Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 772

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_Candid - Ej medlem längre2008-07-03 11:25
Antal inlägg: 2602

Saker som du sparar på i nostalgiskt syfte
Hej!
Fick lite inspiration från en tråd om sparsamhet av någon som aldrig slängde ett enda vykort, fast då var temat sparsamhet och att återanvända saker. Det här är en tråd om saker som inte alls behöver ha något materiellt värde, men som du aldrig slänger för att de är kopplade till minnen av något slag.

Exempel:

Biobiljetten från din första dejt. När du tar fram den så minns du varje gång den där första träffen.

Ett gosedjur från din barndom som du aldrig skiljs ifrån.

En sten du plockade en gång på en utlandssemester.

Vilka exempel du vill =) ordet är fritt!

trashone - Ej medlem längre2008-07-03 11:27
Antal inlägg: 18678

Vissa saker jag fått från mormor. Det är allt, känns som onödig vikt att släpa med sig "skräp" genom livet.

trashone - Ej medlem längre2008-07-03 11:36

Hmm jag menar inte att folk samlar skräp. Men för mig är det just så.

yayasout - Ej medlem längre2008-07-03 11:39
Antal inlägg: 1408

Ett leopardmönstrat paraply som tillhörde min söta lilla mormor.

I min plånbok har jag en utskrift ifrån ett ICQ-samtal mellan mig och en avliden vän där det står att han älskar mig ;)

Sen naturligtvis min dotters födelsearmband (som är så små att dom räcker runt mitt finger) hennes första body. En prematurblöja. Vid närmare eftertanke spar jag det mesta som tillhör henne...

_Candid - Ej medlem längre2008-07-03 11:39

Glömde fylla i med att själv är jag expert på att spara små minnen från ett helt förhållande. Typ tågbiljetten resan dit, ett info-blad från ett museum man gick på och så vidare.
Fast då ett förhållande tagit slut har det likväl hänt att jag rivit sönder hela lapp-samlingen till konfetti.
En bra psykologisk metod för att släppa banden till något tror jag =)

trashone - Ej medlem längre2008-07-03 11:42

Fast gills 50gb av kort på allt o alla? Skulle de mistas så skulle jag dö.

johndeere2008-07-03 11:51
Antal inlägg: 117

Sparar fortfarnade på en televinken docka som är en marionett sedan 1960-talet det är verkligen nostalgi. Har jättesvår att göra mig av med den.

_Candid - Ej medlem längre2008-07-03 11:52

Foton är iofs också något som är starkt kopplat till ens minnen, räknas i mitt tycke och är kanske det "vanligaste" folk samlar på i rent nostalgiskt syfte.
Ger mig ut och gör dagens ärenden och kommer tillbaka och läser era inlägg sen =)

gubbi2008-07-03 11:52
Antal inlägg: 2638

Personliga brev, förlovningsringar, resminnen, kårleg

gubbi2008-07-03 11:57
Antal inlägg: 2638

Jag kanske ska förtydliga att det inte rör sig om någon större mängd förlovningsringar för att undvika missförstånd. :)

ordhämnaren - Ej medlem längre2008-07-03 11:58
Antal inlägg: 1045

Jag har en ganska imponerande samling bilder på Hillary Clinton, den gör mig glad och påminner mig om en tid då världen var mindre komplicerad.

trashone - Ej medlem längre2008-07-03 12:00

gubbi: ;)

Candee2008-07-03 14:35
Antal inlägg: 1256

Saker min son gjort och gett till mig..sparas i en särskild låda..;) Tygbanden från SRF och vissa konsertbiljetter sparas flitigt.

Sen samlar jag på gamla plåtburkar..inte de med albyl eller någon annan text på utan helst utan text men gamla, vackra saker. Men inte i någon jätteupplaga..

klotrund2008-07-03 14:38
Antal inlägg: 17

Alla mina gamla MAD-tidningar

Vaftrudner2008-07-03 14:52
Antal inlägg: 10

Mynt från resor och tågbiljetter, typ.

sirik2008-07-03 15:20
Antal inlägg: 320

Tack Candid...Det var jag som skrev om mina vykort i "fel tråd". Hade själv tänkt öppna en sådan här tråd om sparade minnen, men blev glad att du gjort det.

Ja som sagt vykort, julkort ja alla sorters kort finns i album och lådor, sparade sedan 12-årsdagen, kan inte med att slänga dem.

Sparar också på tidningsurklipp och annonser som rör familjen och bekanta.

Har även kvar dagstidningarna för dagarna då mina barn föddes.

Har också samlat på kaffekannor inköpta på resor. Men de tar så stor plats så det får räcka nu....

mommesfrites - Ej medlem längre2008-07-03 15:25
Antal inlägg: 7605

Foton och brev är mina finaste minnen, förutom de man har i hjärnkontoret.
Har sparat det mesta från barnens uppväxt. Födelse- och dopbevis, vissa plagg, teckningar och även deras tänder :P
Fotavtryck från nyfödda, en liten tofs av första håret och så en lång hästsvans som dottern lät klippa av sig i 7-årsåldern, då hon ville bli av med hela sitt långa hår.
Resesouvenirer är inte min grej men jag har några små snäckor och en bärnsten samt lite lavasten från Lanzarote.

MrsFlash2008-07-03 15:34
Antal inlägg: 240

Biljetter från fotbollsmatcher jag har varit på i England.
Diverse minnen från min barndom - såsom böcker jag påbörjat, dagböcker...

vulcan2008-07-03 15:38
Antal inlägg: 7666

Jag har ingen systematik, så därför brukar saker som jag försöker spara ändå komma bort med tiden. En bunte brev från lite olika personer som skickats av olika skäl (vänskap, intresse, kärlek) finns dock kvar. Gillar att spara på kartor från ställen jag varit på.

Min förlovnings/vigselring vet jag däremot inte var den är för ögonblicket. Hittade den i bilen för nåt halvår sen, tydligen hade beslutet att ta av den för gott fattats där :-)

Mimikryp2008-07-03 15:48
Antal inlägg: 9057

Jag samlar slaviskt på allt som har med Roxette och dess frontfigurer att göra... Jag kan säga att det är MÅNGA kilo tidningsartiklar och planscher och ett otal fotoalbum med Rox-bilder.
Jag var extremt stort Roxettefan 1990-2000, men nu är jag inte lika intresserad, men just för att de betydde så mycket för mig då, känner jag ett tvång att fortsätta samla.
Nu för tiden samlar jag på kossor, men det är ingen nostalgi. Fast jag kan ju erkänna att det är Per Gessles fel. ;-) (För att han 1994 hade en skjorta där halva framsidan var kofläckig...)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?