående19 000

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Vega52008-06-01 21:50
Antal inlägg: 209

Har du en Prius?
Jag och frugan funderar på en ny bil. Att välja en miljövänlig känns helt självklart och mycket lutar åt en Prius. Så jag vill helt enkelt veta vad ni har för erfarenheter av bilen, för- och nackdelar osv. All info mottages tacksamt!

tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2008-06-01 22:09
Antal inlägg: 2979

Nackdelar:
Kan ej ha dragkrok
Nästan inget lastutrymme
Drar rätt mycket brönsle
Fördelar:
Lågt förmånsvärde
Bra kvalitet
Otroligt tyst vid låg hastighet

Morristown - Ej medlem längre2008-06-01 22:12
Antal inlägg: 7710

Ful

Dålig sikt bakåt

Trång i passagerarsätet

tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2008-06-01 22:13

ful javisst men roligt mycket knappar inuti

mamman - Ej medlem längre2008-06-01 22:14
Antal inlägg: 6379

Verkar inte vara en bil med många fördelar...
Vet inget om den, men läser gärna då vi funderar på bilbyte

Morristown - Ej medlem längre2008-06-01 22:18
Antal inlägg: 7710

Jävligt dyr å köpa dessutom

Ta en Focus istället

Peddape2008-06-01 22:19
Antal inlägg: 647

Ingen som är sugen på en volvo 940? Vit och i ganska gott skick. Mor och Fars gamla, jag har kört den två år nu men känner att jag är för cool för den.
Fördelar. Stor och Volvo
Nackdelar. Smådyr i drift

tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2008-06-01 22:19

Focus har ju sämst serviceintervaller och dålig andrahandsvärde...
Prius är en billig bil att äga med bra andrahandsvärden men ack så tråkig att köra.
Som tjänstebil helt fantastiskt lågt pris.

mamman - Ej medlem längre2008-06-01 22:25
Antal inlägg: 6379

Hade en gammal Toyota Corolla!
Bensinsnål som attan och startade i alla lägen (-30 utan motorvärmare etc). Gillade bilne, men familjen växte och eftersom jag anser att ALLA ska sitta i trepunktsbälte, fanns inget annat att göra än att byta....

ordvältaren - Ej medlem längre2008-06-01 22:29
Antal inlägg: 2483

Priusen är väl iofs inte särskilt körglad...

y not2008-06-01 22:31
Antal inlägg: 9014

Far väl

ordvältaren - Ej medlem längre2008-06-01 22:32
Antal inlägg: 2483

y not, sånt är fullständigt livsfarligt att skriva nuförtiden :)

Vega52008-06-02 16:10

Ah, tack för kloka tankar. Att den är ful känns oväsentligt faktiskt, samma sak med att den är tråkig att köra. Jag är inte så glad i att köra ändå - så hur mycket mer tråkigt kan det bli liksom :) Focus är väl en etanolbil om jag inte minns fel? Borde ju i så fall vara ett sämre miljöval.

Jag har fattat att de är dyra att köpa nya Priusarna, men å andra sidan bor jag mitt i Stockholm vilket betyder gratisboendeparkering (600 spänn i månaden) och inga tullavgifter.

Tzarraz - detta med att den drar mycket bränsle, vad betyder det i sammanhanget? Jag har fattat det som att den går på el upp till 50 km/h och sedan på bensin. Men vad drar den då vid vanlig körning? Vi kör både i stan men också till landet och då blir det ju en del landsvägskörning.

vindsus862008-06-02 16:15
Antal inlägg: 3785

köp en av ratan tatas tata nano!

katalias - Ej medlem längre2008-06-02 16:48
Antal inlägg: 2032

tsarraz, drar rätt mycket bränsle? Vintertid drar min Prius 0,53 liter/mil, och nu på sommaren bara 0,46. För en bil i den här storleksklassen är det jävligt låg bränsleförbrukning, tycker jag. Och vadå "nästan inget lastutrymme"?? Jag tycker skuffen är väldigt väl tilltagen, plus alla små lådor och förvaringsutrymmen, bland annat det dubbla handskfacket och mugghållarna. Hur bra som helst.

Baksätesutrymmet är inte så himla bra, däremot sitter man fantastisk bekvämt i framsätet. Och Priusen är visst rolig att köra, bara man vänjer sig av med att växla manuellt. Men den har en fin kick i exempelvis omkörningar så någon trög sköldpadda är den inte.

Inne i stan, när man kör under 50 knyck, kan man välja elläge, vilket innebär att så länge batteriet räcker så drar den ingen bensin alls. Det är under landsvägskörning som Priusen dricker mest bensin, men jämfört med andra bilar i samma storleksklass är det fortfarande snålt.

Toyotas kvalitetsgaranti täcker väldigt mycket och är något jag varmt rekommenderar. Även om Prius kan kännas dyr i inköp så kom ihåg detta med skattebefrielsen. Jag har tre år kvar innan jag kommer betala någon skatt, och sen blir det bara 500 kr/år.

Jag har alltid varit någon av en rallywannabe bakom ratten, älskar att köra. Och sedan jag köpte min Prius tycker jag fortfarande att det är jättekul att köra, men av andra anledningar. Den är mjuk och skön! Och satan vad bekvämt att slippa växla.

Innan jag köpte den var den atuomatiska växellådan det jag tyckte var sämst med den, men nu har jag helt ändrat mig. Superskönt med automat.

Den enda riktiga nackdelen är att den inte kan användas som dragbil. Någon dragkrok är alltså inte att tänka på. Plus att långbenta inte kommer att trivas i baksätet.

Annars är det här utan tvekan den bästa, skönaste och roligaste bil jag någonsin ägt.

Vega52008-06-02 21:29

katalias - du borde bli bilförsäljare! jag är såld :)

levakdörB2008-06-02 21:33
Antal inlägg: 1471

iofs behöver man inte någon bil stockholm senast jag gjorde en behovsanalys. y not. är du lite lite drastisk nu?

E Solu - Ej medlem längre2008-06-02 21:41
Antal inlägg: 4715

Jag håller med Vega5. Blir lite sugen på att köpa en Prius och sticka ut på en väldfärd i trakten.

MissT2008-06-02 21:55
Antal inlägg: 1110

Honda har ju en skitsnygg eko bil. Den är dessutom riktigt riktigt snygg och bekväm! www.civic.se/hybrid/

katalias - Ej medlem längre2008-06-02 23:50
Antal inlägg: 2032

MissT, jag tycker också att Civicen är snygg, men det som fick mig att välja Prius (som är en aning dyrare i inköp) är skattebefrielsen, testerna i säkerhet och Toyotas kvalitetsgaranti (som gäller i tio år om man köper och servar bilen hos aukt. handlare).

Vega5, jag kan tala mig väldigt varm om Prius men det handlar helt och hållet om vad ni ska ha bilen till. Min sambo kör en gammal dieselpickup som är ungefär lika bränslesnål som min Prius och i förlängningen minst lika miljövänlig. Han har den varje dag på småvägar, grusvägar och för att köra saker hit och dit. Jag har min Prius också varje dag (pendlar till jobbet) plus att vi använder den till längre resor. Skillnaden i inköpspris är ju astronomisk men vi vill ha en bil med rejäl komfort och då blev det en dyr en. Men vi älskar den ändå... :) Lycka till med inköpet!

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?