Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 41 |
| Inloggade | 82 |
Mobilspel
| Pågående | 19 812 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Pg up - Ej medlem längre | 2008-06-19 01:03 | |
![]() | Rådgivning? Nu har jag skådat en del trådar som handlar om personer vars partner har varit otrogen eller där misstanken om otrohet infinner sig. Även trådar om det ena och det andra som är nedbrytande för en människa. Jag blir lite bekymrad. Har vi så lite terapi/rådgivning/psykolo gi möjligheter i Sverige att människor skriver ut sina privatliv på internet i hopp om att personer här ute på nätet ska ge denne råd? Vi vet sen länge att Sverige brister inom vård och omsorg, men har det verkligen gått så här illa? Och har inte dessa personer någon i sin närhet som kan klappa dem på axeln och ge goda tips med ett ansikte som är förstående? Bekymrade hälsningar! /Pg up | |
| Tufflan | 2008-06-19 01:17 | |
![]() | Tror du inte att folk som vräker ut sitt privatliv på nätet gör det av andra anledningar än att dem behöver terapi eller psykhjälp? Jag tror att du är en god människa som bekymrar dig, men det är kanske lite långtgående växlar att dra att folk skriver på nätet för att sjukvården brister. Det är inte säkert den som skriver vill ha ett proffessionellt råd, eller ens lösa problemet, man kanske bara vill vältra sig i vad det nu månde gälla, och en klapp på axeln från en okänd människa på nätet kan vara värd mer än man tror - the extra hug only a stranger can give.... finns inget bra motsvarande uttryck i svenskan, men det kanske är det man söker. | |
| ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-06-19 01:26 | |
![]() | Jag tror det ofta är ett desperat fiskande efter sympati och bekräftelse, man kan dessutom ofta se det på hur många av dessa "självuthängare" går i extrem försvarsställning när deras agerande ifrågasätts. Det är lätt att klappa folk på axeln och säga att de gör rätt på ett forum, och många gör just det och tror att de genom sitt stöd gör en välgärning. Ofta tycks det dock ogenomtänkt och antagligen får den typen av uppmuntran mer negativa än positiva efterverkningar. Många av de som skriver inlägg för att få höra att de gjort rätt skriver ju av just den anledningen att de är oroliga att de INTE gjort rätt. När omgivningen då bekräftar deras felaktiga och ofta orättvisa ställningstaganden som något positivt hindras inläggsförfattaren från att dra lärdom av sitt misstag och blir i förlängningen mer förvirrad, självisk och korkad. | |
| PowerYoga | 2008-06-19 01:32 | |
![]() | Tja, det handlar nog snarare om att vissa har "flyttat" in på betapet permanent och tycker sig ha alla sina "vänner" här och därmed känns det säkert "naturligt" för dem att lätta sina hjärtan här, vad det än månde handla om. Det kanske tom är så att betapet har blivit ett beroende för många....då behöver de verkligen terapi! :)) | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2008-06-19 01:33 | |
![]() | Jag anser att inte internet kan lösa en människas problem eller bli en sorts tröst. Varför inte packa ihop problemen och gå över till en god vän eller söka terapi om det är långvarigt.. Jag undrar. | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2008-06-19 01:36 | |
![]() | Har inte personen ifråga en god vän att vända sig till så kan man alltid vädra det hela genom sig själv eller genom kreaktivitet. Funkar inte det så kan man söka hjälp och utifrån det kommer en person som lyssnar på vad man har att säga, face to face. Och kan ge tips och råd. | |
| PowerYoga | 2008-06-19 01:38 | |
![]() | Självklart inte, men om folk har sina liv på nätet....och det har ju uppenbarligen många, så är det ju också här de lägger ut sina "liv", oavsett vad andra tycker. | |
| Tufflan | 2008-06-19 01:42 | |
![]() | poweryoga, efter 2702 matcher känns det stabilt att anta att betapet blivit ett beroende, söker du så söker jag :) Pg up, internet är öppet jämt, tror inte grannen gillar när man kommer över och vill diskutera sexproblem halv två på morgonen faktiskt, tror inte grannen vill höra om sexproblem öht heller, han ska ju se en i ögona åratal framöver. Vissa saker kanske man inte ska belasta sin omgivning med även om man är sugen på att prata :)) Nä låt dem som vill lägga ut sitt privatliv och sina funderingar göra det, var och en måste avgöra själv. Fast det händer ju så klart att vissa grejer går överstyr och blir för öppet med namn mm, och då händer det att vi nyper trådarna för att ingen ska bli utpekad eller spårad irl mm. | |
| PowerYoga | 2008-06-19 01:45 | |
![]() | Tufflan, hahaha...mm efter 4 år ja...och du har 4 dubblat mina matcher på lika lång tid!! | |
| Tufflan | 2008-06-19 01:46 | |
![]() | ooops,,,, busted! Om jag söker först, hänkar du då? | |
| PowerYoga | 2008-06-19 01:49 | |
![]() | Sorry...men jag återkommer när jag är upp i dina matcher! :)) | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-06-19 04:20 | |
![]() | Goda vänner vill man inte belasta med alla sina problem om förhållandet vänner:problem är lågt. Det skulle helt enkelt innebära att man aldrig gjorde annat än att älta sina problem när man umgicks. För mer kvalitativ tid vältrar man sig i sina bekymmer med främlingar (psykologer kostar pengar) så att man kan hitta på roligare saker med sina vänner. Därmed bygger man upp endorfinreservoarer som behövs inför svårare problem i framtiden, vilka man inte skulle kunna överleva om man gått runt och ältat sina vardagsbekymmer med sina vänner istället för att tälta. | |
| sissla | 2008-06-19 08:47 | |
![]() | Bra sagt, illiterate! Dessutom kan det ju vara så att man fastnat i ett problem vid en tidpunkt på dygnet eller i livet (det är natt, man har inte ekonomi för professionell terapi. man tvivlar på sig själv etc) då det känns akut men man vet inte hur man ska göra eller vart man ska vända sig. Då kanske man gör ett anonymt försök att få hjälp att komma vidare. | |
| sissla | 2008-06-19 08:51 | |
![]() | F ö tycker jag väl att vännerna ska finnas där när man inte mår bra men det finns ju olika anledningar till att den utvägen inte fungerar - man tycker att man belastat dem för mycket med sina problem, man är ny i stan (alla dom flyttat till skolor, nya jobb etc), problemet är sånt att man skäms för att ta upp det etc etc. De flesta människor gör väl så gott de kan och kan man få nån att må lite bättre eller överleva natten så är väl det bra... | |
| sissla | 2008-06-19 08:52 | |
![]() | "alla SOM flyttat" | |
| Miss_jk | 2008-06-19 09:01 | |
![]() | Alla kanske inte har så många vänner att vända sig till, eller så kanske det är just vännerna man vill prata om. Och gå till psykologen för att man misstänker att karln är otrogen eller att polaren är lite jobbig? Njae, dom pengarna kan jag nog göra vettigare saker för. | |
| le-lou | 2008-06-19 10:37 | |
![]() | tycker tvärtom, nätet kan bjuda på ofantligt bra och många möjligheter för att kunna vädra ett problem man har. Många människor, många erfarenheter där ute som kanske inte de närmaste har haft och som kan ge råd och stöttning. Man behöver inte söka vård för att man lever ett liv, men att samtala med människor behöver alla i mer el mindre stor utsträckning. Att kunna vara helt anonym och vika ut sitt innersta uppfattar många också som enklare, än att sitta framför kompisen tex och erkänna att man har varit otrogen.. för att ta ett exempel. | |
| MissT | 2008-06-19 11:31 | |
![]() | Jag är definitivt en av de som brukar hänga ut sig. Jag kan bara tala för mig själv angående anledningen till att jag gör det. Jag har väldit få vänner. Man glider isär, de skaffar familj man har inte samma tid som förr och när vi väl ses så vill man inte bara prata om deppiga saker så klart. Jag tycker det finns många underbara och genuint vänliga människor här på Beta som lugnar, stöttar och erbjuder råd som verkligen funkar. Jag är en väldigt öppen person och skäms inte för mina problem. Jag går hos en psykolog var tredje vecka men där pratar vi ju om helt andra saker och jobbar på delar av min personlighet som jag vill förändra tex självkänsla, osäkerhet och självförtroende. Jag tycker inte jag ska behöva söka en psykolog varje gång jag är ledsen över att ha bråkat med pojkvännen, mött en otrevlig kärring på Ica eller sparkat tån i en tröskel. Om någon tycker att det är jobbigt att nån hänger ut sig så har man alltid valfriheten att inte svara på inlägget eller att inte ens läsa det. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-06-19 11:38 | |
![]() | Vänner är överskattat. | |
| Candee | 2008-06-19 11:54 | |
![]() | Miss T: tycker verkligen att ditt inlägg var jättebra. Jag tror det fungerar så för många och jag ser inget konstigt i det alls. Ibland behöver man oxå bara prata av sig för att må bättre. Man söker inte alltid en lösning på allt utan vill höra vad andra tycker om saker och ting. Alla är vi ju någon bakom skärmen med olika erfarenheter bakom oss och det kan väl aldrig skada att höra någon annans åsikt. Jag tror nog att man kan sålla bort sådant som känns fel utan att bli påverkad alltför mycket av andra.. ..har själv många positiva erfarenheter av människor som stöttat och hjälpt mig och som faktist blivit mina vänner även utanför nätet. | |