Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 63 |
Mobilspel
| Pågående | 19 772 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-07-02 13:08 | |
![]() | Tjock och lycklig Jag har ett bra självförtroende och kom för åtsilliga år sen till insikten att jag "ser ut som jag gör", har det jag har och har varit mer än nöjd med detta. Däremot så har jag trots att jag har varit lycklig och haft/har ett underbart liv mått dåligt över min övervikt som jag "drog på mig" för ca 10 år sedan. Det finns säkert individer som fullt ut mår toppen och är lyckliga fullt ut, känner sig tillfreds med sin kropp fullt ut, trots en vikt på 200 kg *någon tog det som ex i en annan tråd* Men jag ska göra något så fräckt som att påstå att många överviktiga (observera att jag inte skriver alla) reagerar "aggressivt" när man ifrågasätter deras självkänsla, dvs huruvida de är helt nöjda och tillfreds eller om de helt enkelt sällat sig med faktum. Men jag påstår INTE att man INTE kan vara lycklig och må bra, även älska sig själv bara för att man är överviktig. Jag pratar om det där lilla sista, som gör det hela "fullt ut". Om man sen vill kalla mig ytlig för att jag mår bättre när jag inte bär på 30 kg övervikt. För att jag känner mig mer attraktiv utan en fettdepå på mage och lår. För att jag njuter av att kunna köpa de kläder jag vill ha istället för de som passar. För att jag kan gå upp för trappan i mitt hyreshus (vi har ingen hiss) utan att ha ansträngd andning i 10 min efter jag kommit upp. Jag är självklart så som de flesta påverkad av media, men jag har aldrig låtit det "styra" mitt liv. När jag talar om min vikt så går jag utifrån vad jag tidigare har vägt. Jag har som vuxen alltid haft strl 38 vilket jag inte anser vara direkt "magert" utan snarare en sund storlek på en kvinna som är 167 lång. Det är alltså utefter det måttet jag går, inte efter trådsmala modeller från tidningarnas framsidor. | |
| _Candid - Ej medlem längre | 2008-07-02 13:17 | |
![]() | Åh, jag skrev just ett inlägg som hade passat bra i den här tråden, fast nu hamnade det i silicontråden! | |
| Erikous - Ej medlem längre | 2008-07-02 13:18 | |
![]() | Det är alltid bra när man är nöjd med sin kroppsstorlek. Det ska man vara! :) | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-07-02 13:19 | |
![]() | Jag startade den här tråden just pga det som sades i silicontråden. | |
| Erikous - Ej medlem längre | 2008-07-02 13:19 | |
![]() | Hmm, den tråden har jag inte läst. Men jag kan väl ana vad den handlar om..? | |
| andraideal - Spelvärd/Forumvärd | 2008-07-02 13:28 | |
![]() | Varför ens ifrågasätta en överviktig människa om dess självkänsla? Vad har du med det att göra liksom. Det är väl inte konstigt att det är provocerande om en smal människa ifrågasätter om en tjock människa verkligen kan vara lycklig som tjock, eftersom den smale då förutsätter att smalheten är det som gör att man är lycklig. Jag kan ju då ifrågasätta dig hur verkligt lycklig du är om du sätter din lycka till vilken fettmängd som din kropp bär omkring på. Menar du allvar i att du verkligen blir förvånad i att folk kan bli irriterade på ett sådant ifrågasättande? Det är väl fantastiskt bra att du trivs med dig själv nu då och jag hoppas din lycka kan fortsätta framöver. Jag värderar varken smala eller tjocka för jag ser inte folk på det sättet. Det är hur människor är som spelar roll. :-) | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-07-02 13:32 | |
![]() | Vad som har "fått igång" mig är att det tycks som om det är helt okej att ifrågasätta "smala vackra" människor/individer, men säg ett pip om någon som är överviktig så smäller sk*ten. Ja, vad har vi med varandra att göra överhuvudtaget...? Det här är ett forum där man debatterar om allt mellan himmel och jord, varför är det så känsligt när det kommer till övervikt och ifrågasättanden där? | |
| Teppy | 2008-07-02 13:34 | |
![]() | Jag tror inte på fullt allvar att man är nöjd med sig själv om man väger 200kg. Jag må vara ytlig, så får det vara. Sen behöver man inte må bra för att man är smal heller. Vad är smal? I mångas ögon är jag för smal, i en del andras är jag "perfekt".. Så vad är smalt och vad är tjockt? Mycket beror på vad man väger och hur lång man är.. Sen att vissa bara äter sig till övervikt för att trösta, när de vet att de har problem, det är skit trist. Jag tror iallafall att man är lyckligast när man inte har för mycket övervikt. | |
| Dyslekso | 2008-07-02 13:36 | |
![]() | grönöga: är det inte lite att det upplevs som att man sparkar på någon som ligger? Alla är medvetna om att det inte _allmänt_ anses som vackert eller bra med fetma, så då blir det som om man går på en grupp som redan är i underläge. Kritisera fattiga är heller sällan ok, medan rika går bra att kasta skit på. | |
| Teppy | 2008-07-02 13:36 | |
![]() | Många säger till smala "Äter du aldrig eller?" "du ser ut som en pinne/benrangel" men de upprör ingen, men säger man att en överviktig är tjock, aaah, hjälp. Då är man dum i huvudet. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-07-02 13:37 | |
![]() | Och när jag talar om "fullt ut" så menar inte jag att min man älskar mig mer, eller jag honom om jag går ner i vikt, inte heller att jag trivs bättre med mina barn, mitt jobb bla bla bla OM jag går ner i vikt. Det är inte den formen av "lycklig" jag menar. Men allt går att vrida och vända på.... | |
| andraideal - Spelvärd/Forumvärd | 2008-07-02 13:41 | |
![]() | Jag har inte läst något i de trådar som jag skrivit i idag om att smal vacker person ifrågasatts för sitt utseende, och relaterar således till det du skriver om i denna tråden utan att dra in andra inlägg och kommenterar det du skrev. Det du skriver är projicerande vill jag påstå och själv håller jag mig gärna ifrån det i bedömmandet av andra människors utseende oavsett det du skriver om smal/vacker eller en motsats då som tjock/ful (antar att tjock/ful ska in här eftersom smal och vacker var i samma mening). Och det är väl inte mer känsligt i denna frågan än i andra, men att ifrågasätta en människas lycka beroende på hur den ser ut, det är inget vidare tycker jag. | |
| tilduskan - Ej medlem längre | 2008-07-02 13:44 | |
![]() | jag undrar faktiskt lite här är inte smala precis lika känsliga? oavsett övervikt så har utseende viss betydelse i omvärlden, för hur man bedömmer en. Och förövrigt, ärligt talat vad gör de om de reagerar? har du eller någon annan med deras vikt att göra egentligen? jag tycker det är fånigt faktiskt att ens diskutera saken. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-02 13:46 | |
![]() | Jag förstår inte tråden. Och gillar alla motsägelser skarpt. Good job | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-02 13:46 | |
![]() | Oj, glömde *ironisk* | |
| tilduskan - Ej medlem längre | 2008-07-02 13:50 | |
![]() | alltså ärligt diskuterar man en fördom så blir det reaktioner självklart. därför att alla ser olika på fördommar. oavsett tjock smal stora tuttar små tuttar muskelknuttar eller slipsnissar så är det sårande att läsa att folk drar en sorts människor över samma kam. bara för att vi råkar ha röda tröjor på oss idag så betyder inte det att vi är lika. bara för att vi råkar vara feta eller smala så är vi inte en o samma person. jag skulle inte kalla tjocka för känsliga. JAg skulle kalla dem för stolta individer som inte tänker ta skit! att jag själv sen är rätt känslig av mig är en annan sak. | |
| tilduskan - Ej medlem längre | 2008-07-02 13:53 | |
![]() | och btw jag är så tröööttt på reaktioner och gnäll över folks känslighet. va fan kan folk inte få skriva om sina känslor för i en diskussion? nu fick jag riktigt ordentlig lust att gnälla arslet av mig vart är den där stora gnäll tråden????? | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-07-02 13:54 | |
![]() | Den ligger under seriöst. | |
| ordhämnaren - Ej medlem längre | 2008-07-02 13:56 | |
![]() | Motsägelser? | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-07-02 13:56 | |
![]() | Jag har hemskt dålig rygg och svaga ben och de skulle aldrig orka bära mig om jag vägde 150 kg. Då vore jag inte lycklig. Nu väger jag 10 kg för mycket, enligt idealtabellen men jag är fullt lycklig med det :P Kändes faktiskt bra att ha lite att ta av, när jag fick sorkfeber i höstas. Jag har vänner med mycket mera övervikt. De är både vackra och underbara! Sen tycker jag hemskt illa om ungdomars attityd att deras skolkompisar är "feta och äckliga", för jag har sett flera flickor i min närhet nästan gå under av anorexia, samt både pojkar och flickor, som fått svåra depressioner av "kompisars" öppenhjärtlighet. | |