Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 44 |
| Inloggade | 91 |
Mobilspel
| Pågående | 19 806 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| jeehunmoon | 2008-06-18 18:19 | |
![]() | Män i toppen Kontroversiellt uttalande måhända men jag menar på att män inom såväl "mansområden" som "kvinnoområden" dominerar toppen. Utesluter då de fysiska självklara områdena samt just chefspositioner eftersom det till större del beror på näringslivsklimatet etc. Har jag fel, eller är det inte så att män även dominerar "kvinnoområden"? Först tänker jag på modedesigners av "top notch"-märkena, får för mig att de flesta där är män. Om jag har rätt, varför är det på detta viset? | |
| MimmL - Ej medlem längre | 2008-06-18 18:29 | |
![]() | vet inte männen är kanske inne oftare | |
| gnill | 2008-06-18 21:24 | |
![]() | madeleine nivert sa nåt bra för ett tag sen, nåt i stil med "jämställdhet det har vi först när det finns lika många medelmåttiga kvinnor som män i ledande positioner" | |
| jeehunmoon | 2008-06-19 17:10 | |
![]() | När jag tänker på kockar och frisörer tror jag detsamma stämmer in där, att män dominerar toppen men jag kanske gör ett felaktigt antagande. Vad Nivert sagt låter onekligen kul även om det inte är något som särskilt gäller för ledande positioner. Det finns alldeles för mycket inkompetens på alla plan i arbetslivet i min mening. Kom inte ihåg vem som sa det och inte heller den exakta frasen men ungefär såhär sas det i företagssammanhang: Den som slutar att befordras gör ett undermåligt jobb med sina nuvarande uppgifter. Men jag tycker att frånsett arbetsmarknaden i sig med mansdominansen i ledande positioner, bör det inte finnas några hinder för kvinnor att komma fram när det gäller egenföretagare och frilansare. Alltså, hur kommer det sig att kvinnor inte dominerar toppen av en del möjliga "kvinnoområden" där det är just egenföretagande, entrepenörsskap och frilansande? | |
| Dr_Martini | 2008-06-19 17:11 | |
![]() | Jag trodde det skulle vara en tråd om fina män, då hadejag nominerat mig själv. | |
| Teppy | 2008-06-19 18:58 | |
![]() | de bästa frisörerna och designers är män.. även kockar | |
| Uffetuffe | 2008-06-19 19:04 | |
![]() | Bara att inse,,,vi män är bättre ;-) | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-06-19 19:05 | |
![]() | Det kan väl möjligtvis bero på att kvinnor väljer både frivilligt och ofrivilligt att inte satsa på karriär utan barn? Man prioriterar väl olika av olika orsaker. | |
| Uffetuffe | 2008-06-19 19:06 | |
![]() | Kollar bara på Göran Kropp...en kille på toppen | |
| sejmårr | 2008-06-19 19:10 | |
![]() | Men visst är det så att kvinnor stöttar sina män, vilket gör att män kan ägna sig totalt åt det de är bra på. Kvinnor splittrar sig själva - även om man har TALANG inom ett område och skulle kunna nå toppen så "måste" man städa klart, diska först, se till att barnen är mätta, ge sin man utrymme att göra karriär... och sen är det stökigt igen... | |
| Teppy | 2008-06-19 19:18 | |
![]() | Bakom varje mans framgång döljer sig en kvinna. | |
| sejmårr | 2008-06-19 19:24 | |
![]() | Ja, och tyvärr är kanske inte män lika stöttande... Eller ens behöver vara det, eller ens kommer på tanken att behöva vara det. Relationer mellan kvinnor och män innehåller mer än det som möter ögat. Det är väl därför kvinnors insatser inte märks (av män som bestämmer och styr) och det är därför lönerna hålls nere och - bara män når spetspositioner, även inom "kvinnoyrkena".... | |
| StuntmanMike - Ej medlem längre | 2008-06-19 19:29 | |
![]() | Inget illa menat Sejmårr, men det är såna som du som ger feminister dåligt rykte. Trodde vi kommit lite längre i jämställdhetsarbetet. Även om samhället var så uppdelat som du indirekt påstår så vore det ju rätt tragiskt om kvinnor bara kunde ta sig någonstans med hjälp av män? Jag tror det handlar mer om att kvinnor och män uppfostras olika, tjejer får inte lära sig att ta för sig på samma sätt som killar. Det är dock samhällets fel, inte männens. | |
| kermis | 2008-06-19 19:31 | |
![]() | Män är mer "extrema" än kvinnor. Det finns ett överskott av män i toppen, men också på botten. Kvinnorna håller sig mer i mitten. Vad det beror på... ptja.. män kanske är benägna att ta risker och då vinner man ibland och förlorar ibland... Om det i sin tur beror på könshormoner eller samhälle kvittar för min del. Alla får välja hur mycket risker de är villiga att ta... | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-06-19 19:33 | |
![]() | Känns som den trenden smått ändras. Men det är nog lättare att viga sig åt ett yrke som man. Du slipper ju ha mamma som tjatar om barn och barnbarn stup i ett. Uppfostring och sånt. Sen så är könen olika, bra på olika saker. | |
| sejmårr | 2008-06-19 19:40 | |
![]() | Stuntman Mike! Jag säger inte att kvinnor bara kan ta sig någonstans utan mäns hjälp. Snarare påstår jag att ALLA behöver någon uppbackning för att nå de höga höjderna inom olika positioner eller yrken. Det jag säger är att män har bättre uppbackning av sina kvinnor, och det säger du ju själv - beror på att män o kvinnor uppfostras olika. Hur kan du missuppfatta mig så?! Är jag så otydlig? | |
| jeehunmoon | 2008-06-19 20:47 | |
![]() | Upa "Det kan väl möjligtvis bero på att kvinnor väljer både frivilligt och ofrivilligt att inte satsa på karriär utan barn? Man prioriterar väl olika av olika orsaker." Jag tycker inte att barn ska kunna stoppa vare sig den bäste mannen eller kvinnan inom något område. Är alla toppdesigners, kockar och frisörer barnlösa under sin topp? Kanske, men jag tvivlar på att kvinnans roll som mor när det pratas barn är avgörande när det gäller de mest talangfulla inom ett visst område. Jag tror att de bästa ändå förmår sig att ta sig till toppen om de nu är bäst, med eller utan barn och barnledigheter. trashone "Sen så är könen olika, bra på olika saker. " Men jag menar ju att männen är bättre även inom "kvinnornas" sida. Håller du inte med? Jag tror ju att män dominerar toppen inom i stort sett alla områden. Att män individuellt skulle ha större fördel inom ALLT tror jag kanske inte på. Men något annat gör så att för många kvinnliga talanger inte når till toppen tror jag. Är det tävlingsinriktningen som avgör att män får alltfler aspiranter som slåss om att bli bäst? kermis "Män är mer "extrema" än kvinnor. Det finns ett överskott av män i toppen, men också på botten. Kvinnorna håller sig mer i mitten. Vad det beror på... ptja.. män kanske är benägna att ta risker och då vinner man ibland och förlorar ibland... " Är jätteinne på det du säger. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-06-19 20:52 | |
![]() | Kvinnornas "sida". Alla behöver kläder så räknar inte modedesiners som vara på kvinnsidan. Men nej, tror inte män är bättre. Jag syr bättre än han och han släcker bränder bättre än mig. | |
| uffe6y | 2008-06-19 20:58 | |
![]() | Varför är det så många manliga musiker men så få kvinnliga? Vi är olika så varför inte köpa det och göra det bästa av det? hatar det där FI snacket och hoppas att den morderna kvinnan inte köper det skitsnacket...alla män i dag vill ha jämlikhet....de gamla uvarna är snart jordgubbar så... | |
| StuntmanMike - Ej medlem längre | 2008-06-19 20:59 | |
![]() | Sejmårr: "Ja, och tyvärr är kanske inte män lika stöttande... Eller ens behöver vara det, eller ens kommer på tanken att behöva vara det." Visst, vi kanske tycker lika om vissa saker, jag tror dock inte att män uppfostras till att vara smått själviska och utan empati och att man kan skylla på det för att förklara samhällets obalans mellan könen. "Snarare påstår jag att ALLA behöver någon uppbackning för att nå de höga höjderna inom olika positioner eller yrken. " Jag tror heller inte att man inte kan ta sig någonstans utan uppbackning av sin partner. Tror du det? Har alla manliga chefer kommit dit de är för att deras fruar servat dem? Eller har alla kvnnor som velat bli chefer men inte lyckats stoppats av en elak man? Vad menar du egentligen? Ja, du är otydlig. Förlåt om jag missförstått dina inlägg. | |