Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 39 |
Mobilspel
| Pågående | 19 649 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| annienilsson | 2008-07-31 22:23 | |
![]() | Självkänsla nu! Den här boken är bland de bästa och mest hjälpsamma jag någonsin läst! Jag har alltid trott att självförtroende och självkänsla är samma sak och att mitt självförtroende varit rätt bra. jag vågar säga vad jag tycker, jag tycker att jag ser rätt bra ut, jag älskar att ta kontakt med nya människor och anses som väldigt pratglad osv osv.. Men efter att ha läst den här boken upptäckte jag att min självkänsla var väldigt dålig! jag nedervärderade mig själv väldigt mycket och jämförde mig med andra nästan jämt. dessutom la jag all tid på att klaga över mina negativa sidor och slutade bry mig om mina positiva. min självkänsla var väldigt låg helt enkelt. men efter att ha läst den här boken har det gått från 1 till 10 direkt! jag har lärt mig att börja älska mig för den jag är och kan faktiskt säga att jag aldrig varit lyckligare sen jag läste boken. finns det någon mer som läst den och tyckt samma sak, eller kanske raka motsatsen? hur gick det för er? fungerade den? ja, vad ska man säga? SPRING TILL BOKHANDELN! | |
| bennyboll - Ej medlem längre | 2008-07-31 22:31 | |
![]() | Eller gå en kurs/studiecirkel om just det som gäller ditt liv.. Allt som händer runtomkring dej, det är bara du själv som kan göra något åt det, du kan inte ändra någon annan.. Boken är bra, men det ger mycket att diskutera detta med andra.. Tänk på att du är värdefull, det finns bara en av dej och det är du... | |
| _abc_ | 2008-08-01 02:17 | |
![]() | Jaså? Trodde självkänsla definierades hur man kände inför sina handligar och som person, dvs ett svin som har bra självförtroende kanske på kvällskvisten mår dåligt för att han inte visar andra den respekten som han faktiskt tycker att han borde ge dem. Det du nämner annie låter fortfarande som självförtroende i mina öron, att nedvärdera sig själv och åja sig åt sina negativa sidor. Självkänsla handlar om du kan se dig rakryggat i ögonen i spegeln imo. Du har imo bara hittat en bok om hur du boostar ditt självförtroende? | |
| _abc_ | 2008-08-01 02:20 | |
![]() | Mao, jag tror att författaren fått det om bakfoten från början. | |
| annienilsson | 2008-08-01 02:31 | |
![]() | "Om man slår upp ordet självförtroende i ordboken står det 'Stark tilltro till den egna personlighetens förmåga att prestera' Det innebär att jag tror mig veta att jag kan få mina saker gjorda, uppnå mål och så vidare. När vi slår upp ordet självkänsla i ordboken står det följande 'medvetenhet om den egna personens värde' Det vill säga mitt egna värde i mina egna ögon eller hur det faktiskt känns att vara jag." Jag tror inte hon har fattat fel.. det jag menar är att jag har börjat tro på mig själv, och insett att jag är värdefull precis som jag är = fått självkänsla. | |
| _abc_ | 2008-08-01 02:42 | |
![]() | Nationalencyklopedin har en annan bild av självkänsla, så även wikipedia: "Självkänsla är den insikt man har om sig själv och sitt inre liv (grad av sann självbild) och hur man förhåller sig till den kunskapen (konstruktivt eller destruktivt). Självkänsla handlar om det vi är medan självförtroende handlar om prestationer och kompetenser." DU säger själv "...eller hur det faktiskt känns att vara jag.", precis så är det, min tolkning av det är huruvida man tycker att man följer sin egen moral. "Hur det känns att vara jag" likaså, om man kan se sig själv i spegeln för att man är den människa man vill vara, följa sin moral och heder, eller inte. Varför jag vill märka ord om detta är för att jag tycker att det är irriterande att höra på folk som missförstår just detta då jag stöter på alltför många utan självkänsla inom mitt yrke ovetande om det. Sedan har jag frågat mig själv ex antal ggr om jag har en bra självkänsla och tycker att jag för stunden har det. | |
| y not | 2008-08-01 07:53 | |
![]() | självkänsla, självförtroende, självkännedom plus några till är ord med ganska flytande innebörd och översättningsmissar från bl a engelskan. Personligen håller jag nog med -abc- men vill samtidigt hävda att det är hur ordet används och förstås som är det rätta och Mias bok har ju haft väldigt stor genomslagskraft så hennes användning av orden måste nog också accepteras. "Du duger som du är" är annars ett uttryck man kan fundera på. Gör du det? Duger mobbaren som den är? Duger den som har tappat alla lust och gett upp i apati som den är? "Du är vad du gör" är ett annat uttryck man kan fundera över. Och så faller man tillbaka på människovärdet, finns det, och är det i så fall lika, och om det nu skulle vara det, varför intresserar vi oss inte för det då? | |
| Vigdir | 2008-08-01 12:02 | |
![]() | Jag tyckte boken var störtfånig - hon sade ingenting som inte andra redan sagt, och dessutom sagt bättre. Lägg pengarna på något annat istället. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-08-01 12:15 | |
![]() | Jag kräks när jag ser Mia Törnblom. Jag tycker de där coaching-böckerna gör folk ännu dummare. | |
| miss_boss | 2008-08-01 12:21 | |
![]() | Jag har läts den och anser att den bör läsas igen av mig i alla fall. men om den var skit bra ve ja inte men den har hjälpt mig i många lägen | |
| _abc_ | 2008-08-01 13:27 | |
![]() | Upa: Kräks är ett mycket starkt ord för mig. Men jag håller med dig om det andra stycket. y not: "Du duger som du är" är inte mer än ett godtyckligt talesätt imo. Ungefär i samma syfte som föräldrar som säger till sina barn "det viktigaste är inte att vinna, utan att göra sitt bästa", jag tycker inted et riktigt stämmer i vuxenvärlden, fastän det ofta nämns där med. | |
| y not | 2008-08-01 13:41 | |
![]() | Tycker att böcker som hjälper människor till självinsikt, självkänsla och ökat självförtoende fyller en viktig funktion. Jag tycker definitivt inte att de gör folk dummare utan innebär väl ofta att ta ett ökat ansvar för sitt eget måend vilket bara kan vara bra. Sen hur Mia Törnbloms bok är vet jag faktiskt inte men med tanke på att den säljer så bra och att hon själv är så populär antar jag att den ahr något att förmedla. | |
| bennyboll - Ej medlem längre | 2008-08-01 13:46 | |
![]() | Vet faktiskt inte varför hon har blivit så poppis, men det är som y not skriver, dessa böcker hjälper några människor till självinsikt, m.m.. Det viktiga är att kunna prata och diskutera med andra, att kunna se att alla andra också har problem med detta... Livet går upp och ner, ibland har man bra självkänsla, självförtroende m.m...Men huvudsaken är att man tar sig igenom problemen, och inte skyller på andra, det är bara du som kan förändra dig själv... | |
| Snoosy | 2008-08-01 13:50 | |
![]() | Boken i sig är bra. Den är till mycke hjälp för många som behöver ledvägnign här i livet. SÅ varför klanka ner på det. :) Sen att författaren själv fortfarande har mycket att leva upp till råder ju inga tvivel om. Det räcker att se henne, för att förstå att hon fortfarande har en del att jobba på.. Men som sagt, hennes ord är kloka. | |
| Vigdir | 2008-08-01 14:06 | |
![]() | Jag retar mig på att hon faktiskt inte säger något alls, hon upprepar bara vad andra redan sagt bättre. Det finns betydligt bättre självhjälpsböcker på marknaden, Törnbloms är inte alls särskilt givande. Tycker det blir alldeles för ytligt, mycket snack och ingen hockey, liksom. | |
| y not | 2008-08-01 14:24 | |
![]() | Som sagt jag har inte läst den själv. För mig var en bok som heter "Kärlek är att släppa rädslan" av Gerald Jampolsky, den absoluta vändpunkten i mitt liv (tillsammans med en del händelser och livssituationen då), och jag tror i sig inte att den boken heller är något mästerverk och har sina specifika sanninger eller tips. Den bygger i sin tur helt på ACIM (A course in miracle). Jag har stöttt på ett par som varit precis lika lyriska över Törnbloms bok som jag var över Jampolsky och utifrån hur de har tagit till sig en del saker så bedömer jag "Självkänsla nu" som värdefull, Jag tror det är svårt att som Vigdir gradera självhjälpsböckerna i hur väl sagt, och givande det är utan jag tror det är upp till den enskilda läsaren att bedöma. Sen kan man ju givetvis resonera som så att jag tillhör en liten elit som vet vad som är bra till skillnad mot den dumma massan som konsumerar skit. Om det är ett smart sätt att förhålla sig till sina medmänniskor eller ej har jag svårt att uttala mig om eftersom det nog är ett av de vanligaste förhållningssätten hos den dumma massan. | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2008-08-01 14:28 | |
![]() | "Sen kan man ju givetvis resonera som så att jag tillhör en liten elit som vet vad som är bra till skillnad mot den dumma massan som konsumerar skit. Om det är ett smart sätt att förhålla sig till sina medmänniskor eller ej har jag svårt att uttala mig om eftersom det nog är ett av de vanligaste förhållningssätten hos den dumma massan." Och där stänkte y not upp den rakt i krysset. | |
| Vigdir | 2008-08-01 14:39 | |
![]() | Tackar varmast för den kommentaren, y not! Menar du att jag inte har rätt att uttrycka min åsikt (att boken är tafflig och meningslös) bara för att jag "inte tillhör den dumma massan"( eller snarare att _du_ bestämmer att jag uppfattar mig som en sorts elit!)? TS frågade om andras uppfattning av boken, och jag svarade vad jag tycker. Har TS eller någon annan hjälp av den, fine with me. Jag hade ingen hjälp av den alls, tyckte som sagt den var för banal, och vet ganska många (som inte heller anser sig som elit) som tyckt detsamma. Får vi inte tycka? | |
| y not | 2008-08-01 14:59 | |
![]() | om du läser noga kan du väl specifera exakt var jag påstår att du inte har rätt att uttrycka din åsikt om boken? Hoppas även att du tycker det är okey att jag inte hyser samma åsikt som dig och även tar mig rätten att ifrågasätta. | |
| Snoosy | 2008-08-01 16:25 | |
![]() | men vigdir,, bara för att du liksom jag kanske redan förstått vad självkänsla går ut på, så behöver man ju inte dömma ut boken totalt?! Vad Mia beskriver i boken, på ett enligt mig både bra och dåligt sätt, mest bra. Så finns det många som behöver vägledning genom livet. En kompis till mig har låg självkänsla och läste boken. Den hjälpte henne på rätt spår, men behöver såklart jobba mer på den. Varför inte tycka det är bra´när någon får hjälp på ett positivt sätt. Man kan ju inte alltid utgå från att alla ska ha det som man själv har det, eller hur ? :) | |