Spelrum
| Giraffen | 7 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 14 |
Mobilspel
| Pågående | 19 924 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Vikage | 2008-06-26 02:27 | |
![]() | Hårdrockare får inte jobba Ibland är det skrämmande hur folk kan diskrimineras och bli uppsagda från sina jobb. www.dn.se/DNet/jsp/p...p; a=797228 Är det rätt att säga upp någon för att han spelar hårdrock på sin fritid? Själv tycker jag att det är idiotiskt att säga upp någon som kan utföra ett bra arbete av anledningen att inte gilla vad de gör på sin fritid | |
| elPatron - Ej medlem längre | 2008-06-26 02:29 | |
![]() | Fattar ni nu varför jag valde att rata Sverige som land att bo i??? ;) För detta skitland har så mycket regler o paragrafer o skatter o skit... | |
| Candee | 2008-06-26 02:34 | |
![]() | Ja, i det här sammanhanget är det lite konstigt enligt mig. Men sen beror det väl på var gränsen dras någonstans. Men visst..idiotiskt är det när en person som har kompetens inte får arbeta kvar för något de gör på sin fritid. Det ska väl ändå vara kompetensen och utbildingen som bör vara avgörande. | |
| Candee | 2008-06-26 02:37 | |
![]() | Vart bor du i för land då elPatron..? Hur är det bättre där? Att betala skatt är ju nödvändigt för att vi ska ha den sjukvård, skolor, äldrevård etc som vi har. Men regler o paragrafer håller jag med om..ett byråkratiland med bollandet hit och dit i olika frågor. | |
| ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-06-26 02:44 | |
![]() | Såg eländet, dags att dra Sverige inför EU-domstol ett par gånger till? | |
| Pajas - Ej medlem längre | 2008-06-26 04:34 | |
![]() | Det är ju fördjävligt. | |
| Mårten | 2008-06-26 05:00 | |
![]() | Det är ju skillnad på hårdrock och hårdrock, och på elever och elever. Att spela black metal och jobba på en särskola skulle nog jag också ha en tendens att ifrågasätta. Känns som att man får välja ett av alternativen. Här är killens band: www.myspace.com/blodsrits we | |
| Miss_jk | 2008-06-26 06:26 | |
![]() | Har inte fått upp länken än, men spelade han musiken i skolan? Och om han nu gjorde det, vad var det för texter i låtarna. Var det massa svordomar eller sjöng dom om olämpliga saker? Annars fattar jag verkligen inte vad det ska spela för roll. Vad han lyssnar på på fritiden ska väl andra fullkomligt skita i. Och om han spelade det för sin klass (om han var musiklärare kanske?) så fattar jag inte heller hur det kan ha skadat. Trodde vi kommit över den perioden när vi trodde att hårdrockare var livsfarliga och åt döda människor på scenen. | |
| miss_ia | 2008-06-26 07:35 | |
![]() | Fast Mårten, vad spelar det för roll om du spelar Black Metal och jobbar på särskola? Det greppar jag inte riktigt? I såfall skulle vi inte kunna låta många av våra vänner träffa vår handikappade dotter, för dom skulle vara "farliga"....nej, vad man gör på fritiden, eller hur man ser ut, spelar för musik eller har för värderingar ska inte spela någon roll med vilket jobb du har. Så länge det inte prackas på andra....där är det viktiga. Skulle jag få veta att mina barn skulle få en lärare med tatueringar, spelade metal, var svartklädd.....JIPPI skulle jag säga. | |
| love_ya - Ej medlem längre | 2008-06-26 09:18 | |
![]() | Kanske det är det som är knuten. Att man som ung lärare är häftig som spelar med i ett band - med texter som inte alls är särskilt rumsrena och kanske påverkar mer negativt än positivt. Ungdomar är ju rätt lättpåverkade om man säger. NEJ - jag säger inte att det är rätt att han inte fick behålla jobbet!! Bara en fundering. | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-06-26 10:51 | |
![]() | Jag har väldigt svårt att tänka mig att det är ett giltigt skäl för uppsägning. Det kanske inte går att upphäva men skolan måste ju kunna få ngn form av officiell varning. Den typ av texter som bandet skriver hör bara till genren. I en skräckfilm finns det monster, i en actionfilm skjuter man ihjäl folk på löpande band och i blackmetal sjunger man 'satan tralala'. Tydligen finns det flera lärare på skolan som är medlemmar i pingstkyrkan och det var bla till dessa rektorn hänvisade och man kan ju anta att dessa varit med och diskuterat. Det är alltså ok att för dem att ta med sin personliga tro och sina värderingar till skolan med vilka de sedan ifrågasätter någon annans anställning. Det om ngt borde väl ifrågasättas i så fall? | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-06-26 11:18 | |
![]() | Nu blir jag upprörd, för den här läraren verkar mycket kompetent och lämpad att ha hand om ungdomar. Han om någon skulle väl kunna visa på skillnaden mellan ett fungerande vardagsliv och en fantasivärld med musik och teater. De flesta tonåringar har även mörka tankar och behov att utforska skräck. Den här läraren är öppen med sin hobby. Hur många lärare är i lönndom konsumenter av porr och annat, som absolut inte får kombineras med barn. Mina barn hade en hårdrocksmusiker som lärare i svenska och engelska. Han hade långt hår, skinnkläder och massa metallsmycken även till vardags men hans musik var inte av den destruktivare sorten med ord om död, blod och helvetet. (De orden kör ju fräksningsarmén med). Han var mycket bra som språklärare, trevlig med vuxna och ungarna respekterade honom! Åh, måste inflika att jag bara älskar Bruce Dickinson i Iron Maiden. Måste bara resa någon tur mellan London och Reykjavik. där han är trafikpilot. Han dricker aldrig, röker inte, har alla sinnen på topp och högsta betyg i alla ämnen. Vem bryr sig att han sjunger om the big beast with the number 666. It´s theater ffs. | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2008-06-26 11:26 | |
![]() | Den naturliga földfrågan blir: Kan hårdrockare jobba? | |
| Dysihopiker | 2008-06-26 11:37 | |
![]() | ^^ Jag har bara en sak att säga: Det är skandal! men.. Skulle kunna kopiera mommesfites text för den var så bra skriven och håller med till fullo. | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-06-26 12:17 | |
![]() | Något som är bra är ju dock att väldigt många verkar reagera. Det visar ju att folk i största allmänhet inte tycker att detta är ok. Förhoppningsvis handlar det ju om ett enskilt fall eller i alla fall ett av väldigt få. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-06-26 12:19 | |
![]() | Helt rätt.. har man så urkass musiksmak så kan man inte vara 100%ig. | |
| tangerine08 | 2008-06-26 12:27 | |
![]() | Jag håller med Apan Bollo. Hur fan kan det vara okej att pingstvänner går före en hårdrockare?? Min syster som tog studenten nu i juni hade MVG i de flesta teoretiska ämnena, men inte i religion - för läraren är typ hyperkristen och tycker att man har fel om man inte tycker som hon. Det är ju för jävligt! En skola ska inte pracka på folk en tro, de ska lära eleverna att tänka objektivt! Skolan i fråga där hårdrocksläraren fick sluta har begått fel enligt svensk lag, om ni frågar mig. | |
| le-lou | 2008-06-26 12:34 | |
![]() | mommesfrites - du har helt rätt! | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-06-26 12:41 | |
![]() | Man kan ju undra vad det är som är farligt egentligen. Ngn som har ett intresse, ngt de helt enkelt gillar, eller ngn som har en i princip förutsättningslös och delvis blind tro på en gud och som de rättar hela sitt liv efter? Självklart ska vi inte ha ett samhälle där en persons privata tro ligger dem till last på ngt sätt. Jag ville bara peka på det avsurda i att bli dömd efter ett fritidsintresse men inte en livstro. | |
| Mårten | 2008-06-26 12:43 | |
![]() | Black Metal är inte bara ännu en musikstil. Om han är en seriös blackmetal-musiker så kan han inte jobba på en skola. Om han är en seriös lärare så kan han inte vara blackmetal-musiker. Jag menar inte att just den här killen inte kan jobba som musiklärare, hade han spelat i Hammerfall eller Iron Maiden hade jag inte haft något att säga, men i sin nuvarande situation måste han välja ett av sina intressen. Det finns ju ett tredje alternativ, att han både är seriös i sin musk och sin yrkesutövning, på så sätt att han vill jobba med barn för att göra dem galna alternativt få dem att ta livet av sig, och i det fallet är ju skolans beslut minst sagt tillbörligt. | |