Spelrum
Giraffen46
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade77
Mobilspel
Pågående19 611

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kockelikocke2008-07-20 17:45
Antal inlägg: 204

Städhjälp eller inte???
Har i helgen putsat fönster, dammsugit, tvättat, diskat, damma, mm.... Putsat och fejat med andra ord....
Och då när man står där med en trassa i handen 21:22 på Lördagkväll börjar man omvärdera om de ändå inte skulle vara bra med en polska som kom och gjorde allt detta en gång i veckan...

Alltså , är de befogat fast man inte är ett moderat borgarsvin med 120.000 lax i månaden att ha städhjälp hemma???

humm....

krutmarie2008-07-20 18:02
Antal inlägg: 1696

Kontakta en städfirma (med F-skattsedel) och fråga vad det kostar för en storstädning, ex 1 gång i månaden. Sen kan du ju känna efter i ryggen, axlarna, armbågarna och knäna om det är värt priset. Du får ju iaf dra av hälften, men bara om du anlitar en "riktig" städfirma. Det kanske jobbar en polska på firman, men nåt svartarbete får du inte dra av för.

Ja, det är lätt att säga att det inte finns pengar till det eller det när man har så mycket i månaden att man inte behöver tänka till 2 ggr. För en "vanlig" människa en halv årslön per månad, det är ju sjukt. Vet inte om dom tjänar så mycket, har inte direkt koll, men dom som sitter i regeringen behöver tydligen varken hjälp på sjukhus eller med äldrevård. Iaf inte än!

gubbi2008-07-20 18:15
Antal inlägg: 2638

*Flyttar till snack*

grönöga - Ej medlem längre2008-07-20 18:26
Antal inlägg: 5570

Måste man vara ett "moderat borgarsvin med 120.000 lax i månaden" för att tycka att städning är jobbigt/tråkigt...?
Jag bor i lägenhet för tillfället, men när jag flyttar till hus (är på G...) så kommer jag utan tvekan "ta till hjälp" när det kommer till fönsterpust och dyl. En inkomst på "120.000 lax" i månaden är inte ett krav för att man ska kunna ha råd med den "lyxen", det handlar som oftast bara om prioriteringar *är man ensamstående med X antal barn och låg inkomst så kan det nog många ggr vara svårt att "prioritera" in en dyl lyx, men annars så...*

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-20 18:27
Antal inlägg: 9141

Är du inte ett borgarsvin då, om du lägger de pengarna du har över på lyx istället för skänker dem till ensamstående mamman? ;)

grönöga - Ej medlem längre2008-07-20 18:39
Antal inlägg: 5570

Haha. Tja, då är jag väl ett "borgarsvin" då.. Komunist är jag definitivt inte iaf ;)
Och visst kan jag vara avundsjuk på att vissa har så mycket och andra mindre, men jag är inte missunsam vilket tycks vara ett "besvärligt känslotillstånd" många tidvis tycks befinna sig i... ;)

jeehunmoon2008-07-20 18:41
Antal inlägg: 479

kock, tycker du svarar på frågan själv. Det är befogat om man är så less på städning som du verkar vara.

Gunna F - Ej medlem längre2008-07-20 18:58
Antal inlägg: 873

Varför gör man allt på en GÅNG !! Dela upp skiten ist..:)

tetra0902008-07-20 20:06
Antal inlägg: 39

Har haft städhjälp i flera år och skulle aldrig sluta med det... Jag jobbar gärna mer timmar för att kunna leja bort städningen!

JennyB2008-07-20 20:10
Antal inlägg: 200

Ja!

/Borgarsuggan

kaparen - Ej medlem längre2008-07-20 20:15
Antal inlägg: 4805

Du avgör själv om du ska städa själv eller köpa tjänsten. Men varför måste det vara just en polska? varför inte "Lillens Villa o Trädgårdsservice"??

Teppy2008-07-20 21:16
Antal inlägg: 2314

Polacker jobbar billigt, kanske därför.

MissT2008-07-20 22:10
Antal inlägg: 1110

Klart man med gott samvete ska anlita städhjälp om det ökar ens egen livskvalité. Det kanske ger mer tid till barnen, träning eller annat man mår bättre av. Det är inte heller så dyrt.

halvkass2008-07-20 22:30
Antal inlägg: 78

Inte en polska, mycket hellre en asiatiska eller afrikanska i ett sådant där litet förkläde utan något mer.
Kan se framför mig hur jag sitter i fåtöljen rökandes en cigarr med konjakskupan i hand medan jag inspekterar städningen. Sen när hon är färdig kommer hon fram till mig och frågar om jag vill ha hjälp med något mer ...

Någon mer än jag som sett den filmen?

kockelikocke2008-07-21 15:14
Antal inlägg: 204

Okej, "en polska" tog jag bara ur luften.... Klumpigt av mig.....
De hade lika gärna kunna varit en människa av vilken nationalitet som helst....

Näe, jag är faktiskt inte less på städning och allt vad som hör vardagslivet till, de är väll mer så att jag är lite avundsjuk på "borgarsvinen" som vräker sig i sådan vardagslyx..... Jag får nog helt enkelt ta tag i trassan varje lördag och göra mitt jobb helt enkelt... För dom kronor jag sparar på att göra de själv kan ju jag köpa mig lite Ajax skurpulver för och kanske en ny dammsugare :-)

/Kocken

jeehunmoon2008-07-21 16:36
Antal inlägg: 479

Så tråden hade mer med moderatsvinhat att göra än med själva städningen.

Tess_802008-07-21 16:51
Antal inlägg: 181

Absolut, lej städhjälp om du vill! Jag putsar inte fönster även fast vi bor i en 2:a om 48:a kvm. Bland det mest jävligaste som finns! Sen när det blir hus så kommer det nog bli hemhjälp 1ggr/v med grovstädning 1ggr/månad. DET unnar jag mig å min sambo så vi får mer tid till varandra då vi jobbar mycket.

ElsieKvist2008-07-21 22:13
Antal inlägg: 187

jag skulle inte anlita städhjälp, tycker det är trevligt att städa och skulle heller inte vilja ha en främmande människa som plockade/putsade efter mig.
fast då bor jag ensam och man kanske inte tycker det är lika roligt om man har små barn med saftfingrar och är många i hushållet.

jag tycker inte att det är något fel med att anlita städhjälp, eller nåt man ska må dåligt över, men man bör ju betala vad som är skäligt och inte mindre.

DILLIGAFF - Ej medlem längre2008-07-21 22:25
Antal inlägg: 492

"moderat borgarsvin".. vad är det som gör moderater till svin egentligen?

Nemi2008-07-21 22:33
Antal inlägg: 5952

Jag vet en hel del barnfamiljer som är glada över att de nu kan få hjälp (med lagliga pengar)med städning någon gång i månaden. De unnar familjen detta så de kan göra något trevligt ihop istället för att försöka städa med massa småbarn springandes omkring samtidigt. Ingen av dessa har särskilt hög inkomst eller är "moderatsvin" vad jag vet. De låter säkert bli att köpa en 50tums platt-tv eller ha 30 olika betalkanaler eller liknande för att unna sig det de vill.

Om jag har behov av att få hjälp med t ex grovstädning när jag flyttar till villa med min familj så kommer jag troligen skaffa det. Jag ser inget skamligt eller udda med det.

Men jag kan förstå att precis som en del har svårt att förstå hur en del kan betala för att någon ska sköta deras barn (dagis/dagmamma) så kan det vara svårt att tänka sig att betala någon att städa åt dom. Turligt nog är människor olika och kan välja själva (i stort sett)de lösningar som passar oss bäst :)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?