Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 479

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bergarn12008-07-24 11:22
Antal inlägg: 726

Jehovas mm.!
Har precis blivit upplyst om de bakomliggande orsakerna till de okulta ting som händer dagligen i dagens samhälle, av en ur Jehova. Samtidigt som jag blev upplyst popade jag HellRaiser av "Ozzy" i mina hörlurar, och därefter kom Satyricons K.I.N.G. Det va lite smålustigt tycker jag.
Det visar sig att städaren (som egentligen inte så många pratar med) här är med i Jehovas. Det första vi egentligen pratar om är dethär.

Är det så att folk i Jehovas har lite svårt att ta kontakt och använder sig av sin tro för att få kontakt med folk? Eller har de som uppgift att upplysa alla de träffar?

Har också haft frekventa besök av mormoner, som jag bjudit in och diskuterat många gånger med. På slutet försökte de få med mig till kyrkan och att jag skulle hälsa på osv. Jag försökte artigt säga tack, men nej tack, men de verkade inte riktigt förstå vinken. Hur kommer det sig att många troende i olika sekter ska vara så påflugna, och liksom inte förstå när de fått ett nej?

Sigrid19012008-07-24 11:27
Antal inlägg: 361

Jag tycker att mormoner brukar vara väldigt artiga och respektfulla när de ringer på eller söker kontakt på stan.

Suds McDuff2008-07-24 11:31
Antal inlägg: 1308

Jag tror att vissa inte vill ge sig för att missionering är en del i det kristna budskapet. Dom känner sig nog också väldigt säkra på sin sak.

ordprofeten - Ej medlem längre2008-07-24 11:42
Antal inlägg: 1302

Jehovas vittnen är något som får anses vara en sekt snarare än denominatoni även om de egentligen tänjer lite på gränserna, deras doktrin vilar ganska tungt på Matt 28:19

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn"

De är precis som alla kristna (även om JV inte är kristna) att de är kallade att missionera och inom organisationen hålls det väldigt god koll på vem som gör vad och inte. Man kan jämföra äldre tiders "kyrkotukt" där man på ett helt annat sätt ställdes till svars av församlingen för sitt leverne, nåt sånt har vi inte kvar i Svenska Vaniljkyrkan.

Även om JV har fel och kan upplevas jobbiga så tycker jag personligen att man får respektera människor som har en stark övertygelse och uppvisar genuint god vilja mot sina medmänniskor. Jag tror många (inte minst jag själv) skulle må bra av att ta till mig lite av den ödmjukhet de lever med, man bör också komma ihåg att JV lever inget lätt liv, de har en större uppsättning krav att tampas med och deras volontärarbete för församlingen är allt annat än frivilligt. Att de söker sig just till dig är inget du ska ta alltför personligt, fast du finns antagligen antecknad med ett par karaktärsdrag i din lokala församlings rullor :) "Bergarn1, naturvetare, bör diskuterars ner och omvändas med hjälp valfritt-bibel-citat-här" osv..

JV bygger kärnan av sin teologi på en vantolkning av fornkyrkans arianism och ser därför sig själva som den enda sanna vägen, det till stor del därför de upplevs som så jävla störiga och rabiata. De kan inte på något plan acceptera en annan form av kristendom och är oförmögna till kompromiss, säkerligen inte för att de inte vill utan för att de är bundna av doktrinen.

Mormoner däremot är en helt annan sorts varelse, det är en renodlad kättar-religion baserad på en galnings påhitt under mitten av 1800-talet där han sägs ha läst i en hatt hur tredje testamentet skulle författas (de två tidigare testamentens historia är ganska väl dokumenterad och innefattar inte hattläsning i nån större utsträckning).

Mormonismen är dessutom snarare att betrakta som hemligt sällskap än en riktig kyrka eftersom dess inre regler och ritualer helt bygger på frimurarnas religion och kult. På samma sätt som JV tar dock mormonerna Matt 28:19 på väldigt stort allvar, i båda fallen gäller alltså att de är kallade av Gud att prata med dig. Egentligen är väl det allt som behöver sägas.

Gariam - Ej medlem längre2008-07-24 11:49
Antal inlägg: 2590

De sekter som bedriver värvning och utåtriktad mission e.t.c blir såklart därmed de som syns. Sedan finns det ju en hel del sekter som inte alls gör så, och där det istället är svårt att bli medlem utan att först bli rekommenderad av två andra medlemmar, exempelvis.

Bergarn12008-07-24 12:09
Antal inlägg: 726

Gariam: Typ som frimurarorden då?

ordprofeten: Hur kommer det sig att mormoner är kättare? Det är väll ändå en tolkning av bibeln dom har? Eller har dom bara massa annat i sin bibel? Har inte Jehovas också en annan bibel?
Jag som inte är så insatt gör ingen större skillnad mellan mormoner och Jehovas, bara det att jag vet att mormonerna är vanliga i USA :-)

ordprofeten - Ej medlem längre2008-07-24 12:16
Antal inlägg: 1302

Bergarn1, Jehovas har en egen översättning som är delvis felaktig. Mormonerna har ett helt nytt eget testamente och en ytterligare profet (Joseph Smith) dessutom svär de märkliga eder med hot om döden ifall de avslöjar sina inre hemlisar för icke invigda osv (sånt är uttryckligen förbjudet för kristna att göra).

Mormonismen är mycket långt från kristendom, inte bara för att de tror att de själva kommer att förvandlas till gudar med varsin egen planet att härska över utan mest för att de faktiskt förnekar stora delar av det som står i Bibeln. Det handlar alltså inte om en egen tolkning utan om en helt egen ny religion, med lös anknytning till den kristna Bibeln.

Gariam - Ej medlem längre2008-07-24 12:22
Antal inlägg: 2590

Bergarn1: Ja och typ som en hel hög förgreningar därur, bland annat. Svårt att hålla reda på dem, de verkar föröka sig utan några färgglada tidningar.

ooord2009-09-20 11:38
Antal inlägg: 1089

Gammalt anagramskämt igen!

www.aftonbladet.se/n...58 23250.ab

Ässät2009-09-20 13:24
Antal inlägg: 4824

Dom gjorde nåt liknande på Rikets Sal här i min stad.. Jehovas har nu larmat varenda bokstav

Epsil - Ej medlem längre2009-09-20 13:45
Antal inlägg: 134

Ordprofeten - spännande att "Mormonismen är dessutom snarare att betrakta som hemligt sällskap än en riktig kyrka eftersom dess inre regler och ritualer helt bygger på frimurarnas religion och kult."
Hade ingen aning om den kopplingen fast det borde man kanske anat då frimurarna haft ett stort inflytande på US-Amerikas konstitution och ideologiska fundament, vad jag förstår.
Tack för info.

Scarpetta - Ej medlem längre2009-09-20 15:07
Antal inlägg: 1154

scabernestor.blogg.s...ol igt.html

Don't shoot the messenger, please.

ANDERStG2009-09-20 15:30
Antal inlägg: 7560

Scarpetta: Naäj, men du kunde ju kollat lite i tråden först.
Ska ni käftas med mormoner så gör det inte på teologisk grund, de är troligen mer inlästa. De är i grunden amerikaner, ta upp något som retar dem av den orsaken. :)

Scarpetta - Ej medlem längre2009-09-20 15:38

Jag läste det TS skrev, det borde väl räcka.

Scarpetta - Ej medlem längre2009-09-20 15:41

Nu såg jag vad du menade, Anders :) Jag var inte snabb nog :)

Blue Lagoon2009-09-20 16:47
Antal inlägg: 131

Jag tror att Jehovas och andra pådyvlande religioner gör det just för att de inte får gehör annars. Sen att det är en inte så fruktsam metod....

Blue Lagoon2009-09-20 16:47
Antal inlägg: 131

Hahaha ooord!!

Snoosy2009-09-20 16:54
Antal inlägg: 4273

Varför leva efter vad andra säger och tycker.
Lev efter ditt egna sunda förnuft istället.

mrperfect2009-09-20 20:47
Antal inlägg: 11437

Varje jävla samfund tror och håller på sitt och är inte alls lyhörda för andra åsikter. Det är en sådan övertalningsverksamhet som försäljare håller på med, därför skall dessa behndlas som sådana, mao som skit under skorna.

Bäste Robert - Ej medlem längre2009-09-20 20:55
Antal inlägg: 511

Jag tror att mr Perfa är devilsdyrker. ;-)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?