Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade8
Mobilspel
Pågående19 615

Forumkategorier

Användare Inlägg  
E-B - Ej medlem längre2008-07-11 07:36
Antal inlägg: 87

Vad kvinnor tror och män vill ha
Tycker denna artikel verkligen visar på en sann verklighet och innehåller många kloka ord och tankar om det vi diskuterat till leda de sista veckorna om vikt och utseende. Tänk om vi kvinnor faktiskt skulle inse att de flesta männen älskar oss som vi är och då INTE enligt nått skönhetsideal , utan precis som vi är med extra kilon och andra skavanker

E-B
Jag Citerade hela artikeln från AB

"Män gillar kvinnor som de är - med extrakilona, visar ny undersökning
Idealet må vara supersmalt.

Men killarna bryr sig inte om några kilon extra, enligt en undersökning i franska Elle.

– Det är som någon sagt: de kanske vill ha Kate Moss bredvid sig, men Marilyn Monroe i sovrummet, säger Frances Lucas, ordförande i föreningen SMAL som arbetar för en mer positiv kroppsuppfattning.

Kvinnor genomlider den ena bantningskuren värre än den andra för att känna sig snygga och omtyckta. Nyligen rapporterade Socialstyrelsen också att undervikt är ett större problem än fetma bland unga tjejer. Men enligt en undersökning i senaste numret av franska Elle bryr sig killarna inte särskilt mycket om några extra kilon. 7 av 10 tycker att vi är ”bra som vi är”.

– Vad underbart, utbrister Frances Lucas.

Men hon är egentligen inte förvånad. De allra flesta killar vill hellre ha en kvinna som vågar stå för den hon är, tror hon.

Föredrar levnadsglädje
Gång på gång har det sagts att killar föredrar tjejer med kurvor. Men fortfarande sätter många likhetstecken mellan smal och snygg, enligt Frances Lucas.

– Vi tror att genom att vara smal så är man omedelbart också mer lycklig, frisk, sund, omtyckt, populär och sexig. Men när alla bara försöker passa in i en och samma kroppsmall tar många av sin egen energi, och då räcker den inte till mycket annat i livet.

Samma bild ger också de män som intervjuats av tidningen Elle. De föredrar att se sin partner levnadsglad och med några kilon extra, än uppfyllda av tankar på bantning.

Olivier, 30 år, säger: ” Min tjej har just påbörjat en proteindiet. Det stör mig inte så länge som hon ändå lever väl. Men jag skulle aldrig få henne att börja banta. För övrigt har jag märkt att jag föredrar kvinnor med lite hull, de är trevligare att titta på”.

"Bra som vi är"
Sammantaget är det 497 män som svarat på Elles enkät, utvalda för att vara representativa för män över 15 år. Av dem säger hälften att de föredrar kvinnor med lite former. Enligt många är det främst en attityd och ett sätt de faller för.

Men hälften säger sig alltså ändå vilja ha en smal tjej.

– Precis som kvinnor faller för yttre idealbilder gör också männen det. De ”tror” att de bara gillar en viss typ av kvinna, men när de blir förälskade gillar de henne precis som hon är, säger Frances Lucas.

Det tyder också Elles undersökning på, och de 69 procent som tycker att ”vi är bra som vi är”. När män som är i ett förhållande svarade steg motsvarande siffra till hela 83 procent.

– Tänk vad nöjda de är med oss. Om vi bara kunde vara lika nöjda själva, säger Frances Lucas.

Hon tror dock att smalhysterin snart kommer att vända.

– Det finns en gräns där man ser att nu har mormor tjafsat med vikten och mamma och jag. Ska våra döttrars energi verkligen gå åt till att inte tycka om sig själv i framtiden?"

Elin Swedenmark Aftonbladet 080711

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-11 08:13
Antal inlägg: 9141

Det är fortfarande äckligt med hår på kroppen tills du hittar en undersökning som motbevisar det. Och skit under naglarna. Usch.

FLuBBeR - Ej medlem längre2008-07-11 08:25
Antal inlägg: 3784

Sticker ut hakan här, det är jag medveten om. Jag tror *darrar* att människors preferenser är högst individuella. En del tycker om stora, andra små, en del gillar så'na med socker på...

E-B - Ej medlem längre2008-07-11 08:29
Antal inlägg: 87

>>Flubber visst är det så, men jag tckte att detta var en bra artikel med atnkea på allt prat om saml och snygg och lycklig,,

Just detta är väldigt intressant " Nyligen rapporterade Socialstyrelsen också att undervikt är ett större problem än fetma bland unga tjejer"

Tycker det är skrämmande vilka vägar detta med en idealbild tagt

E-B

Bejbiie_vås2008-07-11 08:40
Antal inlägg: 22

Jag är glad över att min kille vill ha mig trots mina bristningar efter två barn och jag älskar hur jag ser ut för det syns iaf att jag fått barn..

Och jag älskar min kille precis som han är trots att jag aldrig gillat mkt hår på kroppen och det har han..

Alla kan förändras och tycka om något som man egentligen inte tyckte om innan bara man har starka känslor för just den personen..

le-lou2008-07-11 09:18
Antal inlägg: 17500

bra sagt Bejbiie, du har helt rätt . När jag var yngre hade jag en väldigt stark uppfattning om vad jag tyckte var "snyggt". Nu har den bilden ändras helt, jag kan fortfarande se en "snygg" människa och uppskatta det, men när man får känslor för nån så kan och får de se ut lite hur som helst - thats just fine.

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-11 09:21

Man måste alltså få känslor för någon innan den får se ut som den vill? En vän får alltså inte vara som den är?

Highway 61 - Ej medlem längre2008-07-11 09:27
Antal inlägg: 25

Dom männen som svarade fick garanterat ett litet pris för att välja "rätt" alternativ. Män hatar hår på kroppen och feta kvinnor.

le-lou2008-07-11 09:41
Antal inlägg: 17500

men Nattravn, missuppfattar du mig med flit nu :)?

Klart alla får se ut som de vill. Men att jag inte blir kär pga av ett utseende iaf. Utseendet var viktigare förr, nu hamnar det tämligen långt ner på listan.

Palini2008-07-11 09:54
Antal inlägg: 1381

Highway... Blanda inte ihop begreppen "män" och "jag" nu... =)

ordhämnaren - Ej medlem längre2008-07-11 10:06
Antal inlägg: 1045

Kan det vara så att artikelns "undersökningsmaterial" består av människor i så pass skiftande ålder att de redan hunnit kompromissa bort de flesta av sina ideal och drömmar? Har man dessutom en partner som "har några kilo extra" kan det ju givetvis ta emot att säga att man egentligen skulle se personen krympa lite. Visserligen är det inget fel på att ha några kilo extra... men egentligen... så är det ju det...

Att man vill ha en kvinna som har former men ändå är smal är inte så konstigt, det är ju de ideal vi ser och även det som är vackrast att titta på. Om skrynklighet och ojämnhet var nåt att stå efter hade vi ju inte haft strykjärn.

Avslutningsvis tror jag iofs att män har lägre krav utseendemässigt av den enkla anledning att vi egentligen inte har lika mycket fantasibilder av hur vår partner är tänkt att vara, hur vårt hus ska se ut, vårt bröllop ska gå till, vår första hund ska hoppa upp i knät när vi hämtar den som valp, vad ens partner bör säga, tänka tycka i olika situationer osv...

Kvinnor verka har mycket större benägenhet att rita upp bilder på förhand av hur saker ska bli och därför tror jag också de har större benägenhet att faktiskt bry sig om ideal och hur partner är tänkt att se ut. Som man är man nog ofta mer intresserad av att hitta nån som är trevlig, smal och intressant nog att prata med men ändå inte för ful att ligga med. Det är inte svårt att förstå att urvalet krymper ganska drastiskt inom närområdet under såna förhållanden :) Vilket i sin tur hjälper till att förklara männens attityd att "man tar vad man kan få tag i"

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-11 10:13

le-lou: Jag trodde inte du menade att du har starka uppfattningar om hur dina vänner måste se ut, men det lät så av ditt inlägg att döma, så var tvungen att fråga. :)

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-11 10:13

"Om skrynklighet och ojämnhet var nåt att stå efter hade vi ju inte haft strykjärn." - Haha. :D

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-11 10:20

Jag håller med ordis inlägg överlag, men byter gärna ut "smal", och "inte för ful att ligga med", med "hälsosam", och "kramig". Hellre en mullig kropp utan daglig överdos av alkohol, än en smal sönderdrogad kropp. Och hellre enkel uppriktig närhet, än prestationskrävande tillfällig sådan.

Dyslekso2008-07-11 10:33
Antal inlägg: 8945

Om några kilos övervikt placerar sig rätt är det definitivt sexigt, i mina ögon...man vill ju inte ha någon feijichang, som kineserna säger.:)

trashone - Ej medlem längre2008-07-11 10:49
Antal inlägg: 18678

enkel uppriktig närhet <3

sanlin2008-07-11 10:52
Antal inlägg: 1462

"Om skrynklighet och ojämnhet var nåt att stå efter hade vi ju inte haft strykjärn."

Ja,den var bra ordis!! I övrigt inga kommentarer.........

E_Cantona2008-07-11 10:54
Antal inlägg: 1765

Man kan allafall inte leva ihop med ett utseende, en bimbo som bara kollar sig i spegeln är kul i 2 dagar sen får man spel på henne.

Men vill man ha ett totalt intetsägande förhållande så är ju säkert bimbon att föredra.

Nä, som jag tidigare sagt..."Kan jag inte se mig själv garva ihop med min flickvän efter 5 år så kan det vara"

trashone - Ej medlem längre2008-07-11 10:57
Antal inlägg: 18678

Folk är knas. Jag kommer aldrig förstå er på er.

Dock har ordhämnaren rätt i en sak, kvinnor tenderar måla upp fler fantasibilder och vill att verkligheten skall vara så. Vad besvikna de måste göra sig själva.

Kardanase2008-07-11 11:07
Antal inlägg: 81

Väl rytet Ordhämnaren! =)

Själv tycker jag att det är direkt obehagligt att ta en vända på stan och se alla mer eller mindre överviktiga tonårstjejer. För oavsett preferenser så är det inte hälsosamt att vara 150cm lång, väga dryga 70kg och bara vara 16 år gammal. Detta har dock ingenting att göra med att JAG uteslutande dras till smala, eller snarare vältränade, kvinnor.

Någonting jag tycker är intressant att reflektera över är att gruppen "normalviktiga" unga killar och tjejer förefaller bli allt mindre. Istället sker en uppdelning i mer eller mindre överviktiga och väldigt vältränade ungdomar. De som tränar och bryr sig om sin kosthållning har blivit seriösare i sina ansträngningar och de som inte tillhör denna grupp rör sig allt mindre. Samma fenomen kan skönjas även i äldre åldersgrupper om än inte lika tydligt. Detta var dock en extrem avstickare ifrån ämnet.

Vad gäller socialstyrelsens uttalande om att undervikt är ett större problem än övervikt bland unga tjejer så måste jag inflika att jag tror att denna slutsats delvis har sin botten i att kraftig undervikt är ett akut tillstånd varför det anses väldigt allvarligt och därmed tillmäts stor betydelse. Övervikt och till och med fetma är i de allra flesta fall inte något omedelbart problem. Konsekvenserna kommer först många år senare. Jag misstänker att antalet barn och unga kvinnor som dör av överviktsrelaterade åkommor är nära nog noll fall per år (ett och annat självmord vilket har ett mer eller mindre tydligt samband till övervikten finns säkert) emedan det säkerligen dör ett antal unga kvinnor per år som konsekvens av deras kraftiga undervikt. Att mot denna bakgrund tycka att det är allvarligare och därmed ett större problem att 1 av 10 unga kvinnor/tjejer är underviktig vid jämförelse med att 5 av 10 är överviktiga tycker åtminstone inte jag är allt för konstigt. (Siffrorna är naturligtvis bara påhittade för att jag skulle kunna göre en poäng.) Socialstyrelsens uttalande är alltså inte särdeles intressant, vilket dock statistik är. En annan intressant detalj är att gränserna för vad vi idag kallar övervikt, fetma, mm. genom åren faktiskt flyttats uppåt, vilket även gäller för vad vi definierar som undervikt. Är detta medicinsk motiverat eller endast ett utslag av en ny och tyngre verklighet?
Min avstickare ifrån ämnet blev allt bra lång...

Hur som helst är det även min uppfattning att en kvinna som är trygg i sig själv, intelligent, rolig och något rundhult är intressantare än en död säl i ett snyggt fodral. MEN, rent utseendemässigt så är fortfarande den döda sälen i mina ögon trevligare att vila blicken på.
Känner mig något morbid efter att ha skrivit föregående mening, men ni förstår säkerligen vad jag menar. Till detta kommer dessutom att JAG aldrig från början skulle ens komma på tanken att dejta någon jag inte fann fysiskt attraktiv - följd - jag kommer troligen dö ensam... =)

Ha en bra dag!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?