Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 620

Forumkategorier

Användare Inlägg  
barbi2008-07-28 17:53
Antal inlägg: 1924

Ställa ut sina djur?
Ja undrar varför så många ställer ut sina djur? Jag titta på ett pogram där dom ställer ut hundar o fy va ja tyckte synd om dom:( dom tom sminka rumpan på en hund. många säger att dom gör de för djurets skull men ja tror inte att en hund eller katt gillar o bli sminkad,fönad,klippt o nästan aldrig få vara sig själv
Så ni som ställer ut varför gör man de?

lsaw2008-07-28 18:07
Antal inlägg: 351

Det finns nog många olika anledningar. Själv ställde jag ut höns och katter en gång i tiden. Hönsen för att rashöns (Stor Kochin) var en avelshobby och katterna (siameser) för att kunna sälja kattungar till fullt pris. Det är nödvändigt i den världen med "utställningsmeriter" för att man skall kunna bedriva avel. I grund och botten handlar det delvis om att man skall se att de djur man har är rastypiska och att man får bekräftat att man arbetar mot en standard. Sedan är det ju ett litet tävlingsmoment med i det hela. Jag har badat, tvättat och fönat djur, men aldrig sminkat eller förskönat på det sättet. De katter jag har kvar idag har jag bara som sällskap.
Bland de katter jag hade tidigare, var det vissa som inte trivdes på utställning (och de slapp) och andra som gjorde det (sådant märker man som ägare).

krutmarie2008-07-28 18:22
Antal inlägg: 1696

Tycker alltid synd om både hundar och katter när man går på en utställning. Men de flesta verkar gilla det (djuren alltså) är kanske inte vana vid annat. Att man med en meriterad katt eller hund får man naturligtvis mycket mer betalt, men när jag skaffar katt (har aldrig haft hund) är det inte för utseendets skull, utan för att jag älskar den för att den verkar tillgiven. Men var och en måste ju få göra vad den känner för.

ryttaren - Ej medlem längre2008-07-28 19:21
Antal inlägg: 1

Tja, det är väl tur att det finns människor som vill bevara en ras som den ska vara.

Nephelia - Ej medlem längre2008-07-28 19:36
Antal inlägg: 677

Äh både hundar, katter, hästar och andra djur skulle gärna kunna bli en enda ras allihopa, skulle inte göra mig något. Skulle förstås kunna finnas stora och små varianter av dem, men en enda ras. Lite trist kanske men vadå. Och vad gäller människor, ju mer blandade, desto bättre också. Hela världens befolkning borde stoppas in i en "mixer" och blandas om ordentligt. Ja, vet inte om det är så klokt, men så tänker jag..

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-28 19:40
Antal inlägg: 9141

Ord ord ord ord.

Limerick - Ej medlem längre2008-07-28 19:41
Antal inlägg: 4099

Något säger mig att programmet ni såg var amerikanskt.
På svenska utställningar är det helt förbjudet att använda exempelvis färgmedel.
Vet att du har en annan tråd här på Beta om rasblandade valpar och förstår då att du inte är så intresserad av utställning som officiellt enbart är för renrasiga.
Har man dock en ras som man värnar om (både psykiskt och exteriört) så tycker man ofta att det är rätt spännande att prova att få sin hund bedömd av en utbildad domare.
Vad mer är är att man faktiskt inte ofta tänker på att hunden i en utställningsring även bedöms hur den beter sig med tanke på rasstandarden. Beteenden som skiljer sig mycket från standarden kommenteras direkt i omdömet.
En hund som dessutom visar ett aggressivt beteende i utställningsring blir direkt avvisad och det resultatet finns sen i hundens register.

Nephelia - Ej medlem längre2008-07-28 19:42

Nattravn: ord?

Vita loafers - Ej medlem längre2008-07-28 19:42
Antal inlägg: 201

word.

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-28 19:42

Nephelia: Ja, word. ;d

Nephelia - Ej medlem längre2008-07-28 19:44

Nattravn: Okej.. : )

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-28 19:45

Nephelia: Så när rasisterna kommer ska jag inte låta dig dö ensam.

trashone - Ej medlem längre2008-07-28 19:46
Antal inlägg: 18678

Nephelia: Du äter inte kött va?

Nephelia - Ej medlem längre2008-07-28 19:48

Nattravn: åh vad najs!

trashone: nope det gör jag inte.

trashone - Ej medlem längre2008-07-28 19:48
Antal inlägg: 18678

Anade det.

Nephelia - Ej medlem längre2008-07-28 19:48

för att?

Vita loafers - Ej medlem längre2008-07-28 19:50

jag tar tillbaka mitt word. jag trodde ord ord ord ord betydde att tråden var full av ointressant svammel.

Budalv - Ej medlem längre2008-07-28 19:50
Antal inlägg: 2199

"Vad mer är är att man faktiskt inte ofta tänker på att hunden i en utställningsring även bedöms hur den beter sig med tanke på rasstandarden. Beteenden som skiljer sig mycket från standarden kommenteras direkt i omdömet.
En hund som dessutom visar ett aggressivt beteende i utställningsring blir direkt avvisad och det resultatet finns sen i hundens register."

Ett friskt djur med lite självrespekt borde bita domaren i ändan. Men visst, ska det finnas djur som ska tvingas leva ihop med människor på människans villkor måste de givetvis vara idiotsäkra.

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-28 19:51

Vita loafers: Om du blir glad av det kan jag tycka du är ointressant svammel. Mötas halva vägen liksom.

Vita loafers - Ej medlem längre2008-07-28 19:52

om du går igång på det, så visst.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?