Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 58 |
Mobilspel
| Pågående | 18 787 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stormig | 2008-06-13 12:55 | |
![]() | Koh samui.. Lite nyfiken bara, nån som varit på koh samui och vill berätta lite? Vart det är bäst att bo och vad man inte får missa osv.. ska dit i september och kan inte tänka på annat? | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-06-13 13:07 | |
![]() | Jag har varit där två gånger, och tycker att det är bäst att ta det som det kommer. Det finns ju massor att välja på, och jag minns inte vad de ställena vi bodde på hette ens. Man möter människor där och som har senaste nytt vad gäller rekommendationer. Andra tips som du inte bett om men som jag ger iallafall: Ha så lite packning som möjligt, kläder går att tvätta lite varstans på tvätterier för billig peng och det är ju VARMT och därför onödigt att släpa på överflödig packning. Fyra ombyten räcker långt och man hittar alltid annat där man kanske vill köpa och ha på sig. Och det går alltid att handla där också om man skulle ha glömt något. Nä, ta det lugnt och res lätt. : ) Det är mitt absolut bästa tips. Glöm inte solglasögonen bara. En grej som var skön att ha med sig som jag köpte hemifrån var en tvål som heter "IS" från hälsokosten. Superskön och svalkande! | |
| stormig | 2008-06-13 13:10 | |
![]() | Aha det var ett bra tipd.. Det där med lätt packning funkade förut när man reste utan barn, men nu.. Ojojoj, med två rätt små barn så känns den inte lika lätt längre.. Men men, det får gå.. Värst är väl att släpa på flytvästar, vi fick tips om att ta med det till barnen och de tar ju en himla plats.. Men känns rätt viktigt! Ska kolla efter tvålen.. Planen nu är att ev hyra ett eget hus på Bop hut stranden en vecka och sen ta några nätter på koh phangang för att avsluta med ca två nätter i phuket (flyget gär därifrån) och så vill vi hinna med phuket fantasea, känns superkul att planera! | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-06-13 13:44 | |
![]() | Aha, nej den erfarenheten har jag ju inte gjort än... : ) resa med barn. Men att bara ta med det nödvändiga är väl ändå alltid ett tips, desto mindre sånt att behöva bry sig om desto lättare flyter allt på. Men allt "det nödvändiga" verkar ju kunna bli en hel del om man har två barn iaf! Har du någon fet reseguide för Thailand? En sådan kan verkligen vara användbar och inspirerande. Vad gäller koh pangan så kan jag INTE rekommendera fullmoon-partyt, sunkigare skit får man leta efter. Massor med skräp i havet, en hel del överflödande alkohol och så musiken som tar ut varandra för att de olika högtalarna ligger alldeles för nära. Kaos. Men reser man med två barn så är det väl överhuvudtaget ingen plan att besöka det där, men jag ville skriva om det ändå. Vad är phuket fantasea, nåt äventyrsbad eller? | |
| zmiley | 2008-06-13 13:48 | |
![]() | Vet inget om Samui men jag har ett par fina tips för de sista nätterna på phuket. I Nai Yiang bor ni billigt på nåt av småhotellen ca. 1km. från stranden. Hotellpersonalen hjälper till att ordna taxi eller skjutsar er i sina bilar. Fördelen med Nai Yiang är att det tar 3 minuter med bil till flygplatsen. På Nai Yiang beach ligger restaurangerna direkt på stranden. Alla har bra mat. 5-6 km. söderut ligger Nai Thon beach, en paradisstrand som inte många hittar till. I den södra ändan av stranden ligger en liten restaurang som har svinbra curry. En av servitriserna/döttrarna är dövstum och väldigt blyg, men om man ler och tackar när hon serverar spricker hon upp i ett härligt leende. Fantasea är en helkväll och det är vettigt att sova middag innan man åker dit. Tänk på att ljudnivån stundtals är ganska hög om ni har små barn. | |
| zmiley | 2008-06-13 13:49 | |
![]() | www.phuket-fantasea.com/ | |
| stormig | 2008-06-13 13:57 | |
![]() | Barnen är 3½ och 6 år, tror du man behöver öronproppar då? Vi var ju där bara jag och sambon men det var ju å andra sidan eh typ 8 år sen.. Så jag minns det ju inte i detalj.. Minns att vi fick hålla i en tigerunge och maat den med nappflaska och att man satt i en stor sal och artister hoppade runt i trapetser i taket.. Ska kolla upp hotellen i phuket, nära flygplatsen låter bra.. Ang Full moon partyt, det är en 14 och då vill vi inte vara där, men tror duGariam, att det börjat lugna ner sig om man åker dit den 16:e? Vi skulle isåfall också bo en bit ifrån själva partystranden om jag fattat allt rätt, leela heter stranden.. | |
| zmiley | 2008-06-13 14:03 | |
![]() | Det är jättestort och vad jag förstår finns det flera olika shower. Vet egentligen inte om det är så farligt men det är väl inte fel att ha med proppar ändå. | |
| Hektor | 2008-06-13 14:27 | |
![]() | Vi var på Koh Samui 2004 och bodde fint vid stranden på öns norra sida (Bophut). Där var det då mindre turister än i Chaweng som vi besökte. Chaweng har långgrund strand och Bophut-stranden är inte alls långgrund, men med betydligt färre försäljare (då i a f). Vi gjorde inga båtutflykter från Koh Samui (som från Phuket-orterna och f f a Krabi) så jag hade aldrig besvärat mig med att ta med flytvästar, men det är nog en smak-sak. Vi var på Koh Samui under en "Fullmoon-party-period", men det märktes inte alls av. Det beror nog helt på var man väljer att bo. Vad jag gillade med Koh Samui var att det var en charmig liten ö med en cool flygplats - inte direkt någon stor hangarbyggnad om man säger så :-) Dessutom var det inte lika mycket turister som på Phuket-orterna (de flesta). Det fanns mängder med fina och billiga spa-anläggningar som jag spenderade en hel del tid på. | |
| Hektor | 2008-06-13 14:30 | |
![]() | Glömde - sevärdheter är bl a Gyllene Buddhan, lite vattenfall (ser man lätt via en ö-tur) och "Grandma and Grandpa-rocks" (också ö-tur) - inte så mycket sevärdheter att tala om även om Buddhan är imponerande (dock ingenting jämfört med tempelområdena i Bangkok). Vi var där för den goda maten, lugnet och bad förstås! Shopping finns i Chaweng - det gamla vanliga "krafset". Vi sydde upp lite kläder i Fishermans Village som ligger vid Bophut-stranden. Där fanns lite affärer och en hel del bra restauranger. | |
| stormig | 2008-06-13 14:53 | |
![]() | Vi har tittat på ett privat hus som vi funderar på att hyra vid bophut stranden, men så fick jag höra av en tjej att vatnnet varit väldigt skitigt vid den stranden då de varit där.. Men jag antar att det även är väldigt beroende på hur det blåser osv på hur vattnet är.. jag tror att vi kommer göra några små dagsutflykter med båt och ev åka över till koh phangang så flytväst blir nog ett måste.. | |
| Baxz | 2008-06-13 15:56 | |
![]() | phuket är det 90%svenskar, det rekomenderar jag inte. Finns några mysiga bungalows på samui, tror hotellet heter matlang resort. :) res med ryggsäckar om ni ska åka runt inte resväskor | |
| zmiley | 2008-06-13 16:07 | |
![]() | Utan att ha varit där gissar jag att även koh samui och systeröarna runtomkring är målet för en och annan svensson. Fördelen jag ser med Phuket är att det är stort, och med lite fantasi och jävlaranamma är det ganska enkelt att hitta både stränder och butiker som inte är nerlusade med svenskar eller övriga "faranger" heller. T.ex. finns det i mangrovedeltat på Phukets östra sida, norr om Phuket town ett antal jädrigt fräcka fiskrestauranger byggda på flottar. där äter man sittande på golvet efter att man valt sin (då levande) mat ur de nätkassar som ligger nedsänkta här och där. Det är inte helt ovanligt att restaurangfamiljen bjuder på nåt extra i glädjen över att få vithyade besökare. Dessutom har man inte två prislistor som i turisttätare områden, utan här betalar alla thaipris vilket kan innebära 8-10 olika rätter med minst lika många öl för omkring 1000 Baht. | |
| stormig | 2008-06-13 17:09 | |
![]() | Det låter ju jäkligt underbart att hitta såna där små guldställen.. MEN, nu kommer nojjiga mamman in, är det lika safe att äta på såna små ställen som på de stora, om man nu tänkermagsjuke risk?? Alltså, maten är ju purfärsk men de lär ju inte ha samma omsättning som de lite mer besökta ställena? Är det svårt att hitta dessa små fiskresturanger? | |
| elPatron - Ej medlem längre | 2008-06-13 17:14 | |
![]() | du ska bo chaweng eller lamai beach, dom e bäst. har varit där själv. | |
| Knevertism - Ej medlem längre | 2008-06-13 17:18 | |
![]() | Är det för tidigt att dra ett tsunamiskämt? | |
| zmiley | 2008-06-13 17:21 | |
![]() | Som Magnus uggla skrev i sin blogg: Här kommer jag med värsta nojan, borstar tänderna i flaskvatten, äter inget från gatan och spritar hela mig efter toalettbesök. Övriga familjen frossar i grillspett och bananpannkakor och svinar i största allmänhet, och vem är det som får montesumas hämnd? Alltså: Ha med er koltabletter, köp immodium på närmaste pharmacy och tänk inte mer på det förrän det är dags. Gatumaten och maten på småställena är alltid billigast och nästan alltid godast!! Vi hade inhemskt sällskap som visade vägen så jag måste erkänna att jag antagligen inte hittar dit igen. Jag minns att longtailbåten körde ut oss från en brygga vid ett ganska stort musselkokeri som i sin tur låg intill en räkodling. Jag misstänker att man kan få en kunnig chaufför att köra dit. | |
| MissT | 2008-06-13 19:14 | |
![]() | Jag har rest runt i Thailand många gånger. Jag skulle inte besöka Koh Phangan med små barn. Det är en underbart vacker ö och det är egetligen bara Had Rin stranden som är livlig och allrehelst då under half och full moon partyn. Det som får mig att tveka att åka med barn är de enormt dåliga vägarna och livsfarliga chaufförerna. Måga olyckor och det finns ju inte barnstolar i en tuk tuk precis. Rekommenderar istället Koh Tao som ligger lite bortanför Koh Phangan. Me reser man med barn så tycker jag att Phuket är det bästa resmålet. Vill man bo bekvämt på Koh Samui så skulle jag säga Chaweng eller Lamai, även om det är de mest utbyggda stränderna så har man allt inom väldigt bra avstånd. Har besökt måga djurparker i Phuket och på Samui och måste också berätta at det ofta är skitiga och djuren lever under gräsliga förhållanden. Försök låta bli att besöka zoo. Kan rekommendera minigolfen Dino Land mellan Karon och Kata i Phuket. Det brukar barnen älska. De brukar också ha en liten elefant utanför som man får klappa. Ha en underbar resa! | |
| MissT | 2008-06-13 19:16 | |
![]() | www.resdagboken.se/D...er Id=40427 Här kan du läsa om en av mina resor och kolla på bilder, då ser du också vad jag menar med vägarna på Koh Phangan. | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-06-13 19:44 | |
![]() | Koh Tao rekommenderar jag också framför Koh Pangan, definitivt! Fast det finns ju lugna ställen på Koh Pangan också, även under half- och fulmoonpartyna. Jag hade bland min mest lugna reseperiod när jag bodde där; läste böcker i hängmattan dagarna i ända. Men Koh Tao är väl mindre i size och består mer av dykare än av partyprissar om man ska hårddra det lite. | |