Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 54 |
Mobilspel
| Pågående | 19 098 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ensam soldat - Ej medlem längre | 2008-07-23 13:55 | |
![]() | dikter / tänkvärda ord Hörde den här dikten på tv för några dagar sedan och tyckte att den var fruktansvärt bra... VINGEN (av Kent Andersson) Vi går alla omkring med en vinge. Som vi inte kan flyga med. Som blir till en börda för oss. Som vi måste smyga med. Vi hade nog alla kunnat flyga, Om inte alla självutnämnda: vicevärdar Poliser, skolvaktmästare Och alla dom praktiska, taktiska Nitiska , kritiska Anemiska, akademiska Felfinnarna med pekpinnarna Hade sagt: -Du kan väl inte flyga! -Håll dig på marken din envingade jävel! -Och drömmer du ens om att våga -Med ett enda vingslag, prova din flygförmåga. -Så tar vi din vinge en dag! Vi går alla omkring med en vinge, En dröm, en längtan, en sång Tänk om våra vingar finge flyga tillsammans en gång! Om du ser en vinge. Flaxa över taken. Ska du inte springa hem och bli nervös Du ska bara stanna Och begrunda saken Och sen tänka: Där är en som sluppit lös! ------------------------- ------------------------- ------------- någon annan som har någon bra dikt eller några tänkvärda ord att dela med sig av? | |
| E-B - Ej medlem längre | 2008-07-23 13:58 | |
![]() | www.betapet.se/forum...am p;page=0 E-B | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-07-23 14:02 | |
![]() | Ikaros/ Björn Afzelius När jag tänker tillbaka på min barndom Ser jag skräckbilder tydligast av allt Ja, de gånger de skrämde eller slog mig Är de minnen som hårdast sitter fast För som barn tar man kärleken för given; Allting annat är mot ens natur I den stund man tar steget ut i livet Är man bara ett tillgivet djur Ändå står snart de vuxna där och pekar Ut den riktning de tycker man skall ta Alla drömmar de själva har förvägrats Vill de förverkliga genom sina barn Är man lydig belönas man och hyllas Revolterar man mister man allt Ingen älskar ett barn som inte lyckas Ingen älskar ett barn som är starkt Men vem besitter förmågan att veta Vad som ryms i en ny individ? Och vem kan säg' till nån annan hur lyckan ser ut Vem kan säg' vad nån annan vill bli? Låt dina blommor slå rot där det finns jordmån Låt dina växter får leva där de trivs Lås inte in dina plantor i ett drivhus Låt de få slippa ett onaturligt liv Låt den du älskar få pröva sina vingar En dag så flyger din älskade rätt Vill du bli respekterad av din avbild Så får du visa din avbild respekt | |
| bluebite | 2008-07-23 14:09 | |
![]() | mommesfrites - den gillar jag! :) | |
| JennyB | 2008-07-23 14:09 | |
![]() | "Eftersom min lada har brunnit ner så kan jag nu se månen." Leo Buscaglia | |
| JennyB | 2008-07-23 14:13 | |
![]() | Alltså... Leo har ingenting med ovanstående citat att göra. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-07-23 14:26 | |
![]() | Bluebite, tack, jag har försökt leva ungefär så. Låtit mina tonåringar röra sig i världen. Jag har våndats, hållit andan, bitit på naglarna och, hallelujah, fått 4 vuxna, underbara vänner med självförtroende, ansvar och empati. _Candid <3 | |
| ensam soldat - Ej medlem längre | 2008-07-23 14:33 | |
![]() | DVÄRGEN Vad slåss en dvärg för? Detsamma som du! Det vimlar av dvärgar i världen nu! Förkrympta av maktspråk och lagarnas text förbannar han dom som har hämmat hans växt. Då knyter han näven och reser sig opp med stigande vrede och växande kropp! O, ni som växer er höga som bergen där himlen är klarblå och sikten fri: Fruktar ni inte den framtid då dvärgen växer sig hundrafalt högre än ni? (Även denna skriven av Kent Andersson) | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-07-23 14:35 | |
![]() | Kent Andersson skriver jättebra! | |
| fal3n | 2008-07-23 14:56 | |
![]() | Stay positive, forget the past and step into the future.. | |
| Xender | 2008-07-23 15:22 | |
![]() | "Be the change you want to see in the world" Gandhi | |
| Suds McDuff | 2008-07-23 15:28 | |
![]() | Fina dikter. Gillar att läsa dikter, kan vara fridfullt. Nån som har nåt tips på diktsidor på internet? | |
| patboone | 2008-07-23 17:38 | |
![]() | "Enjoy every sandwich..." Warren Zevon | |
| rymdisk - Ej medlem längre | 2008-08-17 11:06 | |
![]() | Suds McDuff: www.sockerdricka.nu www.poeter.se där hänger jag :) | |
| rispåse | 2008-08-17 11:13 | |
![]() | Vet inte vem som sagt det, men det är rätt bra. -om du inte tar hand om din kropp, vart ska du då bo?- | |
| Rulle | 2008-08-20 20:07 | |
![]() | Det här är en liten dikt som jag läste i Östgöta Correspondenten. Gullig tycker jag. Gammal kärlek Vi har suttit här länge nu, dag efter dag, vid samma kvadratiska bord, och ätit och druckit, min hustru och jag och fikat och sagt några ord. Vi delat på brödet och mjölken, vi tvenne, men sett samma sak har vi ej, för jag har i allmänhet tittat på henne och hon har fått titta på mej. Nå, ungdom försvinner och skönhet och glitter, och rynkorna syns, det går ej att bestrida. Men dock- det är ungdomens kärlek som sitter vid köksbordets motsatta sida. | |
| soapan - Ej medlem längre | 2008-08-20 20:52 | |
![]() | Jag hörde en dikt en gång som har etsat sig fast. Vet inte om jag kommer ihåg den rätt.. "Jag köpte min kärlek för pengar, för mig fanns ej annan att få, sjung vackert i skorrande strängar, sjung vackert om kärlek ändå. För den som ur eden förbannats, är eden ett eden ändå. Den dröm som aldrig besannats, som dröm var den skön att få." Älskar innebörden i det. | |
| patboone | 2008-08-20 21:02 | |
![]() | En kärleksvisa Jag köpte min kärlek för pengar, för mig var ej annan att få, sjung vackert, I skorrande strängar, sjung vackert om kärlek ändå. Den drömmen, som aldrig besannats, som dröm var den vacker att få, för den, som ur Eden förbannats, är Eden ett Eden ändå. G Fröding | |
| micro113 | 2008-08-20 21:45 | |
![]() | Frödings En kärleksvisa är min favorit också. | |
| annwid | 2008-08-20 22:31 | |
![]() | Jag är en fattigdomens präst, och ska väl så förbli Den inget har kan våga mest, till dåd och tanke fri Jag hör den onda röstens hån, "du gör ju dygd av nöd, vad har väl du att avstå från, men OM du hade bröd?" Ja, det är sant att jag har stått, och tiggt vid lyckans dörr och gråtit när jag inget fått, och allt var tomt som förr Ja, det är sant att allt är tvång, men blir det mindre värt? En mening finns i all vår sång att göra ödet kärt Av tvång, Karin Boye | |